avis

5 sätt att hantera avundsjuka på jobbet

Kollegan som blir befordrad eller får högre lön. Då kan din avundsjuka vara en naturlig instinkt som blir svår att hantera. Här är 5 sätt du kan använda utan att relationer skadas.

Det kan vara svårt inse. Men även om vi tror det bästa om oss själva kan avundsjuka göra sig påmind – även om det gäller en nära kollega eller vän. Och det värsta är att avundsjuka dyker upp vid de mest olämpliga tillfällena. Till exempel när din bästa kompis lyckas uppnå ett mål.

Då kanske du känner en känsla av att det borde vara du som stod där.

Men lugn. Det finns faktiskt sätt att hantera avundsjuka. Psykologen Alice Boyes har listat fem sätt på Fulfillment Daily. Ta del av hennes tips nedan.

 

1) Slå inte bort dina känslor

Det blir ofta ett dött lopp eftersom känslor har en vana att slå tillbaka. Att försöka trycka undan oönskade tankar kan göra att de snarare upplevs mer intensiva. Forskning har i stället visat att det är bättre att acceptera dessa känslor för dig själv. Erkänn att du är avundsjuk helt enkelt.

2) Överanalysera inte dina känslor

Om du börjar analysera och ställa frågor som ”vad är jag för person egentligen som inte kan känna glädje för andra?” finns det en risk att du inte kommer fram till något konstruktivt. Om du redan har ett lågt humör är sannolikheten låg att du får användbara insikter om dig själv. Ge dig istället själv en paus när känslorna bubblar.

Läs också: 7 tillfällen du ska säga upp dig första dagen

3) Träna på att fira andras framgång

Att försöka förändra ditt beteende är det bästa sättet att i längden förändra dina tankar och känslor. Träna därför på att dela ut positiva kommentarer och gester när någon i din närhet gör succé. Skicka ett grattis-mejl till en kollega som blivit befordrad och se vad som händer. Ge dessa övningar minst ett halvår och känn sedan efter om avundsjukan är kvar.

4) Utmana negativa tankar om dig själv

Det är lätt att tänka saker som att ”det går aldrig min väg”. Avundsjuka gör lätt att du får tunnelseende och blir mer negativ. Då är det också lätt att missa de möjligheter du fått genom livet. Försök att vända på saken och tänk på vilken tur du ändå haft i din karriär.

5) Allt kommer med ett pris

Vi går alla vår egen väg. Det gör också att vi gör olika uppoffringar för att nå våra drömmar. En person som reser mycket väljer troligen bort restaurangbesök och dyra möblemang för att ta ett exempel. Så om du är avundsjuk på någon annans framgång tänk då att den personen troligen fått offra något längs vägen för att nå dit.

Läs också: 3 skäl till varför du kan misslyckas på intervjun – och ändå får jobbet

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

chefer1
Kommunikation

4 toppchefer: Så hanterar du krisen – på bästa sätt

När förändringstakten ökar på företagen gäller det att ha en stark inre kompass. Inte minst behöver man kunna stå fast i sin värdegrund när det blir kris. Chef frågade några framgångsrika chefer om vilka fyra ledaregenskaper deras inre kompass snurrar runt.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

exp
Digital HR

Experten: Kollega som näthatar – här drar du gränsen

Krocken i sociala medier uppstår när arbetsgivarens intresse är ett annat än den anställdes inlägg. Det menar Paula Hogéus, expert inom arbetsrätt.
statsminister
Beslutsfattande

Betyg på varje statsminister: Från Palme – till Reinfeldt

Chefs egen sammanställning av sju historiska statsministrar kan ge en fingervisning inför valet.

tuffabesked
Kommunikation

Ge tuffa besked – här är 5 råd för att lyckas

Alla företag måste genomgå förändringar – stora som små. Ofta är det chefen som inför alla medarbetare måste ge informationen. Så här gör du för att lyckas.
aaaa-2
Arbetsmiljö

8 sätt: Så hanterar du en narcissist

Oavsett om det är chefen eller en anställd – en narcissistisk person kan vara en mardröm för arbetsplatsen. Här är 8 sätt att hantera situationen.

domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
pontus-3
Konflikthantering

Efter 20 år som vd – skrev bok om att göra misstag

Misslyckanden är naturliga i en förändringsprocess, skriver Pontus Bodelsson i sin bok Ledarskap för förändring. Där delar han generöst med sig av lärdomar och missar.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden