Satsar på elitidrottare som säljare

Kan det vara en karriärfördel att ha lirat fotboll på elitnivå? Det hävdar Martin Billenius, försäljningschef på Medius och före detta fotbollsproffs, som rekryterar flera nyckelroller till sitt säljteam från idrottsvärlden.

Rekrytering
Publicerad
Martin Billenius. Foto: Samuel Unéus

Martin Billenius spelade fotboll på professionell nivå i Åtvidabergs FF i många år. I dag är han försäljningschef, Chief Revenue Officer, på Medius som säljer molnbaserade it-lösningar för allt från inköp till fakturahantering. 

För tio år sedan började han som säljare på företaget och klättrade snabbt till en position som ansvarig för partnerförsäljningen i en region. Inom några år var han ansvarig för försäljningen i Sverige, sedan i Europa, Mellanöstern och Australien och därefter i hela världen.

I dag har han valt bort den amerikanska marknaden då tidsskillnaderna tvingade honom att jobba från sex på morgonen till tio på kvällen.

I stället axlar han ansvaret för Europa, Mellanöstern och Australien och har cirka 100 personer under sig. 

”De ledare jag tagit mest lärdom av har varit tydliga med vad de förväntade sig av mig och laget.”

Redan när Martin Billenius började fanns det squashspelare och simmare som tävlat på hög nivå på företaget.

När han vägde samman sina och deras framgångar inom bolaget började han göra idrottsmeriter till en uttalad rekryteringsstrategi.

I hans team finns numera både landslagsspelare och division 1-spelare i hockey, samt en fotbollsspelare från högsta ligan i Danmark. 

”Det finns alltid en risk med att rekrytera likasinnade, men jag hade en så stark känsla för att den typen av profil skulle göra sig jättebra inom Medius. Här finns en stark tävlingskultur”, säger han.

Sedan starten 2001 i Linköping har software as a servicebolaget varit i ständig tillväxt och blivit en internationell aktör med en omsättning på 1 miljard kronor och dryga 500 medarbetare.

Utöver uppköp av andra företag växer de sedan några år tillbaka organiskt med 80–100 anställda per år. 

Medius har testat många sätt att rekrytera på. Från att anställa seniora personer från andra företag i branschen till juniora traineer direkt från sälj- och marknadshögskolorna. 

”Ibland har de lyckats, ibland inte. Men många av dem som verkligen har lyckats på säljsidan hos oss har tävlat på någon form av högre idrottsnivå. Jag har sett hur viljan att lära sig och lyckas övertrumfar en perfekt bakgrund med akademisk utbildning eller flera års erfarenhet.”

Martin Billenius. Foto: Samuel Unéus

Har man en idrottskarriär bakom sig är man van vid att prestera vecka ut och vecka in, hävdar Martin Billenius, och räknar upp positiva idrotts­egenskaper; vana att hantera press och konkurrens, vana att tävla och ständigt bedömas.

Han ser många likheter med näringslivet där chefer också hanterar stressiga situationer samtidigt som de hela tiden är exponerade för andras bedömningar.

Andra egenskaper som dessa idrottspersoner tar med sig in på företaget är lagandan, förmågan att få en grupp att gå och driva åt samma håll.

”Viljan att lära sig och lyckas övetrumfar en perfekt bakgrund.”

”Det är en konst. De ledare jag tagit mest lärdom av har varit tydliga med vad de förväntade sig av mig och laget. Det är inte svårt att vara ledare när det går bra, men när det är stolpe ut i stället för stolpe in ställs allt på sin spets. Man måste kunna hantera jobbiga situationer, ta motgångar och kämpa sig in i matchen igen.”

Martin Billenius är inte ensam om att rekrytera topptalanger inom idrotten.

Chef har tidigare berättat om investmentbolaget Serendipity Group, som i dag omsätter miljarder. De krävde att vd:arna i deras bolag skulle vara nyutbildade med dubbelexamen och en idrottskarriär vid sidan om. De anställde till exempel landslagskanotisen Mårten Hellberg. 

Och ingen av dem är ute och cyklar. Det finns evidens för strategin, åtminstone vad gäller fotbollsspelare.

Psykologen Torbjörn Vestberg har tillsammans med hjärnforskaren Predrag Petrovic sett att hjärnans exekutiva funktion har en avgörande betydelse för vem som lyckas på absolut elitnivå.

Det är samma funktioner som skapar framgångsrika företagsledare; förmågan att vara kreativa i stunden, se nya lösningar, snabbt ändra taktik och revidera beteenden som inte fungerar. 

Det resultat som Martin Billenius backar upp sitt eget rekryteringsbeslut med är, förutom att företaget går som tåget, att personalomsättningen på säljsidan är mycket låg. Inte mer än 8–10 procent. Näringslivet i stort snittar på 16,2 procent enligt Arbetsgivarverket.

3 tips från Martin Billenius för att hitta rätt talanger 

  1. Nätverk, nätverk, nätverk. Alla dagar i veckan den bästa rekryteringsplattformen.
  2. Fokusera på rätt personliga egenskaper. Driv och ambition trumfar väldigt många andra saker.
  3. Våga lita på din magkänsla. Du känner ofta om personen kommer att passa in i ditt team och i företagskulturen.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden