kompetenstrappa
Foto: Patrick Trägårdh

Personalen flydde – då infördes ny succémetod

Åtta av tio kommuner har brist på socialsekreterare, som säger upp sig i hundratal på grund av tuff arbetsbelastning. I Umeå har man bromsat personalflykten genom bättre stöd och effektivare organisation.

Över hela landet försöker kommunerna trolla med knäna för att råda bot på en akut brist på socialsekreterare. Minst 1 440 socialsekreterare sa upp sig i fjol, visar en undersökning av tidningen Dagens Samhälle.

Åtta av tio kommuner klarar inte av att fylla sina vakanser. Det skapar en ond cirkel av hög arbetsbelastning, ökande sjukskrivningar, överskridna utredningstider och försämrad arbetsmiljö som får ännu fler socialsekreterare att sluta.

Ungefär sådan var situationen på barn- och ungdomsenheten i Umeå för några år sedan, berättar chefen Annette Forsberg.

”2014 hade vi 38 medarbetare, och av dem slutade 18”, säger hon.

Därför införde man kompetenstrappan. Den finns i tre steg och desto högre upp du når får du också ett högre lönepåslag. Det har gjort att färre slutat och man har en lägre sjukfrånvaro.

3 tips för att behålla personalen

1) Skapa struktur

Systematik under inskolningen sparar mycket tid, och pengar. Nyanställda får en introduktionsansvarig som alltid finns tillgänglig för frågor.

2) Utvärdera

Veckovisa avstämningsmöten på fredagar förstärker gemenskapen. Vi går igenom veckan tillsammans och alla kan lättare fasa ut inför helgen.

3) Odla ömsesidig tillit

Detta jobbar vi mycket med. Som chef vill jag vara öppen och göra medarbetarna så delaktiga som möjligt i besluten. Händer det något akut, drar jag ihop gruppen och så jobbar vi tillsammans.

Den här är ett utdrag från en artikel som var publicerad i Chef nr 6/7, 2017.
Vill du också prenumerera på Nordens största ledarskapstidning? Beställ din prenumeration av Chef här.

Relaterade artiklar

fragorna
Karriär

5 frågor du måste ställa innan du tackar ja till jobbet

Få all fakta på bordet och fråga vad som gäller kring tjänsten du har blivit erbjuden innan du tackar ja. 
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
forslag
Rekrytering

Vd:ns förslag: Skriv ut lönen – redan i jobbannonsen

När är rätt läge att börja diskutera lönen? Man kan gissa och tro – eller analysera data och få ett tydligare svar. Rekryteringsfirman Aevy valde det senare.
darja-2
Kommunikation

Så blir du en digital chef – nu!

Digitaliseringen är en väg fylld av utmaningar och fallgropar, men också en mängd nya möjligheter. Som chef har du en nyckelroll i förändringsprocessen. Darja Isaksson, digital strateg och rådgivare till statsminister Stefan Löfven, ger sina bästa råd till Chefs läsare.