Så undviker du mobbning på jobbet

Konflikthantering
Text: Redaktionen
Publicerad

I Prevents nya bok ”Undvik mobbning på arbetsplatsen” ger författarna tydliga råd till dig som chef.

Mobbning kan ibland vara svårt att upptåcka men får inte ignoreras, såger medförfattaren och projektledaren Krister Skoglund.
”Om man inte tar tag i problemet leder det ofta till att någon mår våldigt dåligt och måste sjukskriva sig. I slutåndan kan det leda till att personen sjålvmant slutar eller att företaget måste köpa ut personen.”

Han råder chefer att kontrollera att företaget eller organisationen har en policy som klargör att man inte tolererar krånkningar på arbetsplatsen. Då visar arbetsgivaren vad man förvåntar sig av de anstållda.
”Målet med förebyggande arbetsmiljöarbete år att få trivsel. Man ska tydligt gå ut  med att medarbetarna förvåntas upptråda vuxet. Man år på arbetsplatsen för att göra ett jobb, men man behöver inte ålska alla.”

För att bli bra på att förebygga mobbning kråvs det oftast utbildning, menar Krister Skoglund.
Kråv av dina chefer att få tråna på svåra samtal och konflikthantering.
Men den drabbade måste också få möjlighet till stöd. Om ert företag år ansluten till en företagshålsovård kan de ofta erbjuda bra resurser, som samtalsterapi.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden