avis

5 sätt att hantera avundsjuka på jobbet

Kollegan som blir befordrad eller får högre lön. Då kan din avundsjuka vara en naturlig instinkt som blir svår att hantera. Här är 5 sätt du kan använda utan att relationer skadas.

Det kan vara svårt inse. Men även om vi tror det bästa om oss själva kan avundsjuka göra sig påmind – även om det gäller en nära kollega eller vän. Och det värsta är att avundsjuka dyker upp vid de mest olämpliga tillfällena. Till exempel när din bästa kompis lyckas uppnå ett mål.

Då kanske du känner en känsla av att det borde vara du som stod där.

Men lugn. Det finns faktiskt sätt att hantera avundsjuka. Psykologen Alice Boyes har listat fem sätt på Fulfillment Daily. Ta del av hennes tips nedan.

 

1) Slå inte bort dina känslor

Det blir ofta ett dött lopp eftersom känslor har en vana att slå tillbaka. Att försöka trycka undan oönskade tankar kan göra att de snarare upplevs mer intensiva. Forskning har i stället visat att det är bättre att acceptera dessa känslor för dig själv. Erkänn att du är avundsjuk helt enkelt.

2) Överanalysera inte dina känslor

Om du börjar analysera och ställa frågor som ”vad är jag för person egentligen som inte kan känna glädje för andra?” finns det en risk att du inte kommer fram till något konstruktivt. Om du redan har ett lågt humör är sannolikheten låg att du får användbara insikter om dig själv. Ge dig istället själv en paus när känslorna bubblar.

Läs också: 7 tillfällen du ska säga upp dig första dagen

3) Träna på att fira andras framgång

Att försöka förändra ditt beteende är det bästa sättet att i längden förändra dina tankar och känslor. Träna därför på att dela ut positiva kommentarer och gester när någon i din närhet gör succé. Skicka ett grattis-mejl till en kollega som blivit befordrad och se vad som händer. Ge dessa övningar minst ett halvår och känn sedan efter om avundsjukan är kvar.

4) Utmana negativa tankar om dig själv

Det är lätt att tänka saker som att ”det går aldrig min väg”. Avundsjuka gör lätt att du får tunnelseende och blir mer negativ. Då är det också lätt att missa de möjligheter du fått genom livet. Försök att vända på saken och tänk på vilken tur du ändå haft i din karriär.

5) Allt kommer med ett pris

Vi går alla vår egen väg. Det gör också att vi gör olika uppoffringar för att nå våra drömmar. En person som reser mycket väljer troligen bort restaurangbesök och dyra möblemang för att ta ett exempel. Så om du är avundsjuk på någon annans framgång tänk då att den personen troligen fått offra något längs vägen för att nå dit.

Läs också: 3 skäl till varför du kan misslyckas på intervjun – och ändå får jobbet

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

kritiken
Kommunikation

5 tips: Så kritiserar du chefen – utan att ni blir ovänner

Vissa problem är värda att föra upp till ytan. Men det finns några saker du måste tänka på när du ska leverera konstruktiv feedback.
Helen Remnås, affärsutvecklingschef på Experis. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis

Sprida värderingar – chefens nya viktiga roll

Trenden är tydlig: chefer som vågar ta med sina värderingar in i ledarskapet har bäst möjlighet att förändra.  "Ledare behöver våga prata öppet om problem. Ta ställning", säger Helen Remnås på Experis.
byra
Arbetsmiljö

Hon blev utsatt för härskartekniker – i 3 år: "Ont i magen”

Nu har Anna-Karin Kask skrivit en bok i ämnet.

cirkus
Beslutsfattande

Orädda chefer är mer framgångsrika

Hon myntade begreppet psykologisk trygghet och är nu aktuell med ny forskning i boken The fearless organization.

bluff-2
Karriär

5 sätt att avslöja bluffuniversitet i jobbsökarens CV

Bluffuniversitet som letar sig in i CV:n har blivit allt större problem. Och för arbetsgivare som inte gör en noggrann koll kan det bli en kostsam historia.
elona1
Kommunikation

Elon Musks största snedsteg 2018

Hade du ett tufft 2018? Då kan du trösta dig med att det finns chefer som hade det ännu tuffare.

adminbanta_webb
Annonssamarbete Chef + Aditro

Admin-banta din chefsvardag

Det finns smartare sätt att hantera ”tråkjobbet”. Så här kan chefen minska sin stress och samtidigt få nöjdare medarbetare.

naa
Karriär

10 nya yrken – du inte hört talas om innan

Funderar du på att byta jobb och är över 50 år? Då kanske ”oldflucener” kan bli något för dig. Det kvalar in på listan över nya yrkestitlar som lanseras under 2019.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden