Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

7 vanor du kan sno från framgångsrika chefer

Alla gör misstag – men alla vet inte hur misstagen ska hanteras. Här är vanor som du kan låna av framgångsrika chefer.

Konflikthantering
Text: Redaktionen
Publicerad

Alla gör misstag – så är det bara. Men vissa är bättre på att hantera misstagen när de uppstår än andra. Med det som utgångspunkt har Deep Patel, författare till boken ”11 principer för att nå framgång”, listat några vanor som framgångsrika chefer har.

Här är 7 vanor som du som kan sno rakt av:

1) Lita på magkänslan

Att avfärda känslan av att något, oklart vad, är alldeles åt skogen kan vara riktigt, riktigt dumt. Framgångsrika människor har lärt sig att lita på sina instinkter, som ofta ger ett bredare perspektiv kring vad som pågår.

2) Ta tag i tuffa frågor

Att granska och gå till botten med varenda detalj kan för många kännas pinsamt och påträngande. Men vill man bli framgångsrik gäller det att komma över obehaget för att skaffa all information som behövs.

3) Tro inte på perfektion

Om något verkar för bra för att vara sant, är det troligen det också. Ingen är perfekt. De flesta har nog någon gång blivit förda bakom ljuset – de som lyckas tar lärdom och förhåller sig mer skeptiska i fortsättningen.

4) Skyll aldrig på andra

När ett misstag uppstår är det bekvämt att skylla på din omgivning. Men du kommer aldrig växa som individ om du aldrig tar ansvar.

5) Försök inte göra alla nöjda

I Sverige finns det ibland en konsensus att alla ska vara överens efter ett möte. Är det ens möjligt? Även om du ska behandla dina medarbetare och kolleger med respekt behöver ni inte allt vara överens. Du kan behöva motivera dina beslut – men inte ändra beslutet för att göra alla nöjda.

6) Våga be om hjälp

”Ensam är stark” stämmer inte in på ledarskapet. För att du ska lyckas som chef behöver du hjälp – både internt och externt. Genom att erkänna att du inte klarar allt på egen hand skapas en kultur på arbetsplatsen där ni hjälper varandra. Sådant har nämligen en vana att sprida sig.

7) Se helhetsbilden

Ibland kan det kännas du och dina kolleger kämpar för att ta er genom dagen. Men framgångsrika ledare med visioner kan enklare sätta saker i större sammanhang. Genom att bidra med ett större perspektiv kan det enskilda problemet bli lite enklare att ta sig igenom.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden