Så lyckades Saab få in fler kvinnliga chefer
Riktade insatser för att få in fler kvinnliga chefer ger resultat. Det kan man bland annat se på Saab i Järfälla. Där startade koncernledningen ett mentorsprogram för kvinnor (SMK) år 2006. Då var 14 procent av cheferna kvinnor. I dag ligger siffran på 22 procent, skriver tidningen Arbetsliv.
”Det är stora förändringar sedan jag började. Med fler kvinnor i gruppen blir det andra samtalsämnen i fikarummet och mer dynamik”, säger Ulrika Åsenius som arbetat på Saab i 18 år och är chef sedan ett halvår tillbaka.
Saab, som är ett av de medverkande företagen i Battle of the numbers, har som mål att andelen kvinnliga chefer ska ligga på 30 procent år 2015.
LÄS OCKSÅ: Så fungerar Battle of the Numbers
Ett verktyg för att få in fler kvinnor på chefspositioner är Saabs successionsplan. I den ska alla de högsta 150 cheferna i koncernen planera för sina efterträdare genom att föreslå fyra kandidater. Minst en av dem ska vara en kvinna.
LÄS OCKSÅ: ”Det är bara att bestämma sig”
LÄS OCKSÅ: Nu händer det!
LÄS OCKSÅ: ”Att vara chef är att vara ensam”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.