kommunal
Foto: Elisabeth Wahl/Wikiwand

När drevet går: Lärdomar från Kommunal-skandalen

Aftonbladets granskning av Kommunal har dominerat mediernas rapportering i veckan. Bland medlemmarna är upprördheten stor över de verksamheter förbundet har investerat i, samt hur enskilda ledande företrädare har agerat i samband med resor och representation.

Genom åren har Chef skrivit flera artiklar om hur chefer bör agera när verksamheten eller ledarskapet granskas. Några faktorer återkommer i flera av artiklarna:

 Försök förstå mediernas roll

 Håll huvudet kallt

 Skyll inte ifrån dig

 Ljug aldrig (!)

Mediernas uppgift är att granska makten och avslöja missförhållanden. Att som enskild chef hamna i försvarsställning gynnar inte någon. I artikeln Så hanterar du medierna konstateras att journalister gör sitt jobb och inte har onda avsikter: ”Det ligger i rollen att vara kritisk. Har du något att dölja ligger ansvaret på dig. Undvik ‘inga kommentarer’. Erkänn i stället felen och se till att rätta till dem.”

Läs mer: Tipsen när det blåser som hårdast

Samtidigt har sociala medier och dagens medielandskap gjort det allt svårare för organisationer att kontrollera den egna mediebilden. Vad händer när redaktionerna inte längre nöjer sig med rollen som åklagare, utan börjar agera moralisk domstol? Enligt ny forskning, som Chef redogjorde för i ett längre reportage, utgör detta en av vår tids allra största chefsutmaningar.

I Chefs artikel om boken ”När drevet går – mediehantering i praktiken” listade Jeanette Fors-Andrée och Paul Ronge, två av Sveriges främsta experter på området, hur chefer bör agera när det blåser som hårdast:

Steg 1. Analysera vad som har hänt.
Försök inte mörka eller försvara. Kartlägg istället händelseförloppet. Vissa fakta tar längre tid att ta fram men kom ihåg att så länge ett svar uteblir kan krisen eskalera.
Se upp för: Medarbetare och chefer som vill rädda sitt eget skinn, då kan det bli fel redan från början.

Steg 2. Åtgärda och hjälp. 
Ta hand om akuta problem och hjälp de som drabbats. Till exempel, genom att dra tillbaka farliga varor.
Se upp för: Skygglappar. Det enda du får ut av det är att försvara ett dåligt agerande.

Steg 3. Möt media. 
Förklara vad som hänt, vad ni hittills gjort och ta på dig ansvaret för det som organisationen kan lastas för.
Se upp för: Att du skyller på medarbetare, underleverantörer eller samarbetspartner. Du som chef bär yttersta ansvaret.

Steg 4. Fatta långsiktiga beslut.
Vad ska organisationen göra långsiktigt för att undvika liknande kriser.
Se upp för: Att upprepa dina misstag.

Steg 5. Kommunicera. 
Gäller alla faser, och hela tiden. Var medveten om hur du kommunicerar, vilka medier du prioriteterar och vilka målgrupper som är viktigast att nå.

 

Läs mer:

Skandaler vi minns: Hasse Hoffa reser till solen

Mediernas domstol chefernas största hot?

Mediedrevet drabbar även dig

Så hanterar du medierna

 

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

sakersage
Kommunikation

10 saker du aldrig ska säga på jobbet

Det är bra att ha nära och trygga relationer på jobbet. Men det finns ändå saker som inte lämpar sig på en arbetsplats. Här är 10 exempel på samtalsämnen du helst ska undvika.
caroline-fjellner-3b
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 nödvändiga frågor att ställa till medarbetare 2018

Ställ de avslöjande frågorna – om och om igen. Och jobba vidare med dem tillsammans. Det är vägen framåt för företag och ledare som vill ha engagerade medarbetare som mår bra och utvecklas. ”Allt fler sätter välmående på agendan”, konstaterar &franklys Caroline Fjellner.
bralarare
Kommunikation

Därför är bra chefer också bra lärare

En ny studie har hittat flera samband.

jesusa
Arbetsmiljö

Jesus 10 största ledarskapsfloppar

Han är en av de mest omtalade cheferna under julen och hans insatser har burit frukt i snart 2 000 år. Men en av tidernas störste ledare ­gjorde också sina klavertramp.
svenskar
Kommunikation

Så uppfattas svenskar utomlands

Att svenskar hamnar på jobb utomlands är inte ovanligt. Men hur beter vi oss egentligen utanför Sveriges gränser? Nu avslöjar en ny undersökning hur vi uppfattas – och krossar samtidigt en myt.

bea-2
Kommunikation

Så förbättrar du ditt kroppsspråk

Du trummar med fingrarna, du står på ett ställe, du tittar ner? Så här fixar du det.
MIljöchef Olle Bertilsson, Landstinget Västernorrland
Annonssamarbete Chef + SJ

Saltade räkningar la grunden för miljösuccé

Många blev sura när landstingets politiker beslutade att salta räkningarna för de som väljer flyg eller bil istället för tåg på tjänsteresan. ”Men diskussionerna som uppkom bidrog till förändringen”, berättar miljöchef Olle Bertilsson. Chefer som står kvar, bemöter kritik och tålmodigt förklarar lyckas bäst i omställningar.
burn_money
Kommunikation

Undvik de dyra mötesfällorna

Dåliga möten är pengar i sjön och skapar stress. Och avslöjar brister hos chefer. ”Dåliga möten är ett tecken på dåligt ledarskap”, menar mötesexperten Micke Darmell. Så lär dig vässa möteskulturen.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden