8 regler: Så låter du bli att stressa på semestern

8 regler: Så låter du bli att stressa på semestern

Börjar det gnaga i bakhuvudet när du inte kollat jobbmejlen efter en kvart i solstolen? Följ dessa regler för att koppla av på riktigt.

Återhämtning är viktigt för att du ska kunna hålla i längden. Men att stänga av kan vara lättare sagt än gjort, inte minst för dig som har chefsansvar. Alltid finns det något att oroa sig för – om inte ett oväntat driftstopp under sommaren, så de långsiktiga strategierna som ska dras upp under hösten.

Men den stressfria semestern är inte en utopi, så länge du klarar av att hålla disciplinen. En vilsam ledighet är faktiskt en förutsättning för att du ska kunna prestera optimalt på arbetet, och du bör därför ta avkopplingen på samma allvar som dina övriga arbetsuppgifter. Sajten Lifehack har satt upp åtta semesterregler att följa:

  1. Kolla inte jobbmejlen

Det kan låta enkelt, men med tekniken i fickan är arbetet alltid närvarande om vi inte sätter gränser. Stäng av alla mejlnotifikationer och lämna jobbtelefonen hemma i byrålådan. Tro det eller ej, men organisationen kommer inte att gå under för att du inte svarar under ett par veckor.

  1. Sätt mobilen i karantän

Det är inte bara jobbmejl som stressar oss digitalt – det gäller även sociala medier och andra appar som ständigt pockar på vår uppmärksamhet. Prova att stänga av telefonen helt under ett par timmar, även om det tar emot.

expertpetra

Läs också: Experten: 7 råd för att undvika "före semestern"-stressen

  1. Packa lätt

Tillhör du dem som tar med dig hälften av dina tillhörigheter på semestern, bara för att använda en bråkdel av dem? Hoppa över det stressmomentet genom att bara packa det allra mest nödvändiga. En lätt packning ger dig större frihet, och det mesta finns ju att skaffa på plats om du glömt något.

  1. Sluta detaljplanera

Poängen med semestern är att koppla av och göra det du hinner och orkar – varken mer eller mindre. Visst är det bra att ha ett hum om vad du vill se och göra, men att göra upp ett packat minutschema där inget lämnas åt slumpen är inte njutbart. Följ med strömmen och bli överraskad!

  1. Fråga en ortsbo

Vare sig du semestrar utomlands eller på annan ort i Sverige så är det lokalbefolkningen som har bäst koll på sina kvarter. Fråga om rekommendationer, så undviker du att trampa mitt i turistfällan och får chans att uppleva något unikt. Dessutom kan det hända att du får ett trevligt samtal på kuppen.

comebaccke

Läs också: Gör comeback efter semestern — med stil

  1. Släpp det

Saker går inte alltid som vi vill, och det kan förstås vara frustrerande. Men låt inte detaljer förstöra semestern – då kommer du att stressa både över det som gick fel och att semestern inte blivit som du tänkt. Släpp taget och gör det bästa av nuet, det som skett kan du inte ändra på.

  1. Vänta med hemmastöket

Är du typen som storstädar hela huset för att det ska vara fläckfritt när du kommer hem från semestern? Ska du också planera packningen och avsluta arbetsuppgifter inför semestern blir detta en extra stressfaktor du inte behöver. Hemmet kan gott vänta till dess att du kommer tillbaka.

  1. Slappna av

Detta är förstås den allra viktigaste regeln. Nyckeln till den stressfria semestern är att slappna av, hålla ett öppet sinne, följa med dit vägen bär dig och att kämpa med sådant du ändå inte kan påverka. Ha en skön semester!

Relaterade artiklar

sjukpajobbet
Hälsa

Undersökning: Sex av tio går sjuka till jobbet

Vabruari hägrar och kurvan över fall av influensa pekar allt brantare uppåt. Sex av tio säger att de går tillbaka till jobbet innan de blivit helt friska.
Hemfrids vd Monica Lindstedt
Annonssamarbete Chef + Hemfrid

Ge dig själv mer vardagsflow 2020

Andan i halsen. Ständigt dåligt samvete. Många chefer har tappat livsbalansen. ”Har du råd, så köp en tjänst och ta hand om dig själv”, råder Hemfrids Monica Lindstedt.
cb-content-focus
Arbetsmiljö

Chefer som kan fokusera är framtidens vinnare

Känner du att livet innehåller för många distraktioner? Forskning visar tydligt att förmågan till fokuserad uppmärksamhet är en stor konkurrensfördel både på jobbet och i livet i stort. Samtidigt har vår förmåga att fokusera aldrig varit så utsatt för prövningar som nu. 
Person som återhämtar sig i utomhuspool
Hälsa

Högpresterare: Glöm inte att återhämta dig!

Gick du ut för hårt med ditt nyårslöfte? Chefer är högpresterare, det vet Mikael Mattsson, medicine doktor i fysiologi, som föreslår ett helhetstänk där träning och återhämtning samspelar.
fokus
Hälsa

Träna fokus – med din ”inre chef”

Chefens verklighet är så komplex att det är svårt att hålla i längden utan mindtraining och ökat fokus.
grata
Hälsa

Gråt ut på jobbet – och hitta lugnet

Trots allt snack om att glada medarbetare är produktiva är det inte fel med lite tårar på jobbet. Det är högst mänskligt och kan vara tecken på en hälsosam arbetsplats.

skandia_3
Annonssamarbete Chef + Skandia

Bli en magnet för de bästa medarbetarna

Konkurrensen är knivskarp. Företag som vill locka – och hålla kvar – de bästa medarbetarna behöver steppa upp. ”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.
Julbord med dryck
Hälsa

En av tio undviker julbordet – kollegorna dricker för mycket

Tre av fyra svenskar tycker inte att det är viktigt med alkohol på jobbets julbord, visar en ny undersökning. Samtidigt uppger över hälften att det finns en förväntan om att de ska dricka alkohol när det sker.