linkedin-7

Rätt kroppsspråk höjer din prestation

Med bara några enkla gester och mimik kan du vinna sympatier, bli mer övertygande, höja din kognitiva förmåga och framstå som mer kraftfull och beslutsam på jobbet, visar psykologisk forskning.

1. Välj kraftfulla positioner
Genom att stå eller sitta i kraftfulla positioner kan du känna dig starkare. Det handlar om öppna positioner som utstrålar makt, till exempel att stå brett mellan benen. Det får dig inte bara att känna dig starkare, utan har även visat sig höja testosteronnivåerna i kroppen.

2. Värm upp din viljestyrka
Att mjuka upp musklerna och bli av med spänningar i kroppen har visat sig kunna öka din viljestyrka. Forskning visar att människor som värmer upp har lättare att stå ut med smärta, motstå frestande mat, ta otrevlig medicin och uppfatta störande men viktig information.

 3. Gestikulera övertygande
Människor som har ett uttalat kroppsspråk och gestikulerar mycket med händerna har bättre övertalningsförmåga än de som inte använder sig av kroppen.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

4. Bli en copykatt
Att härmas är ett alldeles utmärkt sätt att ta sig in i en framgångsrik persons huvud. Genom att kopiera gester, rörelser, sätt att prata får du glimtar av hur den personen känner sig.

5. Lägg armarna i kors
När du fastnar i ett problem – korsa armarna. Forskningen visar att det ökar din uthållighet. Det fördubblar tiden som du orkar ägna åt problemet och resulterar i bättre lösningar. Funkar det inte, testa att lägga dig ner. Det ger såväl snabbare som kreativare lösningar.

Relaterade artiklar

burn_money
Kommunikation

Undvik de dyra mötesfällorna

Dåliga möten är pengar i sjön och skapar stress. Och avslöjar brister hos chefer. ”Dåliga möten är ett tecken på dåligt ledarskap”, menar mötesexperten Micke Darmell. Så lär dig vässa möteskulturen.
feedback_webb
Annonssamarbete Chef + Workday

Feedback ÄNNU viktigare än du tror

Vill man ha nöjda kunder så gäller det att börja med nöjda medarbetare. Då är feedback en nyckel. ”Vi ser en pay-it-forward-effekt”, säger Mattias Bolander på Workday.
cheferscenskrack
Kommunikation

6 chefer: Scenfiaskon vi aldrig glömmer

En av fyra chefer lider av uttalad scenskräck, visar en ny undersökning. Nu vittnar 6 chefer om kallsvett, tunnelseende och fysiskt illamående. 
linkedin-9
Karriär

4 saker du ska rensa bort från din Linkedin

Klart du ska ha en uppdaterad Linkedin-profil – men att ta bort information kan vara lika väsentligt som att lägga till. 
dataskydd-2
Arbetsrätt

Får du kolla anställdas mejl?

Medarbetare som använder jobbdatorn i privat bruk. Men får chefen gå in och läsa mejlen? Nu har en ny dom kommit i EU-domstolen som väcker stort intresse.

bored_webb2
Kommunikation

Ställ enkla frågan – få bättre möteskultur

En kort enkel fråga i slutet av alla era interna möten. Svårare än så behöver det inte vara att vända en trist möteskultur. Vi har tjuvkikat i mötesexperten Micke Darmells verktygslåda. Här är några av hans enkla knep.
kommu
Kommunikation

Så kommunicerar du bättre som chef

Chefer lägger mindre tid på kommunikation och återkoppling än de tror. Trots att det är viktigt för att förankra beslut, inspirera och dela med sig av nyheter. Här är 8 tips för att du ska bli en bättre kommunikatör.

millennials
Kommunikation

5 hisnande fakta om att leda ”millenials”

Internet finns i deras DNA. Nu är generationen ”millenials” på väg att nå höga positioner i arbetslivet. Här är 5 fakta om deras mobilvanor – och vad du som ledare kan lära dig av dessa.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden