Arbetsförmedlingens generaldirektör: ”Våga visa din sårbarhet”

Chefen i veckans dilemma behöver få medarbetare att känna sig trygga och välinformerade – trots att det inte finns några bra svar att ge. Arbetsförmedlingens generaldirektör Maria Mindhammar ger råd: ”Ärlighet varar längst”.

Ledarskap
Publicerad
Maria Mindhammar, generaldirektör på Arbetsförmedlingen, under poddinspelningen med Cissi Elwin
Maria Mindhammar, generaldirektör på Arbetsförmedlingen, under poddinspelningen med Cissi Elwin.

I varje avsnitt av Chefs podd Chef Dilemma får veckans gäst ge råd om ett dilemma som är vanligt för chefer. Den här gången handlar det om trygghet i kristider:

”Det har varit tufft i vår verksamhet, där jag är vice vd. Vi var redan mitt uppe i en omorganisation när coronan slog till i våras. Väldigt krisartat och omtumlande och vi tvingades till distansjobb och en del korttidspermitteringar. Som tur är så tillhör vi inte de hårdast drabbade branscherna och faktiskt ser det lite ljusare ut nu. Ändå finns mycket oro kvar, kring ekonomin och vad som händer framöver. Det blir väldigt mycket frågor till oss i ledningen, frågor som vi inte kan ge bra svar på i det oklara läget. Hur gör vi för att få folk att känna sig trygga och välinformerade – när det egentligen inte finns några tydliga svar att ge? Hur skulle du göra?”

Svar från Maria Mindhammar:

”Det här är lite likt Arbetsförmedlingen tycker jag, på sitt sätt.

Jag tror att ärlighet varar längst. Jag brukar säga till mina medarbetare: ’Jag vet faktiskt inte ett dyft mer än du gör. Men jag drar de här slutsatserna och jag känner mig trygg.’

Att vara transparent med den information man har är viktigt. Var tydlig med hur ekonomin ser ut, prata om hur det ser ut med orderingången. ’Vad kan vi göra för att skära ner i utgifter? Vad måste vi göra och vad behöver vi inte göra?’

Gör folk delaktiga – då tror jag att man skapar trygghet. Men man behöver också våga visa sin sårbarhet. Jag är också lite orolig ibland, när man inte vet alla förutsättningar. ’Jag skulle vilja kunna berätta mer, men jag har inte mer.’ Jag tror inte på att vara den där chefen som vet bäst och kan allt och ska vara en förebild hela tiden, utan var mänsklig helt enkelt! Det rådet skulle jag ge.”

Cissi Elwin: Samtidigt vet ju alla att om orderingången blir allt för låg så kommer några behöva sluta. Och du som chef fattar beslutet om det.

”Ja, men det är nästa steg. Nu är vi här och nu. Då måste man förklara hur det ser ut just nu. Det fattar ju alla att om orderingången stannar av så kommer det att bli uppsägningar. Man kan ju inte trolla! Man kan bara berätta, visa sig trygg och visa hur man har tänkt och att man har en planering.

Så transparens, ärlighet, bra information och inte förringa och negligera oro, utan ta den på allvar.”

KOMMENTERA ARTIKELN

Vad tycker du? Kommentera artikeln här nedan. Det gör du via tjänsten Ifrågasätt som också är ansvarig för kommentarsfunktionen. Kommentarerna visas på chef.se i anslutning till texten. För att kommentera behöver du först skapa ett konto och logga in. Håll god ton och håll dig till ämnet. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. Även Chef kan ta bort kommentarer. Chef förbehåller sig även rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden