Tre skäl till varför du ska ge mer positiv feedback

När tog du senast en medarbetare åt sidan för att berätta hur bra hen sköter sitt dagliga arbete eller utförde ett projekt? Antagligen alltför längesedan, hävdar en kommunikationsexpert på affärstidningen Inc.

Motivation
Text:
Publicerad

Teorierna om motivation genom positiv feedback är ett ständigt diskuterat ämne och Justin Bariso, grundare av konsult- och kommunikationsföretaget Insight och kolumnist på affärstidningen Inc. slår nu åter ett slag för metodens positiva effekter.

”Det är den billigaste och mest eftertraktade förmånen du kan ge dina anställda”, skriver han på Inc.com, och poängterar att det inte handlar om att bara ge positiv feedback eller hitta på positiva saker att säga.

Snarare vill han belysa hur lätt det är att glömma att uppmärksamma någons arbetsinsats när arbetet flyter på som det ska och endast komma med rättelser när det behövs.

Justin Baroso har sett följande konsekvenser av att ge positiv feedback oftare: 

1. Dina medarbetare kommer att känna sig sedda och uppskattade. 

2. Det gör det lättare för dig att komma med kritik. 

Alla behöver konstruktiv kritik för att utvecklas. Om du som chef ofta kommer med positiv kritik blir det också mindre laddat och lättare att ge negativ kritik.

3. Det gör det enklare för medarbetare att ta kritik. 

Vet dina medarbetare att du uppskattar och värdesätter dem och deras arbete blir det lättare för dem att ta till sig kritik på ett konstruktivt sätt.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.