Foto: Unsplash
Foto: Unsplash

Lyckas med det magiska 30-minutersmötet

30 minuter. Så lång tidssträcka tycker vd:n för en ledarskapskonsultfirma att ett möte maximalt borde schemaläggas över, istället för den mer vanliga timmen. Här är hans tre tips för hur det ska funka.

För Peter Bregmans, vd för Bregman Partners, del började det hela som ett personligt experiment kring att sluta multi-taska.

På det sättet ökade han sin medvetenhet kring tidskonsumtion generellt.

”Om man har hälften så lång tid på sig att uppnå något, blir man hypermedveten om hur man använder den tiden,” skriver han i en artikel i Harvard Business Review.

Den uppenbara fördelen med kortare möten är tidsbesparing, men det innebär också en rent ekonomisk aspekt – för tid är som bekant pengar.

Andra fördelar med att komprimera ett möte är att folk tenderar att bli mer alerta och till exempel lyssna bättre för att inte gå miste om viktig information – vilket i sin tur leder till ett större engagemang och att alla har det roligare på vägen.

Dessutom märkte Bregman, efter att ha infört regeln, att hans kunder oftare började komma i tid eftersom varje minut blir viktig på ett kortare möte.

Han noterade även att hans medarbetare blev modigare, mer provokativa i sina frågor och att man snabbare kom till poängen.

Tre tips för att korta möten ska bli lyckade

Läs på inför mötet och se till att alla andra deltagare också gör det.

Låt agendan bestå av en enda viktig punkt – den som kommer att göra mest skillnad – och håll er till den.

Avsätt mötets sista fem minuter till att summera och dra upp en plan för hur ni går vidare.

Läs också: 

Chefernas värsta surdegar och metoder för att hantera dem