love-writing-gift-letter
Foto: Pixabay

Medarbetarens kärleksbrev till chefen

”Hej kära chef. Kan vi göra saker och ting bättre? Tillsammans.” Det är början på kärleksbrevet till chefen med 13 tips för ett bättre ledarskap.

Det är dags att vända blicken från kostnadsbesparingar och neddragningar och istället titta på vilken oerhörd kraft det finns hos medarbetarna i företaget. Om man nu vill nyttja den”, säger Johan Book.

Han är kommunikations- och ledarskapskonsult och sammanfattar hur en chef, från medarbetarens perspektiv, kan bli en bättre ledare. Och han gör det med ett kärleksbrev:

”Hej kära chef
Jag är lite smått oroad. För mig. För oss. För det vi gör. Hur står det till i vår relation egentligen? Kan vi göra saker och ting bättre? Tillsammans.

Här kommer lite tips från mig. Till dig.

1. Var tydlig med vad jag ska uppnå för att vi ska skapa ett bra ekonomiskt resultat. Ett ekonomiskt resultat är en konsekvens av olika beteenden och aktiviteter. Låt oss diskutera dem lika mycket som våra ekonomiska siffror. Tydliga mål i fokus tack. Att famla i mörkret är vare sig motiverande, lustfyllt eller utvecklande.

Jag kan få dig att framstå som riktigt jäkla driven och duktig. Bra va?

2. Jag vill göra ett bra jobb och skapa bra resultat. Ditt jobb är att skapa bra förutsättningar för mig att göra det. Om det går bra för mig, går det bra för dig. Och företaget. Jag kan få dig att framstå som riktigt jäkla driven och duktig. Bra va?

3. Ge mig ansvar och lita på mig. Jag vill väldigt mer än du tror. Sen tycker jag kanske inte alltid ditt sätt är det rätta. Men låt oss diskutera, bjud in mig i din värld så ska jag visa dig min.

4. Jag kommer att ifrågasätta dig, dina beslut och förändringsinitiativ. Jag kommer nog vara riktigt jävla jobbig ibland. Förlåt på förhand. Det är inte för att jag är gammal, trött och inte ser helheten som du kanske tror. Det är för att jag vill att det ska fungera och bli så bra som möjligt. För dig. För mig. För företaget. Lägg tid på att förklara och få mig att förstå så ska du se att jag är med på tåget fortare än du hinner säga ”förändringsmotstånd”.

5. Var genuint intresserad av mig, det jag gör, vad jag kan och vad jag vill uppnå. Och då menar jag genuint intresserad. Lyssna. På riktigt. Ok?

6. Jag är inte korkad, långt ifrån. Var ärlig mot mig. Jag genomskådar snabbt om du inte är sanningsenlig. Då tappar jag både förtroende och motivation.

7. Detaljstyr mig helst inte för mycket, såvida jag inte tydligt behöver eller ber om det. Du ska leda och motivera mig på vår väg mot målet. Deal?

Läs också: Chefs undersökning – där går gränsen för kärlek på jobbet

8. Möten är kul och utvecklande. Låt oss diskutera hur de går för oss, vad våra kunder (interna såväl som externa) tycker om det vi gör och hur vi kan göra saker bättre. Att sitta och stirra på hundratals med powerpointbilder får jag kliande utslag av. Låt oss istället tillsammans föra vår verksamhet framåt.

9. Glöm inte bort den viktiga feedbacken, helst på de tydliga resultatmål om vi kommit överens om. Både för mig och gruppen. Vi är alla olika, ta dig tid att lära känna och förstå oss. Då kommer du också mycket effektivare kunna leda oss mot bättre resultat.

10. Om jag gör något bra. Berätta det för mig, gärna inför andra. Om jag gör något dåligt. Berätta och diskutera det med mig. Bara mig.

11. Jag vill bli bättre på det jag gör. Hjälp och stötta mig i det arbetet. Det kommer att gynna oss båda på lång sikt. Jag är på din sida. På vårt företags sida. På hedersord. Inte ett enda korsat finger bakom ryggen.

12. Vissa saker kan jag bättre än dig. Du behöver inte ha svar på allt. Ibland vill jag bara diskutera en fråga. Punkt. Slut.

13. Vill du att jag ska brinna för något lika mycket som du? Involvera mig i ett tidigt stadium, lyssna på mig och mina kollegor. Låt oss vara med och forma framtiden. Tillsammans kan vi göra något riktigt jäkla bra.

Stort lycka till!

/Din medarbetare”

Relaterade artiklar

Tre chefer i kontorskläder i startposition på löparbana. Skylt som pekar mot Hösten 2020.
Motivation

Nu är cheferna på hugget – och peppade för nystart

Efter en vår av karantän, kris och distansarbete skulle man kunna vänta sig trötta och omotiverade chefer. Men närmare tre fjärdedelar känner sig peppade för nystart, visar Chefs undersökning.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Kvinna i blått som har superhjälte-skugga
Motivation

10 tips för att motivera dina medarbetare

Här är vad du som ledare och chef kan göra för att dina medarbetare ska hitta sin egen blixtrande motivation – och därmed utnyttja hela sina potential.
spritmuseum1800
Ledarskap

”Förlåt, jag är museichef egentligen!”

På Spritmuseum i Stockholm får cheferna rycka in i kassa, disk och servis sedan medarbetarskaran krympt med en tredjedel. ”Ett sätt att ta sig igenom en svår period”, säger museichefen Ingrid Leffler.

Greta Thunberg, Micael Bydén, Mona Sahlin
Ledarskap

Cheferna och ledarna som sommarpratar i år

Årets sommarpratare i P1 är presenterade, och inleder gör Greta Thunberg – som yngsta sommarvärd någonsin. Men även många andra chefer och ledare finns med på listan.
sja%cc%88lvledarskap-webb2
Ledarskap

7 steg till självledarskap för ditt team

Det har aldrig ställts så höga krav på självledarskap som nu – när så många jobbar hemifrån och chefen är på avstånd. Här är 7 steg för hur du kan främja självledarskapet i ditt team.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
tacksamhetsutmaning
Arbetsmiljö

Starta en tacksamhetsutmaning – på jobbet

Människor som känner tacksamhet är bättre på att hantera stress, återhämtar sig snabbare från sjukdom och har ofta bättre hälsa sett till bland annat blodtryck och immunförsvar. Så varför inte dra igång en tacksamhetsutmaning på jobbet?