5 saker alla chefer borde göra – innan stressen blir farlig

Åtta av tio upplever hög stress på jobbet, men all stress är inte dålig. Så vad kan du som chef göra för att medarbetarna (och du själv) ska slippa brytas ner av negativ stress? Här får du psykologens bästa råd.

Annonssamarbete
&frankly

Publicerad

Text: Chefs innehållsstudio

I rapporten ”Employee Engagement 2022”, från engagemangsverktyget &frankly framgår att åtta av tio känner sig stressade på jobbet, men att två av tre upplever stressen som positiv.

Enligt Kristofer Sandberg, Brand Manager på &frankly, är det ingen märkbar skillnad mellan hur chefer och övriga medarbetare uppfattar stressen.

”De här siffrorna baseras på drygt 60 000 svar från de företag som använder &frankly och som valt att mäta just hälsa, välmående och stress. Åtta av tio är en hög och tyvärr stabil siffra bland både chefer och medarbetare, även om endast en tredjedel upplever stressen som negativ. Vi ser även att en av fyra saknar ork efter arbetsdagen är slut och att många inte får tillräckligt med återhämtning eller hjälp för att hinna med sina arbetsuppgifter.”

Just detta med brist på återhämtning är centralt. Psykologen Agnes Mellstrand har länge varit engagerad i frågan hur vi skapar ett hållbart arbetsliv.

”Stress är inte farligt så länge den inte bara pågår oavbrutet. Om man hela tiden kör på och struntar i återhämtningen leder det förr eller senare till någon sorts ohälsa. Det kan handla om olika utmattningstillstånd, depression, ångest och fysiska besvär som problem med magen, ryggen och hjärtkärlbesvär”, säger hon.

Det gäller alltså att vara medveten om att positiv stress kan övergå i negativ om den inte följs av någon sorts nedvarvning. Den metod Agnes Mellstrand förespråkar för att bibehålla stressen på en positiv nivå är busenkel:

”Uppvarvning – nedvarvning – uppvarvning – nedvarvning. Vi behöver växla mellan att aktivera mellan det sympatiska nervsystemet, som mobiliserar kroppen, och det parasympatiska, som lugnar.”

Den som sällan eller aldrig unnar sig lugn och ro tappar till slut i förmåga att koppla av. Och när det blir dags för semester blir många sjuka när de försöker släppa på beredskapsläget. Andra fortsätter att aktivera sig på ett intensivt sätt. Ytterligare några har rätt lite tålamod och energi kvar gentemot familjen.

Men vad kan jag som chef då göra för att upptäcka vilken typ av stress mina medarbetare upplever och minska den så att de inte kör slut på sig? En hel del, menar Agnes Mellstrand. Exempelvis incheckningar med teamet om veckans påfyllare och förbrukare.

”Både medarbetarna och du själv berättar vad som fyllt er med energi under veckan och vad som förbrukat den. Om en medarbetare berättar att hon slutat åka till stallet kan det vara ett tecken att hon inte längre hinner med den hobby som ger henne välbehövlig återhämtning.”

”Dessutom behöver både du som chef och dina medarbetare fundera på vad som får er att hämta andan under arbetstid. Det kan vara så enkelt som att någon som blir stressad av den gemensamma fikastunden i stället får möjlighet att sätta sig på en bänk utomhus en stund.”

Som chef är du en förebild även vad gäller återhämtning.

”Visa med ditt eget beteende att du är mänsklig. Berätta om du jobbat för mycket under en tid, att du kanske slarvat med återhämtningen och balansen men att du nu strävar efter att återfå balansen.”

5 saker du som chef kan göra för att minska skadlig stress hos medarbetarna

  • Checka in med teamet och prata om veckans påfyllare och förbrukare. Vad har fyllt er med energi, vad har tagit energi? Här kan du få viktiga signaler om att någon inte längre hinner fylla på.
  • Uppmuntra rätten till en stund av enskildhet. Blir en medarbetare stressad av den gemensamma fikastunden? Låt personen gå ut en stund i stället och kanske sätta sig på en bänk i friska luften.
  • Föregå med gott exempel. Visa med ditt eget beteende att du är mänsklig. Berätta för medarbetarna om du jobbat för mycket under en tid, att du slarvat med återhämtningen och balansen, men att du nu är tillbaka på banan.”
  • Förstärk positiva återhämtningsbeteenden hos medarbetarna. Om du ser en medarbetare ta sig en lugn stund på kontoret, få personen att känna att det hon gör är helt rätt.
  • Ta hjälp av ett verktyg som regelbundet mäter medarbetarnas mående och engagemang. Följ upp resultaten och kombinera med samtal. Samtal ökar den psykologiska tryggheten och bygger kultur.

En annan en sak du kan göra är att förstärka positiva återhämtningsbeteenden hos medarbetarna.

”Om du till exempel ser en medarbetare ta sig en lugn stund på kontoret, ska du få honom eller henne att känna att det är helt rätt.”

Att använda sig av ett verktyg som mäter medarbetarnas mående blir alltmer populärt och har för många företag blivit ett hjälpmedel upptäcka stressen i tid. ”Jag tror det är bra att kombinera verktyget med att tala öppet med varandra om de här frågorna. De öppna samtalen och gemensamma reflektionerna ökar den psykologiska tryggheten och bygger kultur”, säger Agnes Mellstrand.