samarbete

Ny bok ska vässa chefer: ”Premiera samarbete över egoism”

I boken ”Ensam eller stark” ger konsulterna på Psykologifabriken konkreta verktyg och åtta principer för att få framgångsrika team, bättre arbetsmiljö och samtidigt hög produktivitet.

Varför skrev ni boken?

”Vi vill att alla människor ska nå ett hållbart välbefinnande. Tyvärr kan kortsiktighet och egoism göra att organisationer skapar en negativ arbetsmiljö och förstör för sina medarbetare. Genom en konkret handbok hoppas vi bidra till välbefinnande”, säger Oskar Henrikson.

Du har skrivit boken ihop med åtta konsulter från Psykologifabriken. Vad är er viktigaste lärdom i samarbetet?

”Vi har tillämpat allt vi skriver om. Innan fokuserade vi mest på principerna om mål och feedback. Nu har vi blivit bredare och lärt oss mycket om exempelvis balans mellan arbetsinsats och belöning, samt ett inkluderande beslutsfattande.”

Hur vet jag som chef att mitt team är framgångsrikt?

”Lyckas ni konsekvent nå era mål på ett hållbart sätt eller bara när du stressar dina medarbetare? En bra start kan vara att kartlägga samarbetet genom att exempelvis diskutera hur väl teamet följer de åtta principerna i boken. Eller fråga alla vad de tycker: Hur upplever de arbets-belastningen? Orkar de leverera över tid? Mår de bra?”

Vad är viktigast att tänka på för att skapa ett produktivt team?

”Ditt team är produktivt om det är hållbart. Det gäller att utveckla fabriken, inte bara producera produkten.”

Vad är viktigast för att hålla motivationen uppe i en grupp? 

”Se vad dina medarbetare gör och ge positiv feedback. Det finns massvis av forskning som visar hur det påverkar  positivt.”

Hur får jag någon att bry sig mer om laget än jaget?

”Genom att premiera samarbete över egoism. När incitamenten är riggade så att samarbete är det som bäst gynnar individen.”

Relaterade artiklar

videomote
Teamutveckling

5 tips för att leda team som är ovana att arbeta på distans

Är du en av alla de chefer som just nu undrar hur sjutton du ska lyckas entusiasmera dina medarbetare på distans? Här är fem tips för att leda ovana team.
Konsultchefen Sebastian Persson jobbar och studerar samtidigt. Foto: Niklas Björling
Annonssamarbete Chef + SBS Exective MBA

Dubbellivet som ger ett karriärlyft

En fot i akademiska studier. Den andra i chefsvardagen. ”Både jag och min arbetsgivare utvecklas och tjänar på det”, säger managementkonsulten Sebastian Persson om Executive MBA-utbildningen han går på Stockholms universitet.
sweco
Teamutveckling

Swecos vd: Vi har ett recept på framgång

Vill du fånga Swecos vd Åsa Bergmans intresse, så säg något udda. ”Då blir jag väldigt intresserad och tänker: vad är det jag inte har förstått?”, säger hon i nya avsnittet av podden Chef Dilemma.

Sundar Pichai, CEO på Google
Karriär

Googles checklista: 10 egenskaper en bra ledare har

Vad gör en chef som får människor att trivas på jobbet, stanna kvar och prestera bra? Det har Google under mer än 10 år kontinuerligt forskat kring i Project Oxygen.

superchef1
Teamutveckling

”Superchefer” möjlig guldgruva – så vet du om du är en

”Superchefer” – visst finns de, även i Sverige! Men kommer de verkligen till sin fulla rätt? Faktiskt kan de vara en outnyttjad resurs inom svenska organisationer, enligt Christine Blomqvist som forskat i ämnet.
annielo%cc%88o%cc%88f
Teamutveckling

Annie Lööf: ”Tänk på medarbetarna som friidrottare”

Tänk på medarbetarna som ett landslag i friidrott. Det tipset har tagit centerledaren Annie Lööf vidare i hennes ledarskap. ”Man ska välja personer som är bättre än man själv,” säger hon i Chef Dilemma.

Få skräddarsydd spetskompetens på plats på tre månader. Michael Egnell på Experis Academy förklarar hur. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis Academy

Här är företagens nya snabbväg till spetskompetens

Rekrytering, intensivutbildning och introduktion – på bara tre månader.
”De som kommer från oss blir produktiva från dag ett”, säger Michael Egnell på Experis Academy.

Så leder du äldre kollegor.
Teamutveckling

4 tips: Så leder du ett team när du är yngst

Ålder är bara en siffra, och man blir inte äldre än man gör sig sägs det. Ändå kan det kännas svårt att leda äldre och mer erfarna medarbetare. Här är några tips för att lyckas.