Så hanterar du medierna

Karina FolkessonKarina Folkesson arbetar som regionchef för Svenskt näringsliv i Västerbotten. Men i 18 år var hon på »andra sidan«. Då jobbade hon som journalist på SVT i Umeå och granskade företag och makthavare.

Den viktigaste lärdomen hon tagit med sig från den tiden är att veta vad journalister vill ha.
»De letar efter känslor och personer. Om man som chef vill komma ut i medierna och lyfta fram sitt företag underlättar det om man har koll på vilka ämnen som media ofta tar upp.«

Vanliga ämnen är integration, jämställdhet och miljöfrågor. Gör er avdelning eller företag något positivt inom de områdena, så tipsa medierna om det.

Men det vanliga scenariot brukar vara att medierna rapporterar om något negativt inom er organisation.

Hur ska man reagera då?

»Var öppen, se till att besvara frågor. Som chef känner man sig lätt jagad och vill komma undan. Men det bästa är att vara tillgänglig och själv ta initiativ. Svarar du inte på frågor kommer det att uppfattas som att du försöker dölja något«, säger Karina Folkesson.

Hennes tips är att anordna en presskonferens, eller skicka ut en pressrelease. Då kan du själv välja vad du vill förmedla. Om du är under hård press kan du vänta med att kommentera och spara dina uttalanden till presskonferensen.

Karina Folkesson är också en förespråkare av medieträning. Hon menar att det kan ge chefer en grundläggande förståelse för varför journalister är så intresserad av saker som går fel.
»Grunden i all journalistik är att peka på det som inte fungerar. Journalisten ska inte skriva om att allt går bra. Genom medieträning får du också öva på hur du ska hantera journalisternas frågor.«


Hur gör man om en journalist ringer och ställer frågor om något oväntat?

»Du behöver inte svara på alla frågor på en gång. Erkänn att du blev tagen på sängen. Be att få återkomma om en kvart eller halvtimme, så hinner du samla dig och förbereda vad du ska säga. Men då gäller det också att du ringer om en kvart. Vårda förtroendet mellan dig och journalisten. Det gör du genom att hålla vad du lovar. «

Tre snabba medietips

1. Det är en fördel om en person inom företaget/organisationen har den övergripande kontakten med medierna. På så sätt bygger man upp en bra relation. Om ni alltid svarar när medierna ringer, så är de också mer benägna att plocka upp de positiva nyheter ni vill förmedla.

2. Många gånger skickas journalister ut på uppdrag med mycket kort varsel. De har inte all bakgrundsfakta. Då är det din uppgift att servera det. Passa då på att ge den bild av företaget som du vill förmedla.

3. Om du har blivit intervjuad, be att få läsa dina citat. Enligt ’Spelregler för press, radio och tv’ ska journalister ”Tillmötesgå rimliga önskemål från intervjuade personer om att i förväg få veta hur och var deras uttalanden återges”.

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

omslagnyhetsbrev
 

Här är finalisterna till Årets Chef 2019

Väntan är över! Nu kan vi äntligen berätta vilka chefer som är finalister på Chefgalan 2019. Klicka här för att ta reda på vilka ledarna är!
inspirator
Annonssamarbete Chef + LinkedIn

Quiz: Vilken nätverkstyp är du på Linkedin?

Ditt nätverk är en framtida karriärförsäkring. Så tänk till kring hur du vill bygga det. Ett första steg är att skaffa koll på din nätverkspersonlighet på Linkedin. Gör vårt quiz här!
feanvaro
Delegering

Frånvaro-mejl? Se upp för dessa dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.
asdasda
 

Chocksiffror: Sveriges chefer mår uselt – här är orsakerna

Sju av tio chefer mår så psykiskt dåligt att det går ut över deras jobb, enligt Chefs undersökning. Ohanterlig stress och sömnstörningar är de främsta orsakerna.
chef_team_tidskriftspriset2017-2-2
Jobba på Chef

Chef söker en säljare till vår contentstudio                        

Chefs innehållstudio har vuxit kraftigt det senaste året och nu vill vi ta nästa steg med en dedikerad säljare. Vi söker dig som är engagerad, kreativ och affärsorienterad.
contentartikel-2-chefboken
Chefboken

Måste-böckerna som ger chefen framtidskoll

Förstå vad som händer – före de flesta andra. Chefbokens redaktör Björn Hedensjö väljer ut böckerna som ger dig ett kunskapsmässigt försprång.
Helen Remnås, affärsutvecklingschef på Experis. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis

Sprida värderingar – chefens nya viktiga roll

Trenden är tydlig: chefer som vågar ta med sina värderingar in i ledarskapet har bäst möjlighet att förändra.  "Ledare behöver våga prata öppet om problem. Ta ställning", säger Helen Remnås på Experis.
startsida1
 

Hylla en kvinnlig ledare som betytt mycket för dig

Tacka eller berätta om en kvinnlig chef, mentor eller kollega som har haft betydelse i din karriär: #honlyftemig
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden