ann-sofi-lodin
Ann-Sofi Lodin. Foto: Magnus Laupa.

Ann-Sofi Lodin: ”Vi måste bli bättre på att fokusera”

För att vara en av Sveriges största arbetsgivare var du förvånansvärt lätt att få tag på?
”Haha, ja. Det är viktigt för mig att vara tillgänglig.”

Det måste vara svårt att vara synlig när man leder en organisation med 50 000 medarbetare. Jag läste att du har två kontor?
”Ja, minst … Regionen är stor. Jag är i Vänersborg några dagar i veckan, men min närmaste stab sitter i Göteborg. Sedan tycker jag om att resa runt mycket för att få en känsla för verksamheten.”

Offentlig sektor beskrivs ofta som långsam och trögrörlig. Håller du med om den bilden?
”Jag leder en jättestor organisation med långa beslutsprocesser. Onödigt långa, tycker jag. Vi kan inte skylla på politikerna, utan vi kan skynda på det själva. En av mina viktigaste utmaningar är att få mer tempo i processen.”

Hur ska du lyckas med det?
”Vi ska bli bättre på att fokusera. När jag började jobba här slogs jag av att det fanns väldigt många mål. Då gäller det att få ledningen att fokusera på samma saker. Att ledningen faktiskt kan säga att det här är det allra viktigaste den närmaste tiden, och sedan se till att det fungerar innan man hoppar på fem nya bollar. Jag tror att jag kan bidra med fokus och krav på återkoppling, att se till att det faktiskt blir verkstad också.”

Hur får man ledningen att fokusera på ett gemensamt mål?
”Det kanske allra viktigaste är att sluta gapet mellan koncernledningen och verksamheten. När jag började här satt till exempel sjukhuscheferna inte med i ledningen. Det måste de ju vara om vi förväntar oss att de ska ta ett eget ansvar. Vi måste börja jobba mer gemensamt.”

Du har beskrivits som ivrig att nå resultat. Hur undviker du att bli irriterad när allting tar så lång tid?
”Jag blir inte irriterad, men jag är frustrerad då och då eftersom jag tycker att många saker tar för lång tid. Vi spenderar alldeles för mycket tid på förberedande arbete innan vi kommer till skott. Vi är nog för konsensusorienterade. Jag tror att vi måste våga mer och ta initiativ, inte vara så rädda för att göra fel.”

Behöver chefer bli bättre på att peka med hela handen?
”Det handlar inte om det, utan snarare om att sluta fråga uppåt i organisationen och börja ta egna initiativ.”

Du talar om en kulturförändring?
”Ja. Men samtidigt behöver vi bli bättre på att ge stöd åt våra chefer. Jag tycker inte att vi i tillräckligt stor utsträckning ger bra förutsättningar.”

På vilket sätt då?
”Våra första linjens chefer kan ha 60–70 direkt underställda. Det är otroligt bekymmersamt, för de hinner inte med sitt ledarskap i vardagen. Dessutom ställer vi höga krav på rapportering och att de är med på möten av olika slag.”

Vad kan du göra åt det?
”Ju högre upp man sitter i ledningen, desto mer kan man påverka det. Vilken information efterfrågar vi? Och använder vi verkligen den? Frågar flera personer efter samma saker?”

Många chefer i välfärdssektorn går på knäna. Hur motiverar du dina chefer att fortsätta slita?
”Det är tufft att vara chef. Men samtidigt finns det ett oerhört starkt engagemang inom hälso- och sjukvården. Många brinner för sin verksamhet och det är motiverande i sig – för mig också. Men vi måste förbättra förutsättningarna runtomkring.”

Läs mer: Nedskärningarna i vården knäcker cheferna

Du har en lång bakgrund som chef inom den privata välfärdssektorn. Vad är den största skillnaden mot offentlig sektor?
”En stor skillnad är att man tar chefskapet på mycket större allvar i näringslivet. Dels genom att che­ferna har bättre förutsättningar där, dels genom att karriärvägarna är tydligare uttryckta. Vi har 1 800 chefer i vår organisation. Vi behöver bli tydligare med vilka spännande möjligheter som finns och vara öppna för att arbeta på nya sätt.”

När du utnämndes till mäktigaste kvinnan i välfärden 2014 innehöll motiveringen en anekdot om när du blev presenterad av en medarbetare som ”vår lilla förtjusande vd”. Hur har synen på kvinnliga chefer förändrats sedan du började arbeta?
”Personer som har den attityden finns i alla typer av verksamheter. Man måste skaka av sig sådant och markera att det inte är acceptabelt. Men det har blivit mycket bättre. Generellt tycker jag att offentlig sektor är bra på att lyfta fram kvinnliga chefer.”

 

Relaterade artiklar

content-boxen
Chefboken

Skapa en förändring som håller – var agil, flexibel och lyssna

Nu behöver många organisationer förändras och det snabbt. Ett hinder kan vara rester av hierarkiska strukturer som skapades för maskinåldern. Det är kontroll snarare än tillit och mer information än kommunikation. Nu befinner sig många i ett läge där man verkligen behöver tänka nytt – på riktigt.
Annonssamarbete Chef + &frankly

”Chefer – se upp med de oskrivna reglerna”

Tuffa tider flyttar chefers fokus mot prestation och leverans. Företagskulturen kan hamna i skymundan.
”Tappa inte bort kulturbyggandet”, varnar hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.

Anna Nordin (Svensk Handel), Lena Alke (Ica Krokom) och Nicki Eby (Clarion Hotel).
Verksamhetsutveckling

3 kreativa initiativ – mitt i coronakrisen

I kölvattnet av corona-isoleringen är det många företag och organisationer som tvingas gå ner på sparlåga. Men nöden är som bekant uppfinningarnas moder. Chef har pratat med tre chefer som kavlat upp ärmarna och tänker nytt.
trecheferkris
Verksamhetsutveckling

3 chefer med kriserfarenhet: Så hanterar vi utmaningarna

Fastighetskraschen på 90-talet, finanskrisen 2008, startups som går överstyr. Även om coronakriser kan bli den värsta av dem alla finns det värdefulla erfarenheter från förr. Chef frågat tre chefer som tagit sig igenom kriser och konkurser om deras viktigaste lärdomar.
satschefnyny
Verksamhetsutveckling

Sats-chefen: ”Vi jobbar på fler onlinelösningar”

Träningskedjan Sats med 700 000 medlemmar har stängt alla sina anläggningar. Men digitala klasser är gratis. Produktchefen Alexander Brochmann Myers berättar hur han och företaget resonerar.

niclasgerdbo
Verksamhetsutveckling

Årets Innovativa Ledare 2020: Niclas Gerdbo, chef Polisens kontaktcenter Syd

Turkost, magenta och orange är inte färgställningar vi normalt associerar med myndighetskontor. Men det gjorde Niclas Gerdbo. För att vinna priset som Årets Innovativa Ledare 2020 gäller det att våga tänka utanför boxen. ”Jag vill vara med och väcka människors energi och tankar,” säger han.

kompass-2
Annonssamarbete Chef + Skandia

Trygg arbetsgivare lockar i osäkra tider

I tider av osäkerhet ökar behovet av trygghet.
”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.

cb-content-logarithmic
Chefboken

Framtiden med algoritmer

Känner du mest förvirring när du läser braskande rubriker om artificiell intelligens och hur den är på väg att förändra världen? I en hyllad bok riktad särskilt till chefer, "The Algorithmic Leader: How to Be Smart When Machines Are Smarter Than You", reder futuristen Mike Walsh ut hur AI, bortom programmering och teknik, kommer att påverka arbetsliv, ledarskap och kreativitet.