Maria Mindhammar, generaldirektör på Arbetsförmedlingen, under poddinspelningen med Cissi Elwin
Maria Mindhammar, generaldirektör på Arbetsförmedlingen, under poddinspelningen med Cissi Elwin.

Arbetsförmedlingens generaldirektör: ”Våga visa din sårbarhet”

Chefen i veckans dilemma behöver få medarbetare att känna sig trygga och välinformerade – trots att det inte finns några bra svar att ge. Arbetsförmedlingens generaldirektör Maria Mindhammar ger råd: ”Ärlighet varar längst”.

I varje avsnitt av Chefs podd Chef Dilemma får veckans gäst ge råd om ett dilemma som är vanligt för chefer. Den här gången handlar det om trygghet i kristider:

”Det har varit tufft i vår verksamhet, där jag är vice vd. Vi var redan mitt uppe i en omorganisation när coronan slog till i våras. Väldigt krisartat och omtumlande och vi tvingades till distansjobb och en del korttidspermitteringar. Som tur är så tillhör vi inte de hårdast drabbade branscherna och faktiskt ser det lite ljusare ut nu. Ändå finns mycket oro kvar, kring ekonomin och vad som händer framöver. Det blir väldigt mycket frågor till oss i ledningen, frågor som vi inte kan ge bra svar på i det oklara läget. Hur gör vi för att få folk att känna sig trygga och välinformerade – när det egentligen inte finns några tydliga svar att ge? Hur skulle du göra?”

Svar från Maria Mindhammar:

”Det här är lite likt Arbetsförmedlingen tycker jag, på sitt sätt.

Jag tror att ärlighet varar längst. Jag brukar säga till mina medarbetare: ’Jag vet faktiskt inte ett dyft mer än du gör. Men jag drar de här slutsatserna och jag känner mig trygg.’

Att vara transparent med den information man har är viktigt. Var tydlig med hur ekonomin ser ut, prata om hur det ser ut med orderingången. ’Vad kan vi göra för att skära ner i utgifter? Vad måste vi göra och vad behöver vi inte göra?’

Gör folk delaktiga – då tror jag att man skapar trygghet. Men man behöver också våga visa sin sårbarhet. Jag är också lite orolig ibland, när man inte vet alla förutsättningar. ’Jag skulle vilja kunna berätta mer, men jag har inte mer.’ Jag tror inte på att vara den där chefen som vet bäst och kan allt och ska vara en förebild hela tiden, utan var mänsklig helt enkelt! Det rådet skulle jag ge.”

nypoddigen

Läs också: Få hjälp av toppcheferna – i Chef Dilemma

Cissi Elwin: Samtidigt vet ju alla att om orderingången blir allt för låg så kommer några behöva sluta. Och du som chef fattar beslutet om det.

”Ja, men det är nästa steg. Nu är vi här och nu. Då måste man förklara hur det ser ut just nu. Det fattar ju alla att om orderingången stannar av så kommer det att bli uppsägningar. Man kan ju inte trolla! Man kan bara berätta, visa sig trygg och visa hur man har tänkt och att man har en planering.

Så transparens, ärlighet, bra information och inte förringa och negligera oro, utan ta den på allvar.”

Maria Mindhammar, generaldirektör på Arbetsförmedlingen, intervjuas av Cissi Elwin, vd och chefredaktör på Chef

Läs också: Arbetsförmedlingens generaldirektör: ”Mitt jobb är att röja hinder”

chef-dilemma-podd-1800-1
Chef Dilemma

Podd: Maria Mindhammar

Hur löser Sveriges toppchefer tuffa dilemman? I podden Chef Dilemma möter Cissi Elwin möter Arbetsförmedlingens gd Maria Mindhammar. Finns där poddar finns.

Relaterade artiklar

En illustration i olika toner av orange av en man som skriker åt en person han håller i sin hand.
Ledarskap

Larmrapport: Så många chefer är destruktiva

Är ditt ledarskap destruktivt? Risken är stor att dina medarbetare tycker det. Över en tredjedel av alla yrkesverksamma svenskar anser sig ha en destruktiv chef, visar ny forskning.
”Uppseendeväckande”, säger ledarskapsforskaren Robert Lundmark.

Helena Martini, HR-chef på fastighetsbolaget Atrium Ljungberg, ser hälsokontroller för medarbetare som en investering. Foto: Christoffer Edling
Annonssamarbete Chef + Werlabs

Enkelt hälsotest lyfter prestationer på jobbet

”Det är att visa omtänksamhet i handling”, säger Helena Martini, HR-chef på Atrium Ljungberg, om den hälsokontroll som har blivit ett viktigt redskap och en uppskattad del av arbetet med hållbara medarbetare.

En militär operation med soldater och helikoptrar i luften i skymningen.
Ledarskap

Ledarskapsmissarna i Afghanistan-konflikten

Talibanerna tar över i Afghanistan, trots västmakternas jätteinsats som krävt tusentals soldaters liv och kostat hundratals miljarder kronor. Hur kunde det ske? Här är den del av förklaringen som handlar om ledarskapsmissarna.

En grupp människor håller händerna på varandra.
Ledarskap

Chefsegenskaperna som försämrats mest under pandemin

Flera viktiga chefsegenskaper upplevs ha försämrats under pandemin, visar en ny Sifo-undersökning från företaget Talentsoft. Den visar också att några chefsegenskaper har blivit viktigare under pandemin än vad de var förut.

En kvinna håller en flyttlåda med en krukväxt i.
Ledarskap

”Allt jag gjorde var fel”

Att få växa, utvecklas och utmanas är viktigt för alla – även för chefer. Så vad händer när chefen själv blir utsatt för ett destruktivt ledarbeteende? Noura såg ingen annan utväg än att sluta.

Två unga kvinnor sitter och pratar med dator och anteckningsblock framför sig.
Ledarskap

Så värnar du om nyckelmedarbetarna

Som ledare riskerar både du och verksamheten att hamna i klistret om en eller flera av dina nyckelmedarbetare plötsligt säger upp sig. Här är några tips från karriärkonsultföretaget Verto om hur du bäst behåller dem.

Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

Foto på en bekymrad man som lutar sig mot en vägg.
Ledarskap

”Jag sa upp personal och blev dödshotad”

Skulle du våga behålla den medarbetare som kom sist in, om du tvingas till nedskärningar? Mikael gjorde det och blev hotad till livet.