prod

Så blir 2019 ditt mest produktiva år – någonsin

Nytt år – och nya möjligheter. Här är experternas bästa råd för att du ska få ditt mest produktiva jobbår hittills.

Svenskar är kända för att vara flitiga. Kanske är det vårt lutherska arv som ligger bakom att vi inte har några problem att kavla upp ärmarna när det behövs. Men ibland känns det som att tiden ändå inte räcker till för att hinna göra alla arbetsuppgifter.

Knepet stavas personlig effektivitet. Genom en rad åtgärder i din vardag kan du bli bättre på att få ut mer av dina arbetstimmar – så att du får tid över till annat.

Fast Company har samlat tips från 12 stycken experter och listat några knep för att 2019 ska bli ditt mest produktiva år hittills.

1) Håll det enkelt

”Om du vill bli mer produktiv – utan att arbeta mer – måste du arbeta smartare”. Det säger Tomas Chamorro-Premuzic, som är doktor och ledarskapsexpert. Hans råd är att du ska försöka bena ut vilka arbetsuppgifter som är triviala och fokusera på de som betyder något.

Du kan hjälpa dig själv genom att skapa tydliga vanor. Om du har satt upp mål (som att spara pengar, lyckas med ett projekt på jobbet eller springa ett motionslopp) är chansen större att lyckas om du fokuserar på själva processen snarare än målet. Detta eftersom ett årsmål kan kännas väldigt avlägset i januari.

2) Fyll inte din kalender

Nytt år, nya möjligheter – och nya möten. Men börja inte året med att fylla kalendern i onödan. En välfylld kalender betyder inte att du kommer bli mer framgångsrik. Elisabeth Grace Saunder, effektivitetsexpert, tipsar istället om att i början av varje vecka stolpa upp tre stycken mål. Planera sedan i din kalender för hur du ska kunna hinna med dessa.

För att bryta ett invant mönster kan du (om du har möjlighet) jobba hemifrån en gång i veckan, förslagsvis på fredagar. Det gör att den dagen blir fri till annat än möten och du tvingar dig själv att bli mer möteseffektiv veckans andra dagar.

Bli mer effektiv – frigör tid och energi med Chefs populära webbkurs!

3) Schemalägg tid för reflektion

Chef har tidigare skrivit om Youcall där medarbetarna får fyra timmar i veckan att lägga på reflektion. Resultatet? Redan efter tre veckor upptäckte ledningsgruppen att medarbetarna fick lika mycket (eller mer gjort) och det skapade dessutom en mer harmonisk arbetsplats.

4) Ge dina medarbetare rätt förutsättningar

Tidigare har vi pratat om balans mellan jobb och fritid. Men det räcker inte enligt Isaac Oates, vd på HR-företaget Justworks. Han menar att arbetsmiljön måste vara optimerad för att medarbetarna ska kunna vara produktiva – och då kan ett öppet kontorslandskap vara förlegat.

Att köpa brusisolerande hörlurar löser ett problem, men Oates föreslår att det även ska finnas rum där medarbetare kan jobba helt ostört eller i mindre grupper. Det här främjar kreativiteten, ökar möjligheten till konstruktiv kritik och att medarbetarna kan hitta sitt fokus.

5) Skapa ett tydligt syfte

”Varför gör vi det här?”. Genom att tydligt definiera ett syfte och en vision som chef kan medarbetarnas produktivitet och kreativitet öka. Det menar vd:n Laura Maness som tror att vår passion och intressen måste integreras naturligt i jobbet för att en medarbetare verkligen ska vilja lägga ner hela sin själv i arbetsuppgifterna.

En lösning är att avsätta en pott pengar där varje medarbetare kan gå kurser för att vidareutveckla sig inom ett specialområde. På så sätt får medarbetarna växa samtidigt som den gör något som den tycker är extra roligt.

naa

Läs också: 10 nya yrken i år – du inte hört talas om innan

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

produktiv
Personlig effektivitet

5 kända myter om produktivitet – som måste krossas

Här är myterna som är värda att krossa.

adminbanta_webb
Annonssamarbete Chef + Aditro

Admin-banta din chefsvardag

Det finns smartare sätt att hantera ”tråkjobbet”. Så här kan chefen minska sin stress och samtidigt få nöjdare medarbetare.

pinken
Personlig effektivitet

Daniel Pink: "Gör pappersarbetet – efter lunch”

Genom att välja när på dagen du gör en aktivitet kan du höja såväl din prestation som ditt välbefinnande.
oprahh
Personlig effektivitet

Oprahs 3 frågor för ett perfekt möte

Möten som får en seg start repar sig sällan. Följ istället TV-personligheten Oprah Winfreys strategi för mer effektiva möten.
distansss
Kommunikation

Hemmajobbare – här är 3 tips för att aldrig mer känna dig ensam

Snacket vid kaffemaskinen och småpratet på lunchen. Smådetaljer, men saker som en distansjobbare kan sakna. Här är 3 strategier för att du ska känna dig mindre isolerad.
omgiven
Personlig effektivitet

”Många chefer behöver hjälp”

Efter en het debatt om hans tidigare böcker kommer Thomas Erikson med ännu en bok – nu med den provocerande titeln ”Omgiven av dåliga chefer”. Chef träffade den omtvistade författaren.
klimatsmart_intro2
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

3 steg: Så gör du karriär – som klimatsmart chef

Ta tag i mänsklighetens ödesfråga – samtidigt som du skapar nya affärsmöjligheter och ger din chefskarriär ett lyft.

aktivitet
Personlig effektivitet

4 punkter: Det här krävs för att få produktiva medarbetare

Vill du ha produktiva medarbetare? Då finns det fyra punkter som är extra effektiva om ni vill testa aktivitetsbaserade kontor, visar en svensk studie.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden