kommunal
Foto: Elisabeth Wahl/Wikiwand

När drevet går: Lärdomar från Kommunal-skandalen

Aftonbladets granskning av Kommunal har dominerat mediernas rapportering i veckan. Bland medlemmarna är upprördheten stor över de verksamheter förbundet har investerat i, samt hur enskilda ledande företrädare har agerat i samband med resor och representation.

Genom åren har Chef skrivit flera artiklar om hur chefer bör agera när verksamheten eller ledarskapet granskas. Några faktorer återkommer i flera av artiklarna:

 Försök förstå mediernas roll

 Håll huvudet kallt

 Skyll inte ifrån dig

 Ljug aldrig (!)

Mediernas uppgift är att granska makten och avslöja missförhållanden. Att som enskild chef hamna i försvarsställning gynnar inte någon. I artikeln Så hanterar du medierna konstateras att journalister gör sitt jobb och inte har onda avsikter: ”Det ligger i rollen att vara kritisk. Har du något att dölja ligger ansvaret på dig. Undvik ‘inga kommentarer’. Erkänn i stället felen och se till att rätta till dem.”

Läs mer: Tipsen när det blåser som hårdast

Samtidigt har sociala medier och dagens medielandskap gjort det allt svårare för organisationer att kontrollera den egna mediebilden. Vad händer när redaktionerna inte längre nöjer sig med rollen som åklagare, utan börjar agera moralisk domstol? Enligt ny forskning, som Chef redogjorde för i ett längre reportage, utgör detta en av vår tids allra största chefsutmaningar.

I Chefs artikel om boken ”När drevet går – mediehantering i praktiken” listade Jeanette Fors-Andrée och Paul Ronge, två av Sveriges främsta experter på området, hur chefer bör agera när det blåser som hårdast:

Steg 1. Analysera vad som har hänt.
Försök inte mörka eller försvara. Kartlägg istället händelseförloppet. Vissa fakta tar längre tid att ta fram men kom ihåg att så länge ett svar uteblir kan krisen eskalera.
Se upp för: Medarbetare och chefer som vill rädda sitt eget skinn, då kan det bli fel redan från början.

Steg 2. Åtgärda och hjälp. 
Ta hand om akuta problem och hjälp de som drabbats. Till exempel, genom att dra tillbaka farliga varor.
Se upp för: Skygglappar. Det enda du får ut av det är att försvara ett dåligt agerande.

Steg 3. Möt media. 
Förklara vad som hänt, vad ni hittills gjort och ta på dig ansvaret för det som organisationen kan lastas för.
Se upp för: Att du skyller på medarbetare, underleverantörer eller samarbetspartner. Du som chef bär yttersta ansvaret.

Steg 4. Fatta långsiktiga beslut.
Vad ska organisationen göra långsiktigt för att undvika liknande kriser.
Se upp för: Att upprepa dina misstag.

Steg 5. Kommunicera. 
Gäller alla faser, och hela tiden. Var medveten om hur du kommunicerar, vilka medier du prioriteterar och vilka målgrupper som är viktigast att nå.

 

Läs mer:

Skandaler vi minns: Hasse Hoffa reser till solen

Mediernas domstol chefernas största hot?

Mediedrevet drabbar även dig

Så hanterar du medierna

 

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

myter1
Beslutsfattande

5 myter om ledarskap som experten krossar

Som chef är du högvilt för de som vill sälja på dig enkla lösningar på komplexa ledarskapsproblem. Men vad är myt och vad är sanning? Chefs ledarskapsexpert Leif E Andersson guidar dig förbi några vanliga fällor och missförstånd. 
inspirator
Annonssamarbete Chef + LinkedIn

Quiz: Vilken nätverkstyp är du på Linkedin?

Ditt nätverk är en framtida karriärförsäkring. Så tänk till kring hur du vill bygga det. Ett första steg är att skaffa koll på din nätverkspersonlighet på Linkedin. Gör vårt quiz här!
kritiken
Kommunikation

5 tips: Så kritiserar du chefen – utan att ni blir ovänner

Vissa problem är värda att föra upp till ytan. Men det finns några saker du måste tänka på när du ska leverera konstruktiv feedback.
cirkus
Beslutsfattande

Orädda chefer är mer framgångsrika

Hon myntade begreppet psykologisk trygghet och är nu aktuell med ny forskning i boken The fearless organization.

mall
Kommunikation

Gratis mall: Utvecklingssamtal

Snart är det dags för samtalen många chefer bävar för. Utvecklingssamtalen. Men om du förbereder dig kan de leda till bättre arbetsmiljö och en djupare relation med dina medarbetare.
elona1
Kommunikation

Elon Musks största snedsteg 2018

Hade du ett tufft 2018? Då kan du trösta dig med att det finns chefer som hade det ännu tuffare.

Helen Remnås, affärsutvecklingschef på Experis. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis

Sprida värderingar – chefens nya viktiga roll

Trenden är tydlig: chefer som vågar ta med sina värderingar in i ledarskapet har bäst möjlighet att förändra.  "Ledare behöver våga prata öppet om problem. Ta ställning", säger Helen Remnås på Experis.
naa
Karriär

10 nya yrken – du inte hört talas om innan

Funderar du på att byta jobb och är över 50 år? Då kanske ”oldflucener” kan bli något för dig. Det kvalar in på listan över nya yrkestitlar som lanseras under 2019.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden