Vad är dina värderingar värda?

Krönikor
Text: Cissi Elwin
Publicerad

Kom just hem från ett event med jämställdhet som tema. Återigen konstaterades att trots allt bra som händer går det såååå långsamt. Det kommer att dröja fram till 2040 innan vi når jämställda ledningar med nuvarande takt. Puh! Som kulturministern sa; 2024 planerar Elon Musk charterresor till mars och då kommer vi fortfarande inte att ha nått målet 50/50 män/kvinnor i toppen. Hur svårt kan det vara?

Många kloka vittnade om hur det faktiskt bara är att bestämma sig. Och medlen vet vi; könsneutrala cv:n, alltid minst en man och en kvinna med i alla rekryteringar, hr inblandade i alla rekryteringar, ledningen måste sätta tydliga mål och följa upp dem, koppla bonussystem till jämställdhet och så vidare.

Men av allt som sades fastnade Toca Boca-grundaren Björn Jefferys ord i mig: Vad är dina värderingar värda? Det är enkelt när det går bra, men när det är kärva tider, hur mycket är du beredd att sälja ut då?

Läs också: 30 år gamla teorin mot stress – som fortfarande funkar

Han beskrev hur det digitala leksaksbolaget startade som en utmanare till Disney och med könsneutralitet som affärsidé. Mångfald för lönsamhetens skull. Om man inte vänder sig till bara pojkar eller bara flickor utan till målgruppen barn, når man helt plötsligt en dubbelt så stor målgrupp.

Företaget har varit med om en fantastisk utveckling och till och med gått om huvudkonkurrenten på appmarknaden. Men i början var det tufft. Och att då, när pengarna nästan var slut, tacka nej till ett samarbete med Barbie för att det stred mot Toca Bocas kärnvärden, det kändes. Och nu står man inför lanseringen av fysiska leksaker i butik och då hamnar man direkt i frågan om var grejerna ska placeras; på den blå eller den rosa hyllan?

Björn Jeffery var öppen med att det är väldigt svårt att hantera. Ska man vägra lansera som en protest mot det skruvade i att man delar upp leksaker efter barnens kön? Eller ska man hänga leksakerna på båda ställena? Verka i det nuvarande systemet för att på sikt kunna visa resultat som gör att det blir skillnad. Tappar varumärket sin själ då? De här frågorna vet han inte svaret på än.

Läs också: Kär i chefen – vad gör jag?

Hans föredrag drabbade för att han visade att det inte är lätt. Och att det finns en massa hinder för jämställdhet som ställer pengarna mot moralen. Men hittills har alla genusanalyser och allt funderande på hur man kan vara så inkluderande som möjligt lett Toca Boca till en topposition i den internationella leksaksbranschen.

Är stolt över att ha två kvinnor på omslaget till detta nummer som fungerar som förebilder för massor med unga tjejer. Systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman har fått otaliga råd av män som helt oombedda ändå tagit sig friheten att tala om för dem hur de borde utveckla sitt företag Perfect Day Media.

De har valt att inte lyssna. Kanske är det en av hemligheterna bakom framgångarna.

Jag applåderar just nu:

bierDanska stjärnregissören Susanne Bier (som senast vann en Oscar med filmen Hämnden med Mikael Persbrandt i huvudrollen) har gjort höstens snyggaste och mest spännande thriller. Miniserien The night manager efter John e Carrés roman är en present kvar att öppna för er som inte sett den. Inte minst för de briljanta Tom Hiddleston och Hugh Laurie i huvudrollerna.

gkJag borde kanske inte puffa för folk jag är så nära som David och Luise som står bakom internationellt framgångsrika Green Kitchen Stories. Men jag blir så stolt och berörd av Davids känsligt skrivna och viktiga berättelser från ett syriskt flyktingläger i Turkiet  förra veckan. Om recepten och maten som den sista länken kvar till allt det som en gång var hemma. Läs på

@gkstories.

Missa inte: Mall för utvecklingssamtal och medarbetarsamtal

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden