flygis

Vd ryckte ut mitt i natten – räddade utelåsta resenärer

Utelåsta och irriterade. Ett 30-tal resenärer kom inte in till parkeringen på Ängelholms flygplats efter en mardrömsresa. Då ryckte flygplatsens vd ut som en räddande ängel – mitt i natten.

Det var i förra veckan som Jenny Rydhström, grundare av e-handelsföretaget Gents, skulle ta flyget från Bromma till Ängelholm. Men ett tekniskt fel gjorde att de fick flyga till Göteborg och därifrån ta bussen ner till Skåne.

Flera timmar försenade och med en mardrömsresa i ryggen kom hon och ett 30-tal andra passagerare fram till flygplatsen 01.30 på natten. När de skulle hämta ut sina bilar på parkeringen var bommen igenbommad – trots löften om att den skulle vara öppen.

”Folk var vansinniga, trötta och gnälliga. Vi hade inga ytterkläder och det var jättekallt ute”, säger Jenny Rydhström.

I ren frustration började resenärerna ringa flygbolaget och parkeringsbolaget – utan svar. I ett sista desperat försök att få komma hem ringde de till slut flygplatsens vd Christian Ziese.

”Han svarade och sa att han skulle fixa det direkt”.

Men Ziese fick inte tag på väktarna utan fixade fram huvudnyckeln till grinden på egen hand och satte sig i bilen för att köra mot flygplatsen. Med en bakgrund inom Flygvapnet var det ingen tvekan att agera när telefonen ringde.

”Jag har givetvis formats av mina erfarenheter. Det gäller att vara beredd på oförberedda händelser och lösa problem när de uppstår”, säger Christian Ziese, vd på Ängelholms flygplats.

Läs också: Vd:arnas 10 topp frågor att ställa på intervjun

Åtta minuter efter samtalet såg resenärerna en bil komma körande i full fart med strålkastarljusen på. Ziese slängde sig ur bilen och sprang fram till grinden med nyckeln i luften.

”Wow! Folk applåderade och stämningen byttes från ilska till glädje. Det var otroligt”, säger Jenny Rydhström.

Läs också: Här får de anställda extra semester – om de tränar

Hon menar att hans kundbemötande förändrade hela reseupplevelsen.

”När jag satt i bilen hem insåg jag att allt strul i slutändan inte spelade någon roll tack vara hans agerande. Det blev en riktigt bra kundupplevelse till slut!”.

När Christian Ziese får höra berömmet blir han glad.

”För mig var det enkelt att sätta sig in i deras situation. Jag hade också blivit irriterad om jag stod där mitt i natten. Det var inget att snacka om att jag skulle åka det, men det är kul att någon uppskattar det och att jag kunde vända en negativ händelse till något positivt.

Läs också: Personalen flydde – då infördes ny succémetod

Relaterade artiklar

Petter Wåhlberg, anstaltschef för Storboda. Foto: Martina Huber
Beslutsfattande

Anstaltschefen: ”Man kan inte pausa ett fängelse”

Coronakrisen har skruvat upp pressen på chefer inom Kriminalvården. Ett tufft läge har blivit tuffare. ”Vi alla klarar av lite mer än vi tror”, säger anstaltschefen Petter Wåhlberg.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
uppsagningarbjorn
Konflikthantering

Fråga psykologen: ”Hur ska man informera om uppsägningar?”

Hur ska man informera om uppsägningar i coronakrisen? Och hur hanterar man med medarbetare som haft missbruksproblematik eller som sprider apokalyptisk stämning på videomötena? Det är några frågor psykologen Björn Hedensjö fått om svåra samtal i Chefs facebookgrupp Chefa i coronakrisen. Här ger han svar på dem.
kvinnlig_chef
Konflikthantering

Forskning: Tuffare få kritik av kvinnlig chef

Kvinnliga chefer diskrimineras ”underifrån”, visar ny forskning. Medarbetare av båda könen blir betydligt mer upprörda av negativ feedback från kvinnliga chefer än manliga.

Meghan Markle och prins Harry
Konflikthantering

”Kungliga krisen symbolisk för ett ledarskap i förändring”

När prins Harry och Meghan förklarade att de inte längre fogar sig i ledet utan tänker bo halva året i Kanada gruffar farmor drottning Elizabeth. Men ledarskapsexperten Alexander Holmberg myser: ”Det här är exakt vad många styrelser och vd:ar brottas med i dag.”
Två män i samtal.
Konflikthantering

Viktigaste tipset för svåra samtal

Många chefer drar sig för svåra samtal. Kommunikationsexperten Leena Männik Styren vill med boken Chefens 42 samtal – samtal du våndas inför och alla andra samtal ge konkreta verktyg för dialoger om allt från löner till kränkningar och missbruk.

Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
gretathunbergaretsperson
Konflikthantering

Greta Thunbergs 4 viktigaste ledaregenskaper

Som första svensk någonsin har klimataktivisten Greta Thunberg fått utmärkelsen Årets person av amerikanska tidskriften Time. Här är fyra saker du som ledare kan lära dig av henne.