bytajobbens

5 tips för att sätta mål – som är rimliga

Hur tar man sig tillbaka som högpresterande chef efter en sjukskrivning för utbrändhet? En sak är säker – någon form av förändring måste till, menar psykologen Åsa Kruse, som här ger sina 5 bästa råd.

Sjukskrivningar på grund av stress har ökat kraftigt de senaste åren. Över 40 000 pågående svenska sjukfall beror på stress, visar statistik från Försäkringskassan.

Inte sällan är det de ambitiösa, hårt arbetande och högpresterande som drabbas. Antingen på grund av krav, eller för att jobbet varit så lustfyllt att det tillåtits svälla ut och ta över hela tillvaron.

 

Högpresterarna kan också ha särskilda svårigheter att komma tillbaka efter en utbrändhet, exempelvis till ett ansvarsfullt jobb som chef. Det menar legitimerade psykologen Åsa Kruse, aktuell med boken Att sätta gränser för sig själv och andra (som kommer ut i september).

”Var man den supereffektiva som tog hand om allt, åstadkom fantastiska resultat på jobbet och fick uppskattning för det, är det inte konstigt att man så snart som möjligt vill äntra scenen i samma roll igen. Men det är inte bara svårt, utan direkt olämpligt”, säger hon.

Här är hennes 5 bästa råd för en mer balanserad vardag:

1) Överlasta inte ditt schema

Kläm inte in mer i ett stressat läge – stryk i stället.

2) Håll vardagsbalansen

Den som sällan kopplar av, ofta slarvar med maten och aldrig motionerar reducerar sin stresstålighet betydligt.

Läs också: Stressa mindre och bli mer framgångsrik: 3 tips

3) Skilj på arbete och fritid

Försök hålla arbetstiderna och lämna jobbet på jobbet.

4) Koppla av i vardagen

Använd vardagens naturliga pauser till att koppla av och låta tankarna flyta fritt.

5) Är ambitionsnivån rimlig? 

Granska kraven, både de du ställer på dig själv och de som kommer utifrån.

Det här är ett utdrag från nummer 8/2017. Läs hela artikeln som prenumerant och få även:

  • Tidningen Chef – direkt hem i din brevlåda.
  • Tillgång till Chef Premium, en låst tjänst på Chef.se med vårt unika ledarskapstest, verktyg, avtal och mallar.
  • Metodbanken: Smarta genvägar för alla chefer – 300 användbara metoder, modeller och guider.

Erbjudande: Prova på tre nummer av Chef + Chef Premium för endast 199 kr!

Läs också: Studie: Medkänsla dödar stress och utbrändhet

Relaterade artiklar

hundpajobbet1
Hållbarhet

Ta med hunden till jobbet – sänker stressen

Hunden kan bli din bästa vän – också på jobbet för att förebygga stress. En ny undersökning blåser liv i idén och får stöd av forskning.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

stressjulen
Hållbarhet

Stressad och trött? Då är du långt ifrån ensam

Stressad och trött. Det är den vanligaste känslan som vi har när vi kliver in på jobbet i november/december, visar en omfattande studie.
Person med knut i håret som sitter med huvudet nedböjt mot knäna.
Arbetsmiljö

Rädd att missa något? Därför är chefer digitalt stressade

Handen på hjärtat – kontrollerar du din mejlkorg eller är det den som kontrollerar dig? I takt med att tekniken underlättar vår vardag breder också den digitala stressen ut sig. Chefer hör till de värst drabbade visar ny forskning.
sas
Hållbarhet

Så undviker du höststressen – 4 smarta tips

Skolstart, kick-off på jobbet och nya projekt. Hösten ställer tuffa krav på hjärnan – som knappt har ställt om från semesterläge. Men det finns knep för att klara av höststressen.
aw-2
Hållbarhet

Här går medarbetarna på tyst AW

Ingen alkohol, mobiluppkoppling eller klockor. I stället är det tystnad och avkoppling som gäller när konceptet ”off the work” kommer till Stockholm för andra gången.
brachef
Arbetsmiljö

En bra chef – viktigaste skälet för att trivas på jobbet

Att bra ledarskap är viktigt för trivseln på jobbet slår en ny undersökning fast.
olycka-3
Arbetsmiljö

Forskare: Avstängda notiser gör dig olycklig

Att helt stänga av alla pushnotiser mobilen gör oss olyckliga, visar ny amerikansk forskning.