Logga in Chefakademin+
Mina sidor Logga in Logga ut Chefakademin+

Bra ledare förändrar världen

  • Annonsera
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Kundservice
  • Villkor och policy för
    personuppgiftsbehandling

Bra ledare förändrar världen

  • Innehåll från Chef
    • Artiklar och reportage
    • Nyhetsbrev
    • Senaste numret av Chef
    • Chef Webinar – med kunniga partners
    • Chefdagen
    • Ledarskapsscenen i Almedalen
    • Podd: Kvist & Fleur
  • Utbildning för ledare
    • Varför Chefakademin?
    • Ledarskapsutbildningar
    • Skräddarsydda utbildningar
    • Executive MBA
    • Utbildningsguiden – hitta rätt direkt
    • Chefakademin Talks – kostnadsfria webinar
  • Chefakademin+
    • Lyft ditt ledarskap med C+
    • Masterclass
    • Verktyg i vardagen
    • Ledarskapsbiblioteket
    • Ledarskapstest
    • Tidningsarkivet
    • Chef GPT – din chefsassistent i fickan

Kommunikation

Arbetsmiljö

Ledarskapsexperten: ”Förändring hotar vår existens”

Förändring blir extra smärtsam eftersom den hotar vår existens. Det menar Ann Lagerström, ledarskapskonsult och existentiell coach. Läs mer
Ledarskap

Bli en bättre chef – med Taylor Swifts 4 framgångsknep

Förutom att vara världens största popartist är Taylor Swift också en hejare på att bygga karriär, vårda sitt varumärke och skapa lojalitet. Låt dig inspireras!
Jonah Berger: Magic Words
Chefboken · Kommunikation

”Magic words”, Jonah Berger

Lär dig hur utnyttjar ordets makt på bästa sätt. Oavsett om du försöker övertala en kund, motivera ett team eller få en hel organisation att se saker annorlunda. Lyssna nu
Mångfald

4 tips till chefen inför ramadan

Snart börjar ramadan. Så kan du som chef bidra till en inkluderande arbetsmiljö för medarbetare som fastar.
Leif Denti. Foto: Hampus Apelqvist
Kommunikation

Inför Fuck up-Fridays – och punktera ”nollfelskulturen”

Hört talas om Fuck up-Fridays? Vi förklarar det nygamla begreppet - som blossat upp igen.
Ledarskap

5 sätt att öva upp din intellektuella ödmjukhet

Nyfikenhet anses vara den viktigaste egenskapen för ledare. Då måste du också öppna dig för att göra fel – och lyssna in andra.
Kommunikation

Inställt julbord? Experten: ”Kan ta hus i helvete”

För en tredjedel av cheferna blir det inget julbord på jobbet i år. Men är det ett beslut som är värt att ta?
Chefboken · Beslutsfattande

”The data detective”, Tim Harford

Så håller du både hjärta och hjärna på rätt spår i djungler av siffror och samband. Lyssna nu
Chefboken · Kommunikation

”Getting along”, Amy Gallo

Få saker påverkar vår trivsel på jobbet i lika hög grad som hur vi kommer överens med varandra. Konflikter på arbetsplatsen kan hålla oss vakna på nätterna, orsaka både produktionsstörningar och ohälsa, i värsta fall sjukskrivningar. Mycket kan dock undvikas om vi gör oss själva tjänsten att höja blicken och se oss själva och varandra lite mer utifrån. Men hjälp av klassiska arketyper ger författaren konkreta förslag på hur vi kan förstå och hantera olika personlighetstyper i praktiken. Lyssna nu
Chefboken · Kommunikation

”Making numbers count”, Chip Heath

För att nå fram med ett budskap som handlar om statistik behöver du vara en god berättare. Det finns många knep för att ”översätta” siffror till något som mottagaren lättare kan relatera till känslomässigt och på så sätt göra dem begripliga. I den här boken får du lära dig hur. Lyssna nu
Chefboken · Kommunikation

”You’re not listening”, Kate Murphy

Att lyssna på riktigt är ett av de viktigaste verktygen för en ledare. Genom att bli en duktig lyssnare skapar du bättre relationer med dina medarbetare, gör att andra mår bättre och förstår bättre vad som pågår både i ditt team och i omvärlden. Kate Murphys bok rekommenderas dessutom av giganter inom beteendepsykologi. Lyssna nu
En bekymrad man sitter vid sitt skrivbord och lutar huvudet mot ena handen.
Konflikthantering

”Åh nej! Mejlet hamnade hos helt fel medarbetare”

Vad gör du när du blir irriterad på en medarbetare och behöver lätta på trycket? Markus mejlade en chefskollega. Trodde han… 

Chefboken · Verksamhetsutveckling

”Leading from anywhere”, David Burkus

Pandemin tvingade organisationer att ställa om till distansarbete över en natt. Och så kommer vi till stor del att fortsätta att jobba, menar bästsäljande David Burkus. I denna ultimata guide för distansarbete ger han verktyg för att hantera några av ledarskapets viktigaste distansutmaningar som kulturskapande, produktivitet och kreativitet. Lyssna nu
Chefboken

Så skapar du en orädd organisation

Traditionell företagskultur — där det handlar om att passa in och komma överens — är dömd att misslyckas i den nya kunskapsekonomin. Framgång kräver istället ett flöde av idéer, nytt och kritiskt tänkande. Harvardforskaren Amy C Edmondson skriver i sin bok "The Fearless Organization" om hur chefer skapar orädda organisationer.
Chefboken · Kommunikation

