När drevet går: Lärdomar från Kommunal-skandalen

Kommunikation
Text: Calle Fleur
Publicerad
Foto: Elisabeth Wahl/Wikiwand

Aftonbladets granskning av Kommunal har dominerat mediernas rapportering i veckan. Bland medlemmarna är upprördheten stor över de verksamheter förbundet har investerat i, samt hur enskilda ledande företrädare har agerat i samband med resor och representation.

Genom åren har Chef skrivit flera artiklar om hur chefer bör agera när verksamheten eller ledarskapet granskas. Några faktorer återkommer i flera av artiklarna:

 Försök förstå mediernas roll

 Håll huvudet kallt

 Skyll inte ifrån dig

 Ljug aldrig (!)

Mediernas uppgift är att granska makten och avslöja missförhållanden. Att som enskild chef hamna i försvarsställning gynnar inte någon. I artikeln Så hanterar du medierna konstateras att journalister gör sitt jobb och inte har onda avsikter: ”Det ligger i rollen att vara kritisk. Har du något att dölja ligger ansvaret på dig. Undvik ’inga kommentarer’. Erkänn i stället felen och se till att rätta till dem.”

Läs mer: Tipsen när det blåser som hårdast

Samtidigt har sociala medier och dagens medielandskap gjort det allt svårare för organisationer att kontrollera den egna mediebilden. Vad händer när redaktionerna inte längre nöjer sig med rollen som åklagare, utan börjar agera moralisk domstol? Enligt ny forskning, som Chef redogjorde för i ett längre reportage, utgör detta en av vår tids allra största chefsutmaningar.

I Chefs artikel om boken ”När drevet går – mediehantering i praktiken” listade Jeanette Fors-Andrée och Paul Ronge, två av Sveriges främsta experter på området, hur chefer bör agera när det blåser som hårdast:

Steg 1. Analysera vad som har hänt.
Försök inte mörka eller försvara. Kartlägg istället händelseförloppet. Vissa fakta tar längre tid att ta fram men kom ihåg att så länge ett svar uteblir kan krisen eskalera.
Se upp för: Medarbetare och chefer som vill rädda sitt eget skinn, då kan det bli fel redan från början.

Steg 2. Åtgärda och hjälp. 
Ta hand om akuta problem och hjälp de som drabbats. Till exempel, genom att dra tillbaka farliga varor.
Se upp för: Skygglappar. Det enda du får ut av det är att försvara ett dåligt agerande.

Steg 3. Möt media. 
Förklara vad som hänt, vad ni hittills gjort och ta på dig ansvaret för det som organisationen kan lastas för.
Se upp för: Att du skyller på medarbetare, underleverantörer eller samarbetspartner. Du som chef bär yttersta ansvaret.

Steg 4. Fatta långsiktiga beslut.
Vad ska organisationen göra långsiktigt för att undvika liknande kriser.
Se upp för: Att upprepa dina misstag.

Steg 5. Kommunicera. 
Gäller alla faser, och hela tiden. Var medveten om hur du kommunicerar, vilka medier du prioriteterar och vilka målgrupper som är viktigast att nå.

 

Läs mer:

Skandaler vi minns: Hasse Hoffa reser till solen

Mediernas domstol chefernas största hot?

Mediedrevet drabbar även dig

Så hanterar du medierna

 

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden