”Chefer – se upp med de oskrivna reglerna”

Tuffa tider flyttar chefers fokus mot prestation och leverans. Företagskulturen riskerar att hamna i skymundan.
”Tappa inte bort kulturbyggandet, bara för att vi arbetar under andra förutsättningar”, varnar hr-experten Lilian Ekelin.

Annonssamarbete
&frankly

Publicerad

Text: Chefs innehållsstudio

"Tappa inte bort kulturen", varnar Lilian Ekelin på &frankly. Foto: Martina Huber
"Tappa inte bort kulturen", varnar Lilian Ekelin på &frankly. Foto: Martina Huber

Inställd konferens och kick off. Nerbantad introduktion av nyanställda. Ledarskapsutbildningar som får vänta. Kanske har ni också medarbetare som inte har träffat sina kollegor sedan i mars.
”Mycket av det som boostar energi och moral i en organisation har ställts in. Många kan inte heller träffas och få energi av varandra”, säger Lilian Ekelin, hr-expert på &frankly.

Ledning och chefer har haft örnfokus på leverans och medarbetares prestationer.
”Det som inte brinner, där stannar det av. Men kulturbyggandet får inte stanna av nu, bara för att vi arbetar under andra förutsättningar. Vi måste fortsätta bygga en positiv och stödjande kultur”, slår Lilian Ekelin fast.

”Det har också varit mycket fokus på VAD vi ska göra, på prestationerna. Men inte alltid på HUR vi ska göra det, det vill säga på attityden och beteendet.”

Att jobba med engagemanget är en viktig del av det praktiska och konkreta kulturbygget. Engagemangsarbetet blir en temperaturmätare och ett verktyg.
”Man får en hel del gratis om man jobbar med engagemang. Då får du korn på om organisationen jobbar med rätt förutsättningar. Om jag inte mår bra, så är det svårt att gå in med full energi. Om vi inte är schyssta mot varandra, så sjunker engagemanget och det blir ett negativt gupp i kulturen.”

”Med en bra kultur i botten får vi bättre produktivitet, mer engagerade medarbetare och lättare att leverera en fantastisk kundupplevelse. Men då måste vi medvetet skapa den här stödjande kulturen”, säger Lilian Ekelin.

”Har vi inte korn på det här så kan det ta organisationen i fel riktning.”

Webinar: Tappa inte bort kulturen – 10 tips som stärker kulturen i det ”nya normala”

Kultur har både skrivna och oskrivna regler.
”De oskrivna, som händer av sig själv, kan gå mot en kultur som du inte alltid vill ha. Om folk till exempel börjar ha en tuff och taskig jargong och vi inte motverkar det, ja då blir det en oskriven regel att hos oss är det okej att ha en rå jargong.”

Vid hemarbete ser och hör vi inte varandra på samma sätt, påpekar hon.
”När vi inte ses så kan det var svårare att identifiera de oskrivna reglerna. Vi överhör inte om något pyr mellan två individer, eller om någon säger något taskigt.”

Kulturförändringar kan vara svåra att upptäcka och påverka. Särskilt nu, när många jobbar hemifrån.

Lilian Ekelin menar att chefer och ledning behöver få syn på det som nu händer i organisationer.
”Mät, förstå och agera. Med dagsfärska insikter och en struktur att hålla sig till blir det enklare för chefer att jobba mer organiserat med kultur och engagemang och att prata om beteenden. Vad ska vi sluta göra? Vad ska vi börja göra? Vad ska vi fortsätta göra? Vi behöver verktyg och struktur i arbetet med hur-frågan.”

5 tips: Så kan chefen stärka kulturen

Chefer är motorn i kulturbygget. Lilian Ekelin har några saker hon vill skicka med dem i det nya normala:

Walk the talk ”Behandla medarbetare väl. Var själv positiv och stödjande. Hitta sätt och kanaler att göra det också under de nya förutsättningarna. Bli duktig på att lyfta fram det positiva och det som är roligt.”

Kommunicera, kommunicera, kommunicera ”Bli ännu tydligare än annars och kommunicera oftare. Det är brusigare nu, så chefer behöver bli tydligare med mål och förväntningar. Ingen mår bra av osäkerhet, så se till att minimera osäkerheten hos medarbetarna.”

Var transparent ”Var så öppen och ärlig du bara kan med var ni står och hur det går. Det är okej att säga när du inte vet något också, att säga: ’Jag vet inte hur det kommer att se ut om två månader eller tre månader’.”

Uppmuntra diskussioner och dialog ” Det är svårt att veta vad som rör sig i medarbetares huvuden om vi inte stannar upp och frågar och diskuterar. Lyft ansvaret för arbetsplatskulturen till alla i organisationen. Människorna i organisationen ÄR kulturen.”
”Vi har så många forum där vi pratar om VAD vi ska göra. Vi behöver skapa forum där vi också pratar om HUR vi ska göra det. Hur kan vi jobba tillsammans? Hur kan vi lösa problem ihop? Vi behöver också bli medvetna om de egna beteendena: Involverar jag personer? Är jag mån om hur andra mår? Säger jag ifrån om någon gör något som inte är okej?”

Ha kul! ”Få in positiva saker! Hjärnan har en tendens att fokusera på det negativa. Vi behöver ha kul tillsammans, även om vi sitter på distans. Det blir enklare att bygga en positiv kultur om vi har kul ihop. Det handlar inte om att det behöver vara tramsigt och flamsigt, utan om att lyfta fram det som är bra och positivt. Fira framgång! Det är extra välbehövligt om det har varit mycket motgångar. Och vi har haft det motigt under en tid nu. Fokusera på det som funkar och är bra – och stärk det och stärk de goda beteendena och attityderna.”

Text: Malin Kaldo