Personalen flydde – då infördes ny succémetod

Åtta av tio kommuner har brist på socialsekreterare, som säger upp sig i hundratal på grund av tuff arbetsbelastning. I Umeå har man bromsat personalflykten genom bättre stöd och effektivare organisation.

Rekrytering
Publicerad
Foto: Patrick Trägårdh

Över hela landet försöker kommunerna trolla med knäna för att råda bot på en akut brist på socialsekreterare. Minst 1 440 socialsekreterare sa upp sig i fjol, visar en undersökning av tidningen Dagens Samhälle.

Åtta av tio kommuner klarar inte av att fylla sina vakanser. Det skapar en ond cirkel av hög arbetsbelastning, ökande sjukskrivningar, överskridna utredningstider och försämrad arbetsmiljö som får ännu fler socialsekreterare att sluta.

Ungefär sådan var situationen på barn- och ungdomsenheten i Umeå för några år sedan, berättar chefen Annette Forsberg.

”2014 hade vi 38 medarbetare, och av dem slutade 18”, säger hon.

Därför införde man kompetenstrappan. Den finns i tre steg och desto högre upp du når får du också ett högre lönepåslag. Det har gjort att färre slutat och man har en lägre sjukfrånvaro.

3 tips för att behålla personalen

1) Skapa struktur

Systematik under inskolningen sparar mycket tid, och pengar. Nyanställda får en introduktionsansvarig som alltid finns tillgänglig för frågor.

2) Utvärdera

Veckovisa avstämningsmöten på fredagar förstärker gemenskapen. Vi går igenom veckan tillsammans och alla kan lättare fasa ut inför helgen.

3) Odla ömsesidig tillit

Detta jobbar vi mycket med. Som chef vill jag vara öppen och göra medarbetarna så delaktiga som möjligt i besluten. Händer det något akut, drar jag ihop gruppen och så jobbar vi tillsammans.

Den här är ett utdrag från en artikel som var publicerad i Chef nr 6/7, 2017.
Vill du också prenumerera på Nordens största ledarskapstidning? Beställ din prenumeration av Chef här.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden