vardagstrana

Pausgympan – viktigare än någonsin

Hemmajobbandet får våra kroppar att bli allt mer ostbågslika. Vi sitter dåligt och rör oss alldeles för lite. Här är hälsoinspiratören Leila Söderholms bästa tips på pausgympa.

Att plötsligt jobba hemifrån innebär att vi rör oss mycket mindre än tidigare. Samtidigt jobbar vi hårt, är oroliga och spänner oss för att klara av allt nytt. Många av oss sitter illa i soffan, vid köksbordet eller på undantag vid skrivbordet i sovrummet.

Eftersom vi inte vet hur långvarigt hemmajobbandet kommer att bli är det extra viktigt att från första stund ta hand om våra kroppar.

”Axlar, nacke och rygg är det som tar mest stryk”, säger Leila Söderholm, hälsoinspiratör, författare och föreläsare.

chefer-3

Läs också: Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

Hon rekommenderar att vi tar paus minst en gång i timmen, men allra helst var 30:e minut för att göra några enkla övningar och röra på oss.

”Att bara aktivera kroppen under en eller ett par minuter har fin effekt. Det kan vara enkla saker som att använda en handduk, göra några stretchövningar för överkroppen eller fem armhävningar stående mot väggen. Tänk på din hållning, sträck hela överkroppen som om någon drar dig i håret.”

Eftersom våra största muskler sitter i ben och rumpa tycker hon att vi ska göra det till en vana att ta i golvet några gånger om dagen genom att böja benen. På väg till och från toaletten kanske.

Gå upp och ner på en låda, gå ut och gå i trapphuset eller gå på stället med höga knän, är några andra tips.

Men sätt inte ribban för högt. Två till tre övningar för överkroppen, ta i golvet och gå i trappor kan vara lagom. Och att göra några andningsövningar för stress sätter sig på andningsmuskulaturen.

”När vi djupandas skänker det ett lugn och vi hamnar i det parasympatiska nervsystemet som agerar som en broms mot stress. Det hjälper oss med koncentration, mot oro och dylikt”, säger Leila Söderholm.

linda_waxin_kronikor

Läs också: Linda Waxin: ”Nu behövs episka ledare”

Pausgympa med handduk eller scarf – varje dag

Pausgympa med handduk eller scarf – tre gånger i veckan

Andningsövning

Placera en hand under naveln och den andra på bröstkorgen. Andas så djupt att du känner hur den undre handen rör sig utåt vid inandning och inåt vid utandning. Ta fem djupa andetag och sträck gärna på dig samtidigt så alla organ i kroppen får plats.

Källa: Leila Söderholms Vardagsträna: träna enkelt hemma med handduk & sjal

Några andra tips

Vila ögonen: Såväl ögon som muskler i ansikte, nacke och axlar ansträngs när man sitter framför en skärm hela dagarna. Gör 20-regeln: Var 20:e minut: fäst blicken på en sak som står drygt 6 meter bort (20 feet) under minst 20 sekunder. Det hjälper mot ögontrötthet och förebygger smärtor i rygg och nacke samt huvudvärk.

Drick vatten: Även lätt uttorkning kan orsaka trötthet, ångest och stress. Dessutom leder som bekant regelbunden vattenkonsumtion till att du automatiskt tar fler mikropauser – för att besöka toaletten.

Hitta på nåt kul: Gulliga kattungar på Youtube ska inte underskattas som paus från ditt troligtvis mer krävande arbete, liksom att snabbt kolla Facebook, höra av sig till en kompis eller snicksnacka med en kollega. Mentala pauser är minst lika viktiga för att återfå kreativiteten.

Gå ut: Dålig luft kan sänka produktiviteten med så mycket som 5-6 procent. Ett bra sätt att förhindra detta är att ta en snabb nypa luft under dagen – men till och med något så enkelt som att titta på träd eller växtlighet i 40 sekunder kan stimulera uppmärksamhet och fokus. Helt i linje med forskning kring naturens välgörande hälsoeffekter som Chef tidigare skrivit om.

Källa: Fast Company

krisledarskap-2

Läs också: Krisledarskap: ”Hellre ett felaktigt beslut än att vara feg”

Träningshjälp

De flesta träningsanläggningarna har fortfarande öppet. Många har infört extra städning och begränsat antalet personer på passen. Men vill du ändå träna hemma hittar du onlinepass här:

Friskis & Svettis har några videos med både ute- och hemmaträning.

Yogobe är en tjänst uteslutande för online-träning. De har en mängd yogapass, men även meditation, andnings- och vanliga hemmaträningspass. Testa gratis i 14 dagar.

Sats har öppnat sina onlinepass för alla.

chef-prenumerera-1800-2
Prenumerera på Chef

Gott ledarskap gör skillnad i osäkra tider

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd, handledning och hjälp med tuffa chefsfrågor. Beställ 6 nummer för endast 399 kr (värde 960 kr) nu!

Relaterade artiklar

ergonomi
Hälsa

Så gör du hemmakontoret ergonomiskt riktigt

Ländrygg, skulderblad och nacke tar stryk. Speciellt om du tillhör ostbågs-arbetarna i tv-soffan. Så här ordnar du till en enkel men ergonomiskt riktig arbetsplats hemma.
Konsultchefen Sebastian Persson jobbar och studerar samtidigt. Foto: Niklas Björling
Annonssamarbete Chef + SBS Exective MBA

Dubbellivet som ger ett karriärlyft

En fot i akademiska studier. Den andra i chefsvardagen. ”Både jag och min arbetsgivare utvecklas och tjänar på det”, säger managementkonsulten Sebastian Persson om Executive MBA-utbildningen han går på Stockholms universitet.
imunforsvar
Hälsa

Så stärker du ditt immunförsvar i tuffa tider

Det är extra viktigt under pressade tider att hålla immunförsvaret i trim. Läkaren Peter Martin rekommenderar att du försöker sova lite extra, tränar lagom mycket och boostar dig med extra vitaminer.
oro
Hälsa

Så hanterar du din och dina medarbetares oro

Frågorna som coronakrisen framkallar är många: hur ska vi hålla verksamheten igång? Hur mår mina medarbetare egentligen? Hur ska det gå ekonomiskt? Vad händer om situationen blir långvarig? Tänk om vi måste göra oss av med folk? Och hur går det för mina gamla föräldrar? Chef har samlat de bästa tipsen för hur du hanterar oron.
rolandflaig
Hälsa

Årets Hälsofrämjande Chef 2020: Roland Flaig, vd för RWEs nordiska verksamhet

Han tror på att fokusera på det positiva och mäter frisktalen, inte sjuktalen. Bakgrunden som psykolog har också gett Roland Flaig, vd för RWE i Norden och årets hälsofrämjande chef, en mängd verktyg för ledarskapet. ”Jag har nog ett större människointresse än den genomsnittlige chefen.”

happywork-2
Hälsa

Forskning: Ledarskap har dubbel påverkan på hälsan

Ditt ledarskap påverkar dina medarbetares hälsa och välbefinnande. Både ditt direkta agerande och din indirekta påverkan på arbetsplatsen har betydelse. Det visar en granskning av 33 nordiska forskningsartiklar.

Få skräddarsydd spetskompetens på plats på tre månader. Michael Egnell på Experis Academy förklarar hur. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis Academy

Här är företagens nya snabbväg till spetskompetens

Rekrytering, intensivutbildning och introduktion – på bara tre månader.
”De som kommer från oss blir produktiva från dag ett”, säger Michael Egnell på Experis Academy.

tyngdtacke
Hälsa

Tyngdtäcke – så funkar nya sömntrenden

Hör du till dem som ligger och snurrar i sängen inför tuffa beslut eller ännu en runda av lönesamtal? Då har du säkert inte undgått att se reklamen för tunga täcken. Bara täcket är tungt nog ska man somna snabbare, sova lugnare och må bättre. Eller?