8 regler: Så låter du bli att stressa på semestern

8 regler: Så låter du bli att stressa på semestern

Börjar det gnaga i bakhuvudet när du inte kollat jobbmejlen efter en kvart i solstolen? Följ dessa regler för att koppla av på riktigt.

Återhämtning är viktigt för att du ska kunna hålla i längden. Men att stänga av kan vara lättare sagt än gjort, inte minst för dig som har chefsansvar. Alltid finns det något att oroa sig för – om inte ett oväntat driftstopp under sommaren, så de långsiktiga strategierna som ska dras upp under hösten.

Men den stressfria semestern är inte en utopi, så länge du klarar av att hålla disciplinen. En vilsam ledighet är faktiskt en förutsättning för att du ska kunna prestera optimalt på arbetet, och du bör därför ta avkopplingen på samma allvar som dina övriga arbetsuppgifter. Sajten Lifehack har satt upp åtta semesterregler att följa:

  1. Kolla inte jobbmejlen

Det kan låta enkelt, men med tekniken i fickan är arbetet alltid närvarande om vi inte sätter gränser. Stäng av alla mejlnotifikationer och lämna jobbtelefonen hemma i byrålådan. Tro det eller ej, men organisationen kommer inte att gå under för att du inte svarar under ett par veckor.

  1. Sätt mobilen i karantän

Det är inte bara jobbmejl som stressar oss digitalt – det gäller även sociala medier och andra appar som ständigt pockar på vår uppmärksamhet. Prova att stänga av telefonen helt under ett par timmar, även om det tar emot.

expertpetra

Läs också: Experten: 7 råd för att undvika "före semestern"-stressen

  1. Packa lätt

Tillhör du dem som tar med dig hälften av dina tillhörigheter på semestern, bara för att använda en bråkdel av dem? Hoppa över det stressmomentet genom att bara packa det allra mest nödvändiga. En lätt packning ger dig större frihet, och det mesta finns ju att skaffa på plats om du glömt något.

  1. Sluta detaljplanera

Poängen med semestern är att koppla av och göra det du hinner och orkar – varken mer eller mindre. Visst är det bra att ha ett hum om vad du vill se och göra, men att göra upp ett packat minutschema där inget lämnas åt slumpen är inte njutbart. Följ med strömmen och bli överraskad!

  1. Fråga en ortsbo

Vare sig du semestrar utomlands eller på annan ort i Sverige så är det lokalbefolkningen som har bäst koll på sina kvarter. Fråga om rekommendationer, så undviker du att trampa mitt i turistfällan och får chans att uppleva något unikt. Dessutom kan det hända att du får ett trevligt samtal på kuppen.

comebaccke

Läs också: Gör comeback efter semestern — med stil

  1. Släpp det

Saker går inte alltid som vi vill, och det kan förstås vara frustrerande. Men låt inte detaljer förstöra semestern – då kommer du att stressa både över det som gick fel och att semestern inte blivit som du tänkt. Släpp taget och gör det bästa av nuet, det som skett kan du inte ändra på.

  1. Vänta med hemmastöket

Är du typen som storstädar hela huset för att det ska vara fläckfritt när du kommer hem från semestern? Ska du också planera packningen och avsluta arbetsuppgifter inför semestern blir detta en extra stressfaktor du inte behöver. Hemmet kan gott vänta till dess att du kommer tillbaka.

  1. Slappna av

Detta är förstås den allra viktigaste regeln. Nyckeln till den stressfria semestern är att slappna av, hålla ett öppet sinne, följa med dit vägen bär dig och att kämpa med sådant du ändå inte kan påverka. Ha en skön semester!

Relaterade artiklar

litengrupp
Hälsa

Små arbetsgrupper friskare än stora

12-15 medarbetare. Det är den bästa storleken på en personalgrupp, enligt hr-företaget Nyckeltalsinsitutet.

Carolina Fjellner på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Nya sättet – så ökar du engagemanget i ditt team

12 000 svenska chefer använder verktyget &frankly för att öka engagemanget i sina team. ”Det har blivit chefernas digitala ledningsverktyg”, säger vd Caroline Fjellner. Nu lanseras ett ännu enklare och snabbare sätt att komma igång.
jobbhalsohost
Hälsa

11 tips – så får du en friskare jobbhöst

Inte bara vabruari innebär sjuka och vabbande medarbetare. Även början av hösten kvalar in som riskperiod – och sedan blir det tyvärr bara värre.

hungrigmedarbetare1
Arbetsmiljö

”Hur hanterar jag medarbetare som går på diet?”

Mina medarbetare blir omotiverade och gnälliga när de är hungriga - vad kan jag göra?, frågar en läsare. Chefs expert Leif E Andersson, leg psykolog och ledarskapsutvecklare, svarar.
semestervila
Hälsa

Så här förvaltar du semestervilan bäst

Det krävs inte mer än 7–15 minuter per dag för att behålla semesterlugnet.
cb_content_mindfulness
Hälsa

Bli en närvarande och osjälvisk ledare

I månadens Chefboken får du tips och råd hur du kan förstå och leda din organisation med hjälp av mindfulness, osjälviskhet och medkänsla.
Hälften av svenskarna dricker mer på sommaren.
Hälsa

Rapport: Hälften tror att kollegan dricker för mycket

Sommar och semester innebär ett ökat alkoholintag för en stor del av svenskarna. Samtidigt misstänker hälften att en kollega dricker för mycket. Experterna ger tips om hur du kan agera som chef.
Styrketräning hjälper mot klimakteriebesvär.
Hälsa

Ny forskning: Träning kan hjälpa chefer - genom klimakteriet

Forskare vid Linköpings universitet har gjort en världsunik studie av sambanden mellan styrketräning och klimakteriebesvär.