bea-2

Så förbättrar du ditt kroppsspråk

Du trummar med fingrarna, du står på ett ställe, du tittar ner? Så här fixar du det.

1) Har inte kontroll över kroppen

Du manifesterar din nervositet genom att trumma med fingrarna på bordsskivan eller skramla med nycklar eller mynt i byxfickan. Det utstrålar osäkerhet och avsaknad av kontroll.

 här fixar du det: Filma dig själv och kartlägg dina manér. Ofta kliar vi oss på näsan, knäpper med fingrarna eller klickar på pennan utan att vi tänker på det.

2) Står stilla som ett träd

Du står på ett ställe. Det får dig att se stel, tråkig och oengagerad ut.

Så här fixar du det: Arbeta dig igenom rummet. Gå, rör på dig.
En konversation ska flyta, och det ska manifesteras i ditt kropp­språk. När du filmar dig själv, se till att du då och då går UR bilden.

Läs också: Så lär du dig prata som en TED-mästare!

3) Du sjunker ihop

Du låter din osäkerhet påverka ditt kroppsspråk. Du tittar ner, drar ihop armarna, sjunker ihop.

Så här fixar du det: Även om du inte känner dig säker så kan du agera som om du var det – och ge ett intryck som till slut får dig att känna dig säker. Psykologen Amy Cuddy uppmanar till ”maktposering”, vilket ökar de hormoner i hjärnan som får oss att känna oss mer självsäkra och påstridiga. Hennes tips är att stå med armarna utsträckta i två minuter innan ditt föredrag (förslagsvis där ingen kan se dig…).

Läs också: Vad säger du – egentligen?

Relaterade artiklar

socialaemojis
Kommunikation

Sociala media-forskaren: Emojin chefen aldrig ska skicka

Är det okej med emojis i jobbmejl eller inte? Sociala medier-forskaren Beata Jungselius reder ut hur vi kan använda språkverktyget i vår yrkesroll.
Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
sakersage
Kommunikation

3 gånger chefen ska vara tyst under ett möte

Att vara chef innebär att du måste behärska konsten att veta när du ska driva ett möte framåt – och när det är bäst att vara tyst och släppa fram andra. Här är några råd för att lyckas!
selfie
Kommunikation

Forskning: Ta selfies på jobbet – stärker gemenskapen

Är selfies en självupptagen handling? Nej, inte enligt forskare vid Göteborg Universitet.

krishjalp
Kommunikation

3 saker du aldrig ska säga till en kollega som befinner sig i kris

Som chef är du även ansvarig för att ge krisstöd för saker som händer utanför jobbet.

buller1
Arbetsmiljö

Studie: Kollegans telefonsamtal – ett arbetsmiljöproblem

Kollegans ljudliga telefonsamtal vid skrivbordet kan vara ett arbetsmiljöproblem som sänker produktiviteten, visar en ny studie.
Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

krise
Hälsa

8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Visste du att du som chef också har ett ansvar att ge krisstöd för händelser som inträffar utanför jobbet?