moteshantering
Foto: Beatrice Graalheim

Surdeg: Möteshantering

Var femte chef skjuter upp för- och efterarbetet med möten.

Lösning: Kartlägg, analysera, förbered.

Välj ut en för ditt arbete typisk tidsperiod. Gå igenom de möten som du har haft. Vilka möten var egentligen nödvändiga? Du kommer att hitta ett antal som du går på av gammal vana och därför kan skippa.

Möten du är inbjuden till:

Dessa kan du inte påverka till innehåll och storlek. Det enda du kan påverka är ditt eget beteende.

grafik-moteshantering

Mer om surdegar!

Chefs specialsajt om chefernas surdegar får du all hjälp du behöver för att lösa dina surdegar:

  Ledarskapsexperten Stefan Falks specialdesignade mötesbarometer – skriv ut eller fyll i direkt på skärmen.

  Tydlig målmall för att effektivisera vardagen – skriv ut eller fyll i direkt på skärmen.

  Konkreta verktyg för mer effektiva möten och beslutsfattande.

  Chefs bästa steg-för-steg-metoder för en mer effektiv chefsvardag.

Allt är tillgängligt för dig som har aktiverat ditt konto på Chef Premium – helt gratis för Chefs läsare.

Läs mer om surdegar

Nyckeln till högre kvalitet är förberedelser, förberedelser, förberedelser. Och stoppa nu din omedelbara tanke om att du inte hinner. Se i stället att dina förberedelser kommer att öka kvaliteten på mötet, göra innehållet mer relevant. Det kommer att ta lite tid i början men går snart snabbare och snabbare.

1. Gå igenom mötesmaterialet. Bilda dig en uppfattning om vad mötet ska handla om, vad du eventuellt har frågor kring, vad som är viktigt att kommentera och vilka dina rekommendationer är till de beslut som ska tas.

2. Om du har frågor, kontakta den mötesansvariga så att hen före mötet kan förklara det du inte förstår. Mötes- och materialansvarig får då också en chans att förbättra materialet, att ta bort eller förändra innehållet så att det minimerar förvirring och maximerar tydlighet.

Möten du själv kallar till:

Stefan Falk anser att det överlägset bästa mötet sker mellan två personer. Men om flera deltagare är nödvändiga, helst inte fler än fem, kräver det förberedelser och rutiner. Det är en fråga om rätt deltagare, rätt frågor, rätt förberedelser och rätt datum och längd på mötet.

Ju fler personer i ett möte, desto enklare agenda och desto mer genomtänkta förberedelser från varje deltagare. Alla bör gå in i mötet med samma bild, så att mötet inte går förlorat i radikala ifrågasättanden. Diskussion bör inte pågå i mer än 40–45 minuter. Blir man inte klar på den tiden tar man en paus och fortsätter efter det.

”Möten ska vara arbetsmöten, då måste folk vara införstådda i vad vi ska prata om, annars slösar vi med andras tid. Effektiva möten lägger de första tio minuterna på att handskaka beslutet, sedan ägnas resterande tid åt att planera och bestämma vad alla ska göra och till när det ska vara gjort. Vad är nästa konkreta steg? Hur får vi det här att hända?”

Skriv protokollet innan mötet:

Att i förväg skriva ett tänkt mötesprotokoll gör dig bättre förberedd. Du sätter dig in i hur andra uppfattar ditt förslag och dina argument och du granskar kritiskt det mötet föreslår och din egen argumentation. Det underlättar självklart också jobbet efteråt, och genom att du blir bättre förberedd kommer också mötet att bli effektivare och du har större chans att få igenom dina idéer.

Relaterade artiklar

sakersage
Kommunikation

3 gånger chefen ska vara tyst under ett möte

Att vara chef innebär att du måste behärska konsten att veta när du ska driva ett möte framåt – och när det är bäst att vara tyst och släppa fram andra. Här är några råd för att lyckas!
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

distansss
Kommunikation

Hemmajobbare – här är 3 tips för att aldrig mer känna dig ensam

Snacket vid kaffemaskinen och småpratet på lunchen. Smådetaljer, men saker som en distansjobbare kan sakna. Här är 3 strategier för att du ska känna dig mindre isolerad.
nio-punkter
Arbetsrätt

Ledarligan

I varje nummer sedan Chef startade 1995 har vi testat en känd ledare. Här i Ledarligan visar vi cheftester från de senaste fem åren. Vi har markerat vilka chefer som har bytt befattning eller slutat sin tjänst sedan testet gjordes.
monica_eckerdal_svenska_kyrkan
Evenemang

Monica Eckerdal: ”Kyrkan räddar liv på nätet”

Årets digitaliseringsledare. När världen förändras måste kyrkan följa med. Det insåg Årets Digitaliseringsledare när hon startade chattrum och byggde upp själa­vård på nätet. Numera talar kyrkan med ungdomar på ungdomars vis.
distans
Arbetsmiljö

5 företag som låter medarbetare jobba var som helst

Distansjobb kommer stort, både som en följd av gigekonomin och intåget av allt fler digitala verktyg på marknaden.
docka1
Kommunikation

Bättre kristräning med ny teknik

I digitaliseringstider öppnar avancerad teknik nya möjligheter för kristräning. På Karolinska sjukhuset övas akut kejsarsnitt med en patientsimulator som andas, pratar och krampar. Resultat: mer patientsäkerhet och bättre samarbete.