Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Vd ryckte ut mitt i natten – räddade utelåsta resenärer

Utelåsta och irriterade. Ett 30-tal resenärer kom inte in till parkeringen på Ängelholms flygplats efter en mardrömsresa. Då ryckte flygplatsens vd ut som en räddande ängel – mitt i natten.

Konflikthantering
Publicerad

Det var i förra veckan som Jenny Rydhström, grundare av e-handelsföretaget Gents, skulle ta flyget från Bromma till Ängelholm. Men ett tekniskt fel gjorde att de fick flyga till Göteborg och därifrån ta bussen ner till Skåne.

Flera timmar försenade och med en mardrömsresa i ryggen kom hon och ett 30-tal andra passagerare fram till flygplatsen 01.30 på natten. När de skulle hämta ut sina bilar på parkeringen var bommen igenbommad – trots löften om att den skulle vara öppen.

”Folk var vansinniga, trötta och gnälliga. Vi hade inga ytterkläder och det var jättekallt ute”, säger Jenny Rydhström.

I ren frustration började resenärerna ringa flygbolaget och parkeringsbolaget – utan svar. I ett sista desperat försök att få komma hem ringde de till slut flygplatsens vd Christian Ziese.

”Han svarade och sa att han skulle fixa det direkt”.

Men Ziese fick inte tag på väktarna utan fixade fram huvudnyckeln till grinden på egen hand och satte sig i bilen för att köra mot flygplatsen. Med en bakgrund inom Flygvapnet var det ingen tvekan att agera när telefonen ringde.

”Jag har givetvis formats av mina erfarenheter. Det gäller att vara beredd på oförberedda händelser och lösa problem när de uppstår”, säger Christian Ziese, vd på Ängelholms flygplats.

Åtta minuter efter samtalet såg resenärerna en bil komma körande i full fart med strålkastarljusen på. Ziese slängde sig ur bilen och sprang fram till grinden med nyckeln i luften.

”Wow! Folk applåderade och stämningen byttes från ilska till glädje. Det var otroligt”, säger Jenny Rydhström.

Hon menar att hans kundbemötande förändrade hela reseupplevelsen.

”När jag satt i bilen hem insåg jag att allt strul i slutändan inte spelade någon roll tack vara hans agerande. Det blev en riktigt bra kundupplevelse till slut!”.

När Christian Ziese får höra berömmet blir han glad.

”För mig var det enkelt att sätta sig in i deras situation. Jag hade också blivit irriterad om jag stod där mitt i natten. Det var inget att snacka om att jag skulle åka det, men det är kul att någon uppskattar det och att jag kunde vända en negativ händelse till något positivt.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden