Så väcker du liv och kraft i målarbetet

Känns målarbetet som ett tidskrävande måste?  
Eller väcker det lust och driv i organisationen?

”Chefer har en avgörande roll i målarbetet och behöver få träna på det”, säger Helene Öhman på Chefakademin.

Chefakademins Helene Öhman om chefers roll i lyckat målarbete.

Mål kan ge motivation och framfart i en organisation. Men ett omfattande målarbete kan också lägga sig som en påtvingad, byråkratisk blöt filt över det ni gör och kväva glöden. 

”Mål är en föreställning om något som ännu inte finns, men som vi hoppas ska ske. Ett tillstånd att längta till och sträva mot.”, säger Helene Öhman, Utbildningschef på Chefakademin. 

”Inte sällan fastnar vi i formen kring mål, snarare än innehållet”, fortsätter hon.

Skillnaden är milsvid mellan ett engagerande målarbete, som når och känns hela vägen in i arbetsvardagen, och ett målarbete som mest handlar om att pliktskyldigt fylla kolumner i ett Exceldokument. 

Det förstnämnda blir en gemensam drivkraft som oftast leder mot både ökad lönsamhet och en gemensam känsla av meningsfullhet.  Det senare blir mest bara en energitjuv med stressade chefer och dalande resultat som följd.  

Mål som engagerar behöver såklart också sin uppföljning. 

”Men det viktigaste med uppföljningen är inte att bocka av. Mest framgångsrikt blir det om vi kan lära av det vi hittills har gjort för att utpröva nya sätt och kanske ompröva själva målet. Men oftast missar vi lärandet för att själva rapporteringen av målen tar vår energi.”, konstaterar Helene Öhman.

Hur får man då till förutsättningarna för ett strategiskt, långsiktigt, hållbart och engagerande målarbete? 

”Att som chef få kunskapspåfyllnad och färdighetsträning i målarbete är en viktig grundsten. Målarbetet behöver bäddas in i såväl strukturen som kulturen.” 

”Framför allt handlar det om att skapa en lärande kultur med dialog om vad målen innebär och utrymme för att pröva olika sätt att nå dem”, säger Helene Öhman och sammanfattar några tips: 

Bygg lärandekultur

Att bygga en lärandekultur i organisationer är nödvändigt för utveckling, framåtdriv och för att kunna skapa verkliga, långsiktiga och hållbara resultat.

”Det är något som erfarna ledare lär sig göra bland annat i Executive MBA-programmet hos Chefakademin”, säger Helene Öhman.

Skapa psykologisk trygghet

För att kunna tänka nytt och innovativt och tillsammans ta fram verkligt effektfulla och motiverande mål i verksamheten så behövs öppenhet, trygghet och en struktur där alla kommer till tals och är viktiga. Det gäller både i ledning, i team och för kulturen i stort på arbetsplatsen.

”Det handlar om att möjliggöra psykologisk trygghet, något som finns med som en byggsten och som ledare får träna i alla våra öppna program.”

Var tydlig i ledningsgruppen

För att få övergripande strategi och mål att linjera med målarbetet, hela vägen ut i organisationen, så behöver höga chefer lära sig att leda sina chefer.

”Det var inspirerande att höra i Chefakademin Talks om hur Cecilia Lejon, kommunchef i Värmdö kommun, arbetade med sin ledningsgrupp. Hur hon visar i ledningsgruppen vad hon vill ha av sina chefer. Hon leder dem på samma sätt som de sedan förväntas leda sina chefer.”

”Vill du stärka din ledningsgrupp så ger Chefakademins utbildning Leda andra chefer riktigt bra träning i det”, tipsar Helene Öhman.

Använd reflekterande samtal

Problem har sällan en enkel lösning. Alla mål går inte att mäta på enkla sätt. För att navigera i komplexitet behövs reflektion, förståelse och samsyn.
”Att prata ihop oss om det vi ska uppnå och hur vi uppfattar att det går på vägen mot våra mål är så mycket mer värt än en exakt siffra i ett Excelark för målstyrning. Reflekterande samtal får man praktisk träning i på alla Chefakademins utbildningar, på alla nivåer.”


Nyfiken på ledarutveckling?

Fyll i dina kontaktuppgifter här nedan så hör vi av oss så snart vi kan för att berätta mer om hur du och din organisation kan få stöd där ni bäst behöver det!