Så kan mellanchefen bli mindre stressad

Jo, det är faktiskt sant – mellanchefer tenderar att vara mer stressade än personer högre upp och lägre ner i hierarkin på en arbetsplats. En studie från Columbia University och University of Toronto visar att de oftare lider av depression och ångest än andra medarbetare.

Arbetsmiljö
Publicerad

Lyckligtvis finns det strategier för att minska påfrestningarna, enligt Harvard Business Review. Forskarna bakom en annan studie i ämnet kommer med följande förslag:

1) Förenkla rapportstrukturen – minska interaktioner både uppåt och neråt i organisationen.

2) Håll koll på kommunikationen. Hur sker interaktionerna? Vem ”bestämmer” eller har känslan av att utöva makt, över vem? Hur upplevs det från olika synvinklar?

3) Försök få till helhetsperspektivet för den enskilda mellanchefen. En splittrad bild av arbetsuppgifter som ska tillfredsställa många olika beställare kan vara en del av problemet.

4) Sluta detaljstyra. Bara gör det.

5) Jobba för en plattare organisation.

6) Håll fats vid rutiner – det kan minska stressen om det finns en rågång för olika roller och tydlighet i dem.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden