freddie-marriage-151597

Så kan mellanchefen bli mindre stressad

Jo, det är faktiskt sant – mellanchefer tenderar att vara mer stressade än personer högre upp och lägre ner i hierarkin på en arbetsplats. En studie från Columbia University och University of Toronto visar att de oftare lider av depression och ångest än andra medarbetare.

Lyckligtvis finns det strategier för att minska påfrestningarna, enligt Harvard Business Review. Forskarna bakom en annan studie i ämnet kommer med följande förslag:

1) Förenkla rapportstrukturen – minska interaktioner både uppåt och neråt i organisationen.

2) Håll koll på kommunikationen. Hur sker interaktionerna? Vem ”bestämmer” eller har känslan av att utöva makt, över vem? Hur upplevs det från olika synvinklar?

3) Försök få till helhetsperspektivet för den enskilda mellanchefen. En splittrad bild av arbetsuppgifter som ska tillfredsställa många olika beställare kan vara en del av problemet.

Läs också: Testa din stressnivå här!

4) Sluta detaljstyra. Bara gör det.

5) Jobba för en plattare organisation.

6) Håll fats vid rutiner – det kan minska stressen om det finns en rågång för olika roller och tydlighet i dem.

Läs också: Mellanchefen förloraren i nya ekonomin

Relaterade artiklar

soecosecondhandhett1800
Arbetsmiljö

Hett med begagnad inredning på företag

Allt fler företag väljer att inreda med begagnade kontorsmöbler – och under coronaepidemin är det även fler som utrustat sina hemmakontor med återbrukade stolar och bord.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
tommakontor
Arbetsmiljö

Storföretagen förlänger hemma-arbetet

Folktomma kontor, avstängda kaffemaskiner och ödsliga mötesrum. Stora företag och myndigheter förlänger hemifrån-arbetet under hösten. Ingen vet när arbetslivet återgår till det normala – eller ens om det gör det.
Person som jobbar längre arbetsdagar vid hemarbete
Arbetsmiljö

Corona-effekten: Längre arbetsdagar – men kortare och effektivare möten

”Cheferna får bära huvudbördan av skiftet till distansarbete.” Hemifrån-arbetet under covid 19-pandemin har förändrat arbetslivet på ibland oväntade sätt, visar en analys från Microsoft.
Regnbågsflagga
Arbetsmiljö

Checklista: Så jobbar du inkluderande med hbtq-frågor

Som chef har du enligt diskrimineringslagen ansvar för att skapa en inkluderande arbetsplats där ingen diskrimineras. Här är en checklista i 6 steg.
Hemmakontor med dator, lampa, kaffekopp, krukväxt oxh utsikt
Arbetsmiljö

Det här ansvarar du för som chef – i hemmajobbarnas arbetsmiljö

Som arbetsgivare ansvarar du för arbetsmiljön även när dina medarbetare jobbar hemma – men vad innebär det egentligen? Och hur ska det gå till?
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Trött chef som arbetar övertid vid sitt skrivbord
Arbetsmiljö

Chefer arbetar mest övertid – utan ersättning

Chefer är den grupp på arbetsmarknaden som arbetar mest övertid utan kompensation, visar en rapport från SCB.