Så hanterar du medierna

Nyhetsmedierna ser först och främst till sitt uppdrag att till läsaren, tittaren och lyssnaren rapportera om vad som händer i den omvärld som berör publiken.

Journalisternas roll är också att granska samhällets maktcentra. Dit hör företagen. Någon informationskanal för företagen är de inte, även om de är intresserade av att få information. Men de väljer själva vad de ska publicera.

Vad är en nyhet? Det beror i viss mån på. Men generellt sett letar journalisterna efter avvikelser från det normala. Tio som sägs upp är en nyhet, men sällan två som nyanställs. Det är alltid redaktionen eller journalisten som gör bedömningen och urvalet.

Medierna konkurrerar om nyheter, vilket märks tydligast på kvällstidningarnas löpsedlar. De försöker alltid öka antalet läsare, tittare och lyssnare.

Försök att inte förlora kontrollen. Målet med att ha en tydlig mediestrategi är dels att få ut relevant information, dels att ha en kod för umgänget med medier och dels att ha en beredskap när journalisterna oväntat bultar på dörren. Det övergripande syftet är att behålla en handlingsfrihet i relationen med medierna. Att kunna vara med och styra händelseförloppet.

Mediestrategin ska tas fram av verksamhetens ledning och den ska spridas i hela organisationen. Alla ska veta vad som gäller.

Den ska klargöra inställningen och förhållandet till medierna.

Den ska tala om vilka i organisationen som ska uttala sig och i vilka frågor.

Den bör beskriva vilka frågor som är mest känsliga och kan orsaka rubriker.

Den ska innehålla program för utbildning och medieträning.

Berätta om större händelser. Det är informationsavdelningen som har ansvar att styra informationsflödet och ta fram faktaunderlag som ska spridas ut. Börsföretag har en särskild informationsplikt, enligt reglerna. Annars är det företagets sak att lägga upp en informationsplan.

Vid en intervju med en journalist bör du vara så öppen du kan. Journalisten är intresserad av att få din berättelse så rak som möjligt.

När reportern ringer så ta reda på om du är rätt person att svara på frågorna.

Ställs frågor direkt i telefon och du blir osäker – be att få ringa tillbaka alldeles snart. Gör det också.

När ni bestämmer tid för intervju: fråga om du kan sända över skriftlig information i förväg.

Om du inte förstår syftet med intervjun, fråga.

Förbered dig väl för de frågor du tror kan komma upp. Stäm kanske av med kolleger eller chef.

Svara enkelt och rakt med vardagliga ord och uttryck. Ludda inte till det.

Gå inte i försvarsställning. Journalisten gör sitt jobb och har i sig inga onda avsikter. Det ligger i rollen att vara kritisk. Har du något att dölja ligger ansvaret på dig.

Undvik ”inga kommentarer”. Erkänn i stället felen och se till att rätta till dem.

Du vill läsa manus efteråt. Fråga om det är okej. Men du kan inte börja ändra i texten i sin helhet, du har bara ”rätt” att påverka dina egna citat och korrigera sakfel.

Tänk på att trovärdigheten är viktig. Det är inte bara en journalist du vänder dig till – det är en stor mängd människor. Där finns både personal, kunder, ägare och andra intressenter.

 

nyhetsbrev_1800
chef

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

feanvaro
Delegering

Frånvaro-mejl? Se upp för dessa dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.
Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
krisen12
Konflikthantering

Svenska chefer: 18 lärdomar – från finanskrisen 2008

Det är över tio år sedan vi hade vår senaste djupa långkonjunktur. 

omslagnyhetsbrev
 

Här är finalisterna till Årets Chef 2019

Väntan är över! Nu kan vi äntligen berätta vilka chefer som är finalister på Chefgalan 2019. Klicka här för att ta reda på vilka ledarna är!
asdasda
 

Chocksiffror: Sveriges chefer mår uselt – här är orsakerna

Sju av tio chefer mår så psykiskt dåligt att det går ut över deras jobb, enligt Chefs undersökning. Ohanterlig stress och sömnstörningar är de främsta orsakerna.
chef_team_tidskriftspriset2017-2-2
Jobba på Chef

Chef söker en säljare till vår contentstudio                        

Chefs innehållstudio har vuxit kraftigt det senaste året och nu vill vi ta nästa steg med en dedikerad säljare. Vi söker dig som är engagerad, kreativ och affärsorienterad.
Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

contentartikel-2-chefboken
Chefboken

Måste-böckerna som ger chefen framtidskoll

Förstå vad som händer – före de flesta andra. Chefbokens redaktör Björn Hedensjö väljer ut böckerna som ger dig ett kunskapsmässigt försprång.
nyhetsbrev_1800
chef

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden