bea-2

Så förbättrar du ditt kroppsspråk

Du trummar med fingrarna, du står på ett ställe, du tittar ner? Så här fixar du det.

1) Har inte kontroll över kroppen

Du manifesterar din nervositet genom att trumma med fingrarna på bordsskivan eller skramla med nycklar eller mynt i byxfickan. Det utstrålar osäkerhet och avsaknad av kontroll.

 här fixar du det: Filma dig själv och kartlägg dina manér. Ofta kliar vi oss på näsan, knäpper med fingrarna eller klickar på pennan utan att vi tänker på det.

2) Står stilla som ett träd

Du står på ett ställe. Det får dig att se stel, tråkig och oengagerad ut.

Så här fixar du det: Arbeta dig igenom rummet. Gå, rör på dig.
En konversation ska flyta, och det ska manifesteras i ditt kropp­språk. När du filmar dig själv, se till att du då och då går UR bilden.

Läs också: Så lär du dig prata som en TED-mästare!

3) Du sjunker ihop

Du låter din osäkerhet påverka ditt kroppsspråk. Du tittar ner, drar ihop armarna, sjunker ihop.

Så här fixar du det: Även om du inte känner dig säker så kan du agera som om du var det – och ge ett intryck som till slut får dig att känna dig säker. Psykologen Amy Cuddy uppmanar till ”maktposering”, vilket ökar de hormoner i hjärnan som får oss att känna oss mer självsäkra och påstridiga. Hennes tips är att stå med armarna utsträckta i två minuter innan ditt föredrag (förslagsvis där ingen kan se dig…).

Läs också: Vad säger du – egentligen?

Relaterade artiklar

Ung kvinna som talar inför publik.
Kommunikation

Så når du fram till högsta chefen

Att kortfattat delge information åt en högt uppsatt chef eller politiker är en konst. En som vet hur man gör är expert-briefaren Grant Harris, som tjänstgjort i Vita huset och ägnat åratal åt att briefa toppchefer – till och med USA:s president.
Kavla upp ärmarna. Här är trenderna som chefer och arbetsgivare behöver hantera framöver, enligt hr-experterna på Simployer.
Annonssamarbete Chef + Simployer

5 stora skiften för chefer – förbered dig så här

Pandemin har förändrat våra arbetsplatser och rivstartat allt från ny lagstiftning till digitalisering. Nu måste chefer och arbetsgivare hänga med i allt det nya.  Hr-experterna på Simployer framtidsspanar – och ger dig möjlighet att ligga steget före.
Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
woman-sitting-at-desk-watching-new-videoconference-application-online-review
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Mathias Törnblom på Dustin har checklistan för bättre flyt på den digitala arbetsplatsen.
Annonssamarbete Chef + Dustin

Checklista för flow på din digitala arbetsplats

Kontor står tomma, samtidigt som flitens lampa lyser hos alla hemmajobbare. Den digitala arbetsplatsen, där vi jobbar tillsammans online, är här för att stanna. Med öppen-dörr-möten och annat nytänk kan chefer förbättra den nya arbetsvardagen.
Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”