stjarne

Så jobbar Hanna Stjärne, vd SVT, med innovation

”När någon kommer med en ny idé brukar jag fråga ‘varför’. Då får jag ofta en beskrivning av vad det är personen vill åstadkomma och en känsla för hur genomtänkt det är”, säger Hanna Stjärne under en intervju på stora Chefsdagen.

Hanna Stjärnes recept för att genomföra och gå från förslag till förändring, kan delas upp i tre punkter.

1. Fråga varför idén borde genomföras.
2. Säg ja om svaret håller.
3. Påminn, säg ja igen och pusha medarbetaren framåt.

Medarbetarens svar på frågan ‘varför’ avgör oftast för Hanna Stjärne om idén är värd att genomföra. När medarbetaren får förklara sin idé får Hanna Stjärne också en känsla av om medarbetaren själv har drivet att genomföra förändringen.

Om Hanna Stjärne:
Gör: Vd på Sveriges Television sedan 2014.
Född: 1969.
Utmärkelser: Har fått Stora Ekopriset två gånger (för sin journalistik) och blev utsedd till Sveriges mäktigaste kulturperson 2015 av tidningen Fokus.
Karriär i korthet: Journalist och startade sin chefskarriär som yngsta P1-chefen någonsin som inrikeschef på Ekot. Vd för UNT-koncernen (med bland annat Uppsala Nya Tidning) 2011-2014.

”Jag brukar ofta säga ja. Och ibland behöver man säga ja flera gånger. Medarbetare har ibland en förmåga att begränsa sig själva”, säger Hanna Stjärne.

Det är lätt att förändringsarbetet går i stå när vardagen kommer emellan.

”Då är det en viktig roll för mig som chef att komma tillbaka och säga ‘Ja! Ta ett steg till, gör det där, det är bra! Tänk ännu större’”, säger hon.

Se Chefs intervju med Hanna Stjärne:

Är det lika enkelt som du får det att låta? 
”Det är aldrig enkelt. Det måste man ha med sig. Det är svårt och man måste gilla att det är svårt tror jag. Det är så det är att vara chef. Det är svårt att vara chef och det är roligt att vara chef. Det är två sidor av samma mynt”, säger Hanna Stjärne.

 

Relaterade artiklar

ledarvd
Beslutsfattande

4 saker varje lyckad vd gör

Nu har forskningen sagt sitt. För att bli en framgångsrik vd finns det 4 egenskaper som är extra bra att ha.

En enkel operation gör skillnad i barns liv – och ny stolthet på jobbet, menar Martin Forsling, vd på Bontouch. Foto: Operation Smile, Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Operation Smile

Nya leenden ger stolthet på jobbet

Martin Forslings dotter föddes med läpp-, käk-, gomspalt.
Det blev starten på ett samarbete med hjälporganisationen Operation Smile.
I dag har hans företag Bontouch hjälpt 500 barn.

temp
Arbetsmiljö

Så blir chefen en friskfaktor

Tjänstemän blir allt nöjdare med jobbet, men också sjukare. Det visar TCO:s nya rapport Friskt jobbat – allt att vinna. Gott ledarskap omnämns som särskilt viktig för att förebygga ohälsa. Här är åtta punkter som karaktäriserar det.
forma
Delegering

Så låter Google medarbetarna forma sina jobb

Forskning visar att den som får påverka sina arbetsuppgifter och delvis utforma sin egen tjänst är gladare och mer effektiv på jobbet. Dessutom är flexibilitet ett naturligt inslag för att främja innovation. På engelska kallas metoden job crafting.
forskning-matta-2
Delegering

Forskning: Så får du din grupp att lyfta

Trodde du att en grupp blir lika smart och välpresterande som summan av alla deltagarnas intelligens och förmåga? Så behöver det inte alls vara. I stället är det ofta helt andra faktorer som avgör hur effektiv en grupp blir.
team-overleva
Delegering

Lyckas jobba i ett underpresterande team

För alla som någon gång hamnat i ett team med gruppmedlemmar som inte levererar. Här är tre tips för att få alla att prestera på topp – tillsammans.
Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
Delegering

Vad ska jag göra med oengagerad medarbetare?

Vad ska man göra med en medarbetare som inte kommer i tid, inte levererar resultat och är allmänt oengagerad? Läs Birgitta Ahltorps råd.