Så klär du dig för makt

Klär du dig för att passa i gänget, imponera på toppcheferna eller klättra i karriären? Även om du är ointresserad så sänder dina kläder signaler som omgivningen uppfattar. Häng med i vår makt-stilskola.

Hälsa
Text: Redaktionen
Publicerad

Kläder signalerar makt. Och till chefsprofilen hör också den estetiska kompetensen, alltså kvaliteten på ditt yttre.

Men en chef som vill hitta en klädstil som passar för både kommunikationen och karriären, hur ska han eller hon göra? Gå ut på shoppingrunda i modebutikerna, köpa en laddning heta modetidningar? Mode slår väl alltid högst?
»Nej, du ska först och främst tänka på omgivningen eller målgruppen du vänder dig till«, svarar Per Nilsson, chefredaktör för modemagasinet King.

Det är inte bra med en chef som är för tjusig och inte heller en som är slafsig. Det blir fel signaler. För uppklädd kan tolkas som att du är för fin i kanten för att ta i när det gäller eller att du tjänar för mycket pengar. Du blir en snobb.

För nedklädd kan tydas som att du struntar i hur det går och inte tar ditt chefsansvar.
Klär du dig i samma stil som dina medarbetare talar du om att du är en i gänget, en demokratisk chef som inte vill pråla med att du är överordnad.

Moderätt är chefen som är avvägd i sin klädsel. En god blandning av klassisk och modern stil. Framför allt är det viktigt att klä sig efter sin ålder, menar Per Nilsson.
»Och vet du inte vilken stil som gäller där du jobbar så titta på hur din egen chef klär sig«, råder han.

Det är inte bara kläderna som ska vara schysta. Resten av kroppen finns ju också, påminner Per Nilsson. Grooming – hår- och kroppsvård – är lika viktigt. Rena naglar till exempel.

»Chefer har ju ögonen på sig hela tiden så han eller hon är extra utsatt. Chefen är den som pratar mycket och då har de som lyssnar tid att studera hur chefen ser ut«, säger Marie Sammeli, personlig varumärkeskonsult.
En chef i grönprickig skjorta och rödrutig slips drar onekligen blickarna till sig. Man ser bara färg- och mönsterfyrverkeriet, pratet kommer i andra hand.

»Det extrema väcker alltid uppseende«, fortsätter Marie Sammeli. »Är man noga med att få fram sitt budskap ska man tänka på hur man paketerar det. Det yttre ska förstärka budskapet, inte ta fokus ifrån det.«
Det fanns en tid när kontorspersonalen hade arbetsrockar på sig. Det var ett bra skydd för en kår som sågs som en grå massa som mest höll sig på sina rum.

I dag är det så mycket annorlunda. Människor har blivit synligare, arbetsplatserna har glasväggar, kontorslandskapen avslöjar så gott som allt. Floran av medier växer, fler syns på skärmen eller webben.

Konkurrensen gör att presentationer och sälj måste vässas ännu mer. Det personliga yttre skapar förtroende och trovärdighet. Det första intrycket kan vara helt avgörande.
»Du måste se tilltalande ut om du vill nå fram. Du har inte mycket tid för att göra ett första intryck«, fortsätter Marie Sammeli.

Det vet du som chef som ska rekrytera och möter kandidater. Killen i bakvänd keps och med prilla under läppen kan vara världsbäst som yrkesman. Men din spontana reaktion blir antagligen: han verkar oproffsig. Kläder är nämligen behäftade med fördomar och föreställningar, menar Marie Sammeli.

En piercad person som söker jobb som säljare skapar säkert många frågetecken.

Det är här det kan vara praktiskt om man kan hänvisa till företagets uttalade klädkod. Finns det en sådan på ditt företag?
Prilla och piercing står inte på listan för den som vill bli chef. Vill du göra karriär, så klä dig väl, inte överdrivet Stureplans-aktigt utan propert och balanserat. Det är inte en särskilt bra idé att övertrumfa din egen chef i klädsel. Lagom är bäst.

Den vedertagna dressen på höga poster i organisationer och näringsliv är kostymen för män. För kvinnor gäller dräkten med byxor eller kjol (power-suit). Vill man upp ska man följa den regeln.

Kvinnor med karriärambitioner har extra press på sig. En rak kjol som slutar någonstans i knähöjd är accepterat. Tabun är hårdsminkning, djupa urringningar och kortare kjol med vipp-volanger. För mycket hud, helt enkelt. Det handlar om centimetrar.

Så vägen upp till de höga posterna är ingen frihetens dans. Däremot blir svängrummet lite större där uppe på toppen. När man är säker på sin makt går det också att tänja på gränserna och leka lite. Det gör finansministern Anders Borg som både har ring i örat och hästsvans.

Annika Falkengren tillhör bankvärlden och borde ha strikt mörkblå dräkt med knälång kjol. Men hon klär sig så feminint hon känner för och alltid med hög kvalitet. Gärna mjuka material, volanger, pärlsmycken och så Hollywood-håret. Det kan hon tillåta sig.

Att vara rätt klädd är ett villkor för att lyckas. Men framgången underlättas om också snittet är bra. Kläderna ska sitta fint på kroppen, menar Marie Sammeli. Påsiga kostymer är ingen höjdare. Den gamla regeln att kvalitet lönar sig gäller även här. Särskilt på folk som har blickarna på sig. Skrynklor och veck syns så väl på podier och i bild.

Hon tycker dock att chefer på mellannivå ska våga sticka ut och ta plats med en egen stil. Så där lagom så att man ändå känner sig bekväm, men tydligt markerar sin chefsposition.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden