Så ska Google lyfta kvinnliga entreprenörer

Nu går Google i spetsen för att förbättra kvinnors förutsättningar genom initiativet #WeStart.
”En insats som känns självklar och viktig”, säger Googles Sverigechef Anna Wikland.

Karriär
Text: Sara Hasbar
Publicerad
Anna Wikland till vänster. Bild på leende kvinna vid skrivbord till höger.

Sverige hamnar långt ner på listan över kvinnligt företagande i Europa, enligt EU:s statistikkontor Eurostat. Bara fem procent av de svenska kvinnorna är entreprenörer, långt under EU-genomsnittet på tio procent. 

En färsk undersökning från Google och entreprenörsplattformen Freja Kvinnor visar att oro för misslyckanden utgör viktigt hinder: 41 procent av kvinnorna tvekar inför företagande av det skälet. Att som entreprenör stå utan fast inkomst oroar ännu fler, 47 procent.

Nu går Google i spetsen för inkubationsprogrammet #WeStart, som syftar till att lyfta kvinnligt entreprenörskap och förbättra kvinnors förutsättningar.

”Att Sverige befinner sig nästan längst ner i Europastatistiken för kvinnligt företagande går verkligen emot bilden av Sverige som ett föregångsland inom jämställdhet. Därför känns den här insatsen självklar och väldigt viktig”, säger Anna Wikland, Sverigechef på Google som tillsammans med Freja Kvinnor, Entreprenörskapsforum, Internetstiftelsen och Business & Dreams står bakom initiativet.

Efter ett inledande lanseringsevent ska 50 kvinnor erbjudas plats i inkubationsprogrammet som pågår under hösten. Med hjälp av experter får de stöd i allt från att skapa narrativ kring affärsidéer och anskaffning av de första kunderna, till hur och var man bäst söker finansiering. Inte minst handlar det om att bli del av ett nätverk, säger Anna Wikland.

Överdriver svenska kvinnor svårigheterna med företagande?  

”Vi får ju lyssna till vad de säger, statistiken talar sitt tydliga språk. Men kvinnors förmåga att starta och driva bolag är lika goda som mäns. Vad det handlar om är att rusta kvinnorna och skapa en mer inkluderande miljö, så de får samma möjligheter som män”, säger hon.

Tech- och start up-scenen betonar gärna vikten av flexibilitet – kan det också verka avskräckande för kvinnor, få dem att känna sig otrygga och utbytbara?

”Nej, skulle jag inte tro. Utmaningen inom tech-branschen är snarare att det inte finns lika många kvinnor som män med rätt teknisk kompetens. Så det jobbar vi också med, att minska det gapet. Överlag handlar det om att stötta kvinnor att våga ta steget mot företagande, oavsett om det är handlar om tech eller någon annan bransch”, säger Anna Wikland.

Lanseringen av #WeStart sker 21 september.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden