vardagstrana

Pausgympan – viktigare än någonsin

Hemmajobbandet får våra kroppar att bli allt mer ostbågslika. Vi sitter dåligt och rör oss alldeles för lite. Här är hälsoinspiratören Leila Söderholms bästa tips på pausgympa.

Att plötsligt jobba hemifrån innebär att vi rör oss mycket mindre än tidigare. Samtidigt jobbar vi hårt, är oroliga och spänner oss för att klara av allt nytt. Många av oss sitter illa i soffan, vid köksbordet eller på undantag vid skrivbordet i sovrummet.

Eftersom vi inte vet hur långvarigt hemmajobbandet kommer att bli är det extra viktigt att från första stund ta hand om våra kroppar.

”Axlar, nacke och rygg är det som tar mest stryk”, säger Leila Söderholm, hälsoinspiratör, författare och föreläsare.

chefer-3

Läs också: Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

Hon rekommenderar att vi tar paus minst en gång i timmen, men allra helst var 30:e minut för att göra några enkla övningar och röra på oss.

”Att bara aktivera kroppen under en eller ett par minuter har fin effekt. Det kan vara enkla saker som att använda en handduk, göra några stretchövningar för överkroppen eller fem armhävningar stående mot väggen. Tänk på din hållning, sträck hela överkroppen som om någon drar dig i håret.”

Eftersom våra största muskler sitter i ben och rumpa tycker hon att vi ska göra det till en vana att ta i golvet några gånger om dagen genom att böja benen. På väg till och från toaletten kanske.

Gå upp och ner på en låda, gå ut och gå i trapphuset eller gå på stället med höga knän, är några andra tips.

Men sätt inte ribban för högt. Två till tre övningar för överkroppen, ta i golvet och gå i trappor kan vara lagom. Och att göra några andningsövningar för stress sätter sig på andningsmuskulaturen.

”När vi djupandas skänker det ett lugn och vi hamnar i det parasympatiska nervsystemet som agerar som en broms mot stress. Det hjälper oss med koncentration, mot oro och dylikt”, säger Leila Söderholm.

linda_waxin_kronikor

Läs också: Linda Waxin: ”Nu behövs episka ledare”

Pausgympa med handduk eller scarf – varje dag

Pausgympa med handduk eller scarf – tre gånger i veckan

Andningsövning

Placera en hand under naveln och den andra på bröstkorgen. Andas så djupt att du känner hur den undre handen rör sig utåt vid inandning och inåt vid utandning. Ta fem djupa andetag och sträck gärna på dig samtidigt så alla organ i kroppen får plats.

Källa: Leila Söderholms Vardagsträna: träna enkelt hemma med handduk & sjal

Några andra tips

Vila ögonen: Såväl ögon som muskler i ansikte, nacke och axlar ansträngs när man sitter framför en skärm hela dagarna. Gör 20-regeln: Var 20:e minut: fäst blicken på en sak som står drygt 6 meter bort (20 feet) under minst 20 sekunder. Det hjälper mot ögontrötthet och förebygger smärtor i rygg och nacke samt huvudvärk.

Drick vatten: Även lätt uttorkning kan orsaka trötthet, ångest och stress. Dessutom leder som bekant regelbunden vattenkonsumtion till att du automatiskt tar fler mikropauser – för att besöka toaletten.

Hitta på nåt kul: Gulliga kattungar på Youtube ska inte underskattas som paus från ditt troligtvis mer krävande arbete, liksom att snabbt kolla Facebook, höra av sig till en kompis eller snicksnacka med en kollega. Mentala pauser är minst lika viktiga för att återfå kreativiteten.

Gå ut: Dålig luft kan sänka produktiviteten med så mycket som 5-6 procent. Ett bra sätt att förhindra detta är att ta en snabb nypa luft under dagen – men till och med något så enkelt som att titta på träd eller växtlighet i 40 sekunder kan stimulera uppmärksamhet och fokus. Helt i linje med forskning kring naturens välgörande hälsoeffekter som Chef tidigare skrivit om.

Källa: Fast Company

krisledarskap-2

Läs också: Krisledarskap: ”Hellre ett felaktigt beslut än att vara feg”

Träningshjälp

De flesta träningsanläggningarna har fortfarande öppet. Många har infört extra städning och begränsat antalet personer på passen. Men vill du ändå träna hemma hittar du onlinepass här:

Friskis & Svettis har några videos med både ute- och hemmaträning.

Yogobe är en tjänst uteslutande för online-träning. De har en mängd yogapass, men även meditation, andnings- och vanliga hemmaträningspass. Testa gratis i 14 dagar.

Sats har öppnat sina onlinepass för alla.

chef_maj_2020-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

oro, anpassningsstörning, psykologi
Hälsa

Lider du också av anpassningsstörning?

Efter en kris, som en pandemi, kan det komma en psykologisk reaktion i form av förstärkt oro, ångest och depression. Det händer så ofta att den fått ett eget namn – anpassningsstörning. Så här hjälper du dig själv och dina medarbetare att hantera den.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Man som springer och har en tankebubbla med en facebook-tumme i
Hälsa

Skryt ger träningspepp

Träna med en kompis och skryt om det i sociala medier. Så lyder receptet som motiverar dig till att hålla i din träning och förbättra din hälsa.
Person på väg från kbt-terapi
Hälsa

KBT kan boosta ditt immunsystem

Kognitiv beteendeterapi (KBT) har dokumenterad effekt på mentala problem som utbrändhet, depression och orosproblematik – men inte bara det. Nu har man även sett att det boostar kroppens biologiska system.
Person med huvudet in en skärm som drar ut en elkontakt
Hälsa

Därför blir du så trött av videomöten

Känner du dig också helt slut efter en dag av videmöten på distans? Anledningen är att den dissonans som uppstår när våra hjärnor – men inte våra kroppar – är tillsammans orsakar motstridiga känslor som är utmattande att hantera.
Glad man bredvid en glad smiley och en stor hand som gör tummen upp
Arbetsmiljö

Oväntade corona-effekten: medarbetare mår bättre än tidigare

Trots coronaepidemins kraftigt negativa inverkan på svensk ekonomi trivs många medarbetare bättre på jobbet nu än före krisen. Det visar en ny rapport.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
utmattad1
Hälsa

5 tecken på utmattning – och vad du kan göra åt det

Långvarig stress och brist på återhämtning kan leda till utbrändhet eller utmattningssyndrom. Här är 5 tecken på att du ligger i riskzonen.