Så hanterar du medierna

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Nyhetsmedierna ser först och främst till sitt uppdrag att till läsaren, tittaren och lyssnaren rapportera om vad som händer i den omvärld som berör publiken.

Journalisternas roll är också att granska samhällets maktcentra. Dit hör företagen. Någon informationskanal för företagen är de inte, även om de är intresserade av att få information. Men de väljer själva vad de ska publicera.

Vad är en nyhet? Det beror i viss mån på. Men generellt sett letar journalisterna efter avvikelser från det normala. Tio som sägs upp är en nyhet, men sällan två som nyanställs. Det är alltid redaktionen eller journalisten som gör bedömningen och urvalet.

Medierna konkurrerar om nyheter, vilket märks tydligast på kvällstidningarnas löpsedlar. De försöker alltid öka antalet läsare, tittare och lyssnare.

Försök att inte förlora kontrollen. Målet med att ha en tydlig mediestrategi är dels att få ut relevant information, dels att ha en kod för umgänget med medier och dels att ha en beredskap när journalisterna oväntat bultar på dörren. Det övergripande syftet är att behålla en handlingsfrihet i relationen med medierna. Att kunna vara med och styra händelseförloppet.

Mediestrategin ska tas fram av verksamhetens ledning och den ska spridas i hela organisationen. Alla ska veta vad som gäller.

Den ska klargöra inställningen och förhållandet till medierna.

Den ska tala om vilka i organisationen som ska uttala sig och i vilka frågor.

Den bör beskriva vilka frågor som är mest känsliga och kan orsaka rubriker.

Den ska innehålla program för utbildning och medieträning.

Berätta om större händelser. Det är informationsavdelningen som har ansvar att styra informationsflödet och ta fram faktaunderlag som ska spridas ut. Börsföretag har en särskild informationsplikt, enligt reglerna. Annars är det företagets sak att lägga upp en informationsplan.

Vid en intervju med en journalist bör du vara så öppen du kan. Journalisten är intresserad av att få din berättelse så rak som möjligt.

När reportern ringer så ta reda på om du är rätt person att svara på frågorna.

Ställs frågor direkt i telefon och du blir osäker – be att få ringa tillbaka alldeles snart. Gör det också.

När ni bestämmer tid för intervju: fråga om du kan sända över skriftlig information i förväg.

Om du inte förstår syftet med intervjun, fråga.

Förbered dig väl för de frågor du tror kan komma upp. Stäm kanske av med kolleger eller chef.

Svara enkelt och rakt med vardagliga ord och uttryck. Ludda inte till det.

Gå inte i försvarsställning. Journalisten gör sitt jobb och har i sig inga onda avsikter. Det ligger i rollen att vara kritisk. Har du något att dölja ligger ansvaret på dig.

Undvik ”inga kommentarer”. Erkänn i stället felen och se till att rätta till dem.

Du vill läsa manus efteråt. Fråga om det är okej. Men du kan inte börja ändra i texten i sin helhet, du har bara ”rätt” att påverka dina egna citat och korrigera sakfel.

Tänk på att trovärdigheten är viktig. Det är inte bara en journalist du vänder dig till – det är en stor mängd människor. Där finns både personal, kunder, ägare och andra intressenter.

 

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden