Nicklas Hermansson: Fenomen som formar framtiden – det händer 2023

Krönikor
Publicerad
NIcklas Hermansson. Foto: Evelina Carborn

Den 18 juni 2023 kommer sju människor att falla ner döda från himlen — utan förklaring. Det menar tidsresenären Eno Alaric som föddes år 2 671. Att Alaric kommer från framtiden är det knappast någon som tror, men det spelar mindre roll. Hans filterlösa spådomar genererar ändå miljontals visningar på Tiktok. 

Att kunna förutspå framtiden är en konstform som blir allt mer attraktiv ju snabbare världen snurrar. Personligen tycker jag att de mest intressanta futuristerna hittas i kulturvärlden.

Skaparna bakom den animerade tv-serien The Jetsons bommade sällan fel och redan 1999 förstod David Bowie vilken inverkan som internet skulle ha på mänskligheten. Faktum är att han indirekt uppfann Tiktok – flera år innan de första stora sociala plattformarna ens fanns.

Sedan har vi reklammakarna på Manhattan, också kända som ”Mad Men” som i mitten på 1900-talet förutspådde en rad tekniska innovationer, som robotgräsklipparen, elbilen och att Steve Jobs skulle komma på Facetime 50 år senare.

Men det är gamla nyheter. Vad händer 2023? Mitt jobb är att identifiera och kurera trender, innovationer och fenomen som formar framtiden. Därför synar jag varje vecka 2 500 nyheter och rapporter i jakten på de riktiga guldkornen.

Med det sagt: Här är mina nio spådomar om vad som kommer att hända nästa år:

1. För att göra kontoret mer attraktivt köper du in Apples nya mixed reality-headset, men medarbetarna vill ändå inte komma tillbaka.

2. En svensk chef får sparken för att ha övervakat sina anställda lite väl kreativt. Incidenten leder till en het debatt om hur övervakningsteknik ska regleras i framtiden.

3. AI-utbildningar med positivt budskap om att robotarna inte är här för att ta våra jobb sprider sig som en löpeld.

4. Årets medarbetare på alla företag blir hen som hanterar de nya AI-verktygen bäst, som de där fräcka bildgeneratorerna som skapar bilder och videor utifrån text

5. Minst en kollega skaffar en AI-chatbot som assistent, kompis eller livspartner – vilket får dig att desperat påskynda förtidspensioneringen.

6. Du anställer din första spelutvecklare – även om du inte sysslar med gaming. Spelmoment i era digitala miljöer får kunderna att stanna längre och du hoppas även att utvecklaren ska optimera er interna kompetensutveckling. I framtiden krävs 1,5 dagar kompetensutveckling per vecka – då kan gamification vara räddningen. 

7. Du anställer även en ”storybuilder” som berättar historien om ditt företag dygnet runt. 2023 är narrativet allt. Ju snabbare du inser att du kan äga det, desto större försprång har du in i en framtid där alla företag är mediehus, eftersom innehåll skapar känslor och faktiskt kan få människor att byta åsikt.

8. Du får din första favorit-CJ. 1930-talet gav oss radion och därmed discjockeyn eftersom någon var tvungen att välja musik. Sedan kom MTV på 80-talet, vilket gav oss nya stjärnor som kallades videojockeys. 2023 håller innehållshavet på att svämma över och behovet av innehållskurerare är större än någonsin. Därför kommer contentjockeys att ersätta kreatörerna.

9. Sist och viktigast: Beyoncé vinner en Grammy för årets album, Kevin de Bruyne kammar hem sin första Ballon d’Or, medan Top Gun: Maverick INTE blir årets film på Oscarsgalan.

nicklas hermansson

Ålder: 41.

Familj: Ja, från Finland och Norrland.

Bor: Gustavsberg, Stockholm.

Gör: Driver NomoFomo – en omvärldstjänst som kurerar trender och innovationer som formar framtiden.

Intressen utanför jobbet: Spela fotboll med mina barn, utföra experiment med mig själv i huvudrollen för att förstå människans begränsningar, upptäcka nya platser, lyssna på skotsk postrock, läsa resetidningar och The Atlantic.

Kontakt: nomofomo.se

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden