dodssynder
”De sju dödssynderna” av Hieronymus Bosch (c:a 1450–1516).

Frånvaro-mejl? Se upp för dessa dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.

Dags för sommar, bad och sol eller vinter, brasor och snö? Men först: Leta upp (att det alltid ska vara så svårt…) frånvarofunktionen i ditt e-postprogram.

Sammanhängande ledighet är mumma för både kropp och själ – ett växande antal forskningsrapporter ger stöd för detta. För att inte ruinera ledigheten, och därmed dig själv, finns det därför tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.

1. Du skall icke kolla din e-post sporadiskt.
Om du inte har skrivit det själv, har du garanterat fått dem i retur: De automatiska mejlen som meddelar att ja, jag är ledig, men nej, jag kommer inte kunna slappna av.

Att meddela att du kommer läsa dina mejl sporadiskt under semestern är helt enkelt en dålig idé.

Som sändare signalerar du att du inte släpper jobbet under ledigheten. Du kommer att ha betydligt svårare att slappna av om du vet att din mejlkorg sakta fylls på av avsändare som förväntar sig ett svar ”lagom” snart. Som mottagare förstår du ingenting: Kommer du få svar i dag, i morgon, nästa vecka?

Var tydlig, var ledig.

 

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

2. Du skall icke vara informell.
Emojis, asterisker, referenser till rosévin? Kul jargong bland chefskollegerna, måhända, men inte ett bra svar på externa mejl – eller till (kanske arga/ledsna/oroliga) medarbetare. Var korrekt.

3. Du skall vara omtänksam – och gärna lite klurig.
Du är inte på kontoret, och det är du stolt över. Bra där! Men kanske har du författat en rapport, en artikel, besökt en nyttig webbsida eller sett en bra Youtube-film, som du vill dela med dig av till dina affärskontakter? Var frikostig och dela med dig av något matnyttigt i ditt autosvar!

Dessutom bör du planera för din återkomst redan nu. Börjar du jobba 4 augusti? Skriv att du börjar jobba den 5 augusti – så slipper du onödig stress den där första, sega dagen efter semestern.

Relaterade artiklar

annhellenius
Beslutsfattande

”Digital inkludering nyckeln till framgång”

Hon har bjudit in 7-åringar till Stadshuset, ordnat programmeringspartyn och tillsatt ett digitaliseringsråd över sig själv. Nu regnar det priser över Ann Hellenius, it-direktör i Stockholms stad.
feedback_webb
Annonssamarbete Chef + Workday

Feedback ÄNNU viktigare än du tror

Vill man ha nöjda kunder så gäller det att börja med nöjda medarbetare. Då är feedback en nyckel. ”Vi ser en pay-it-forward-effekt”, säger Mattias Bolander på Workday.
boxar
Delegering

Vilken prokrastinerartyp är du?

Är du perfektionisten, bedragaren eller kanske den som har tur? Det finns många olika sätt att skjuta upp det viktiga arbetet. Här är fem olika typer av prokrastinerare.
nykar-i-jobbet
Delegering

Bryt beroendet av jobbet – sex tips

Bara för att det känns bra behöver det inte betyda att det är särskilt hälsosamt att jobba så mycket som du gör. Så här slutar du kolla mejlen hemma och får ner förväntningarna på att du ska vara ständigt tillgänglig utanför arbetstid.
mote-konversation-2
Delegering

Så tackar du nej till mötet

Möten äter upp all din tid – känns det igen? Här är ett schysst sätt att tacka nej till ovälkomna inbjudningar.
temp
Arbetsmiljö

Så blir chefen en friskfaktor

Tjänstemän blir allt nöjdare med jobbet, men också sjukare. Det visar TCO:s nya rapport Friskt jobbat – allt att vinna. Gott ledarskap omnämns som särskilt viktig för att förebygga ohälsa. Här är åtta punkter som karaktäriserar det.
forma
Delegering

Så låter Google medarbetarna forma sina jobb

Forskning visar att den som får påverka sina arbetsuppgifter och delvis utforma sin egen tjänst är gladare och mer effektiv på jobbet. Dessutom är flexibilitet ett naturligt inslag för att främja innovation. På engelska kallas metoden job crafting.
appar
Delegering

8 appar chefen inte kan vara utan

Dags att vårstäda telefonen. Rensa ut de sociala medier du inte längre bryr dig om. In med verktygen som verkligen sparar tid och pengar.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden