Storytels vd Jonas Tellander: ”Jag betalar mina barn för att läsa”
Storytels vd Jonas Tellander berättar i nya avsnittet av podden Chef Dilemma om oron för att fucka upp, och när han fick backa som chef. ”Jag insåg att det här är inte värt den kampen, att försöka få ihop två kulturer som i grunden är ganska olika”, säger han till Cissi Elwin.
När Storytel köpte det anrika bokförlaget Norstedts 2016 så skakades den svenska kulturvärlden om rejält. I det nya avsnittet av ledarskapspodden Chef Dilemma beskriver Storytels vd och grundare Jonas Tellander för Chefs chefredaktör Cissi Elwin om hur han hanterade den rejäla kulturkrocken.
De möts i Norstedtsborgen på Riddarholmen i Stockholm.
Jonas Tellander diskuterar sitt största chefsdilemma just nu, hur han nu ser på vilket sätt Storytel hade kunnat växa ÄNNU snabbare och om 10-årsmålet på 30 miljarder kronor i omsättning. Vi får veta hur han orkade hålla fast vid sin idé, fattig och före sin tid. Lyssnarna får också veta vad han är stolt över som chef och hur han hanterar att vara introvert som ledare, och bästa sättet att peppa då. Och varför han betalar sina barn för att läsa (inte lyssna) på böcker.
”Jag som borde promota lyssning hela tiden. Egentligen ska det inte spela någon roll, men trots allt för utbildning och skolgången, så är läsningen viktig. Att läsa med ögonen och att få in språket den vägen. Att utöka sitt ordförråd, se vad det faktiskt står för någonting så att du själv kan skriva den texten. ”
Men tillbaka till efter sommaren 2016, direkt efter uppköpet av Norstedts.
”Vi gick från 50 anställda till närmare 200 anställda. Då hade jag lite svindelkänsla. Jösses vad har hänt nu?! Det har gått lite för fort här”, berättar han för Cissi Elwin att han tänkte.
”Hur ska man hantera en 200 går gammal kulturell institution i Sverige som är ett väldigt starkt varumärke – inom hela bokvärlden, mot författare, mot bokhandeln, mot läsarna. Hur ska man hantera det, utan att fucka upp och göra något fel?”
I början, behövde du skapa trovärdighet hos Norstedts, eller var du tydlig med att du inte skulle lägga dig i?
”Nej, jag var inte tydlig från början. Vi började med att dra igång en konferens några veckor senare, på Berns här i Stockholm. Där det var tänkt att vi skulle bli en stor härlig familj. Det blev någon slags kulturkrock, kan man kalla det så här i efterhand.”
”Medarbetare på Norstedts upplevde det nog som en väldigt, väldigt annorlunda värld med de här ganska oerfarna Storytelpersonerna, som ville erövra världen med ljudböcker. Det var inte alls den målbild de hade haft eller det de signat upp på Norstedts med.”
Var det dålig stämning?
”Det blev lite sarkastiska kommentarer kring vad det egentligen var vi höll på med. Då insåg jag att det här är inte värt den kampen, att försöka få ihop två kulturer som i grunden är ganska olika.”
Vill du få ihop alla delar till ett Storytel, eller ska de anrika förlagen få vara ifred?
”Det är en jättebra fråga. Det vi landade i efter något år efter köpet av Norstedts var att det är olika delar och förlaget måste ha utrymmet att utveckla det de jobbar med på egen hand.”
”Sedan tycker jag att vi har närmat oss varandra rätt bra med tiden. Ljudboken har blivit stark och därför har det blivit en förståelse för att alla författare på Norstedts vill bli utgivna i ljud. Där är Storytel den största försäljningskanalen och är bra för författarna.”
Vad svarar Jonas Tellander på det här?
I Chef Dilemma ställs toppchefer oförberedda inför specialskrivna dilemman.
I avsnittet får du veta vad Jonas Tellander gör om…
…hans barn vill bli fattig poet?
…han blixtinkallas i ett möte med en blivande Nobelpristagare – som han aldrig hört talas om?
…behöver hanterar en censurförfrågan vid en storaffär?
…det pågår en me-too skandal i lokalerna?
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.