freddie-marriage-151597

Så kan mellanchefen bli mindre stressad

Jo, det är faktiskt sant – mellanchefer tenderar att vara mer stressade än personer högre upp och lägre ner i hierarkin på en arbetsplats. En studie från Columbia University och University of Toronto visar att de oftare lider av depression och ångest än andra medarbetare.

Lyckligtvis finns det strategier för att minska påfrestningarna, enligt Harvard Business Review. Forskarna bakom en annan studie i ämnet kommer med följande förslag:

1) Förenkla rapportstrukturen – minska interaktioner både uppåt och neråt i organisationen.

2) Håll koll på kommunikationen. Hur sker interaktionerna? Vem ”bestämmer” eller har känslan av att utöva makt, över vem? Hur upplevs det från olika synvinklar?

3) Försök få till helhetsperspektivet för den enskilda mellanchefen. En splittrad bild av arbetsuppgifter som ska tillfredsställa många olika beställare kan vara en del av problemet.

Läs också: Testa din stressnivå här!

4) Sluta detaljstyra. Bara gör det.

5) Jobba för en plattare organisation.

6) Håll fats vid rutiner – det kan minska stressen om det finns en rågång för olika roller och tydlighet i dem.

Läs också: Mellanchefen förloraren i nya ekonomin

Relaterade artiklar

Lugn kvinna till vänster, två datorer till höger
Arbetsmiljö

4-dagarsvecka ökade Microsofts produktivitet

Microsofts Japan-kontor gav personalen ledigt varje fredag under augusti med bibehållen lön. Resultatet? Lyckligare medarbetare, effektivare möten och högre produktivitet.
Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
laptop
Arbetsmiljö

Chefen fick dold kopia – på alla anställdas mejl

Ett företag i Småland har hamnat i blåsväder sedan det upptäckts att vd:n fick en dold kopia varje gång en anställd tog emot ett mejl. En person på IT-avdelningen satte stopp för förfarandet.
emma2
Arbetsmiljö

Här är Emma – din framtida medarbetare

Röda ögon, kutig rygg, blek hy, stresseksem och svullna armar och ben. Så kan du eller dina medarbetare se ut om 20 år – beroende på er arbetsmiljö.

depp
Arbetsmiljö

Det avgör om chefen arbetar förebyggande mot psykisk ohälsa

Arbetsmiljölagen är glasklar: Förebyggande arbete mot psykisk ohälsa är en del av chefens ansvar. Så vad krävs för att chefen ska kunna ta det ansvaret?
nyttjobb-4
Arbetsmiljö

6 avgörande områden för en god arbetsmiljö

Arbetsmiljöveckan är i full gång och hashtaggen #arbetsmiljö trendar på Twitter. Frågan om arbetsmiljö rymmer livsviktiga områden som stress, arbetsbelastning och säkerhet. 
Viktoria Lindhé på &frankly berättar om frågorna som ger varningar om farlig stress. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 frågor som kan vända jobbstressen

En av tre har ingen ork kvar för att göra något alls efter jobbet. Något som chefen ofta inte vet om. En ”välmåendepuls” med några snabba frågor gör det enklare att få koll – och agera i tid.
positivledare
Arbetsmiljö

Byt strategi – och bli en mer positiv ledare

Sluta drömma om en problemfri arbetsplats. Lägg inte all energi på att försöka motivera dina medarbetare. Här får du tre tips på hur du ska tänka för att bli en mer positiv ledare.