”För-påverkan”, Robert Cialdini

Vill du påverka andra att göra som du vill, ska du förbereda dem för att bli mottagliga. Professor Robert Cialdini har forskat i 30 år på hur vi kan påverka andra. Här lär han ut sina bästa knep för att skapa rätt känsla och förväntan precis innan du för fram ditt budskap – och på så sätt bädda för det resultat du vill uppnå. Lyssna nu
Chefboken · Kommunikation

”Communication the Cleveland Clinic Way”, Adrienne Boissy och Timothy Gilligan

Läkarna på det prestigetunga privatsjukhuset var experter på allt — utom att lyssna på sina patienter. Trots att kunderna ratade Cleveland Clinic tyckte inte specialisterna att de hade mycket att lära om kommunikation. Vändningen kom när medarbetarna själva fick skapa sin egen utbildning. Lyssna nu
Chefboken · Kommunikation

”Sälj!”, Fredrik Eklund

Han har gjort säljandet till en konstart och sig själv till super­stjärna. Ska du lyckas som säljare — eller för all del som chef — finns bara en väg att gå: Var äkta. Du måste vara dig själv, slår stjärnmäklaren Fredrik Eklund fast. Lyssna nu
Kommunikation

Så coachar du någon med dåligt självförtroende

Du vill delegera en uppgift till en medarbetare men hen tror inte hen klarar av det. Vad ska du göra? Arbeta för att få medarbetaren att tänka rationellt, menar en ledande expert i ämnet.
Chefboken · Kommunikation

”När drevet går – krishantering i praktiken”, Jeanette Fors-Andrée och Paul Ronge

Vad gör du när drevet går och det är du eller din verksamhet som är i hetluften? Aldrig förr har information spridits så snabbt och i så många kanaler som i dag. Sociala medier innebär stora möjligheter, men också ett hot. Lär dig hantera krisen i media – så är du redo om drevet går. Lyssna nu
Chefboken · Kommunikation

”Talk like TED”, Carmine Gallo

Du har inget intressant att säga. Du är ingen talare. Du är inte lika spännande som andra. Brukar du tänka så? Sluta. Det är en myt att vissa föds till talare. Alla har förutsättningarna. Det är bara att börja träna. Och att bli ditt ämne — under 18 magiska minuter. Lyssna nu
Arbetsmiljö

Här är chefernas allra värsta mötesfällor

Hur många chefer tycker att de har för många möten? Och hur många skolkar från möten som inte känns meningsfulla? I vår artikelserie får du svaret. Del 1: Chef har kartlagt chefernas mötesvanor.
Chefboken · Kommunikation

”Det är mänskligt att sälja”, Daniel H Pink

Att ägna sig åt försäljning har för många en negativ klang. Men om vi väljer att se att all försäljning handlar om påverkan — ja, då är vi alla säljare. Lyssna nu
Chefboken · Kommunikation

Hamilton & Zhang: Doing business with China

Att samarbete inte är någon självklarhet blir aldrig så tydligt som när två ytterlig­heter trängs ner i samma båt. Den här boken lär dig att göra affärer med Kina. Eller bara ta hänsyn till andras olikheter. Lyssna nu
Chefboken · Kommunikation

Stuart Diamond: Getting more

Varje gång du samspelar med någon annan, oavsett du kör bil eller talar med dina medarbetare, pågår en för­hand­ling. Du kan inte komma undan det. Du kan bara göra det bra eller dåligt. Stuart Diamond lär dig att bli en bättre förhandlare. Lyssna nu
Chefboken · Kommunikation

Paul Ronge: När Janne Josefsson ringer

Känner du panik när du får en tuff reporter på tråden? Det är begripligt, för ingen vill bli uthängd i media. Men du behöver inte lägga dig platt för journalisterna. Lär i stället känna medias principer och knep. Skaffa dig kontroll. Och upptäck att media också behöver dig. Alla är inte Janne Josefsson. Lyssna nu
Chefboken · Kommunikation

Fritz & Bodaken: Ärligt ledarskap

Att inte säga sanningen kan få förödande konsekvenser. Det har den senaste tidens skandaler bland höga ledare tydligt visat. Sanningen får stå tillbaka inför risken att såra någon annan eller avslöja sig själv. Därför måste det ärliga ledarskapet sättas i system. Inte för moralens skull, utan för att förbättra prestationerna och höja kvaliteten. Lyssna nu
Chefboken · Kommunikation

William Ury: The Power of a Positive No – How to Say No and Still Get to Yes

Du måste säga nej till en medarbetare. Du tar sats och rösten blir hård. Du levererar ett fast nej. Suck, skönt att det är över. Men det är inte över. Din medarbetare jobbar kvar, relationen ska fortsätta att fungera. Kan du säga nej på ett bättre sätt? Den här boken ger dig svaret. Lyssna nu

Håll dig uppdaterad med våra nyhetsbrev!

Våra populära nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef och Chefakademin. Ledarskapsnytta och inspiration för dig som är chef, ledare och/eller HR. Missa inget - börja prenumerera idag! Det är helt kostnadsfritt.

Ja tack, jag vill ha nyhetsbrev!

Genvägar

  • Artiklar och reportage
  • Ledarskapsutbildningar
  • Företagsanpassade utbildningar
  • Skaffa Chefakademin+

Kontakta oss

  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Kundservice

Chefakademin i Stockholm AB
Sankt Eriksgatan 26, 4 tr
112 39 Stockholm
info@chefakademin.se

Copyright

Materialet på denna webbplats är upphovsrättsskyddat.

Uppge källa, gärna med länk, vid citering.

Ansvarig utgivare: Calle Fleur

Ge ditt team växtkraft – här är dunderkuren ni behöver

Kostnadsfritt webinar 15 maj 12.00–12.45
Ta rygg på proffsen i ett samtal om teamutveckling – och vad chefer behöver för att lyckas växa sitt team.

Anmäl dig här