utanfor

Rädd att lämna någon på jobbet utanför – inför ”schysstombud”

Syften med den gemensamma AW:n är att få ihop gruppen – men risken är ändå stor att någon medarbetare känner sig utanför. Därför inför mediebyrån Oh My en ny roll på företaget: Ett ”schysstombud”. 

På varje arbetsplats ska det finnas skyddsombud och ibland även fackombud. För medarbetarnas trivsel har vissa arbetsplatser dessutom infört en ”trivselgrupp” med ett uttalat syfte om att höja sammanhållningen på arbetsplatsen. Men på mediebyrån Oh My tyckte man inte att det räckte utan vill gå ett steg längre.

Därför inför man nu rollen ”schysstombud”. Idén kom upp sedan man insett att kringaktiviteterna på jobbet, som AW på fredagar, är dåligt organiserade och riskerar att lämna vissa medarbetare utanför från gemenskapen.

”Idén med ”schysstombud” är inte mer komplicerad än att vi ska lägga pengarna på vad vi medarbetare verkligen vill, snarare än på det som låter bäst eller är mest trendigt”, säger Erik Backlund, initiativtagare och teamledare på Oh My.

traningmimer

Läs också: Här får de anställda mer ledigt – om de tränar: ”Gav resultat direkt”

Bland aktiviteterna som han nämner kan införas på Oh My:s kontor är bland annat:

  • Gemensam träning
  • Hyra in en frisör till alla på kontoret
  • Rulla ut röda mattan och tända marschaller en fredag
  • Gemensam frukost – varje morgon.

”Allt som gör Oh My till en schysst arbetsgivare och en schysst arbetsplats. Målet är inte att ha fler aw:s utan snarare främja lekfullheten och kreativiteten”, säger Erik Backlund.

bjornlunden

Läs också: Här är företaget där alla sätter varandras löner

I och med att man inför ett ”schysstombud” tar man också bort viss beslutsfattande från cheferna på byrån.

”Vi gillar ju det medarbetardrivna, men samtidigt är det klokt att skapa lite struktur som uppmuntrar till det”, säger Christian Albinsson, medgrundare av Oh My.

Chef har tidigare skrivit om tidigare initiativ som mediebyrån stått för. Bland annat ge personalen mer i lön om de går från jobbet med syfte att minska stressen eller genom att anställa personal genom arbetsprover före CV/personligt brev för en mer fördomsfri rekrytering.

Relaterade artiklar

Cissi Elwin
Karriär

Cissi Elwin: ”Man måste bygga företag utifrån ett starkt bultande hjärta”

”Flera har varnat för hur svårt det är att slå ihop två bolag. När jag frågar vad det svåra består i säger alla samma sak: Kulturen”, skriver Cissi Elwin i sin nya krönika.
Anna Svedman på SPP hjälper företag undvika dyra missar vid utlandsjobb.
Annonssamarbete Chef + SPP

Se upp med onödiga pensionsmissar vid utlandsjobb

Planerar ditt företetag att expandera globalt? Undvik då onödiga missar och fallgropar för medarbetare som jobbar utomlands. Det är enklare än du tror.
ledarskapet
Teamutveckling

9 punkter för ett gott ledarskap: Så är en bra chef

I 25 år har Chef bevakat ledarskapsfrågor. Här har vi sammanfattat det vi har lärt oss i 9 enkla punkter.
content-boxen
Chefboken

Skapa en förändring som håller – var agil, flexibel och lyssna

Nu behöver många organisationer förändras och det snabbt. Ett hinder kan vara rester av hierarkiska strukturer som skapades för maskinåldern. Det är kontroll snarare än tillit och mer information än kommunikation. Nu befinner sig många i ett läge där man verkligen behöver tänka nytt – på riktigt.
Ledarskapsutveckling sker i vardagen enligt svensk studie.
Teamutveckling

Forskning: Vardagen viktig för din utveckling som ledare

Ledarskapskurser inte är allt, visar en studie. En stor del av ledarskapsutvecklingen sker istället i det vardagliga arbetet.
ungaskador
Arbetsmiljö

Allt fler unga skadar sig på jobbet: ”Allvarligt”

Antalet unga under 25 år som skadar sig på jobbet ökar kraftigt. Det visar nya siffror från Arbetsmiljöverket – som oroas av utvecklingen.
Annonssamarbete Chef + ECIT

Knepet för att växla upp: Frigör tid för chefer

Företag som vill växla upp behöver frigöra tid och kraft för sina chefer. Då är outsourcing ett självklart val. ”Det har gett oss en extra boost”, säger Daniel Hörnqvist, vd på snabbväxande Frank Dandy.
chefentystmote
Kommunikation

3 gånger chefen ska vara tyst under ett möte

Att vara chef innebär att du måste behärska konsten att veta när du ska driva ett möte framåt – och när det är bäst att vara tyst och släppa fram andra. Här är några råd för att lyckas!