Clara Lidman och Liza Eriksson – mensskydd för alla hajpat framgångskoncept

unga ledare 2023 Liza Erikson och Clara Lidman har låtit tala om sig som den rekordunga ledarduon på Redlocker. 2023 satsar de stort på att få ut sina mensskyddsbehållare i världen.

Ledarskap
Text: Redaktionen
Publicerad
Clara Lidman och Liza Eriksson. Unga ledare 2023. Foto: Samuel Unéus

Hur ser ni på resan ni gjort, att ni blivit så framgångsrika?

Liza Eriksson: ”I ärlighetens namn har vi varit dåliga på att stanna upp och reflektera. Men vi är ödmjukt tacksamma över att ha lett en historiskt viktig förändring och förmodligen inspirerar många till att det går att lyckas som ung. Men jag har samma barnsliga tjejsnack med mina kompisar, bor i en liten lägenhet och handlar på Lidl. Jag ser mig inte så annorlunda från någon annan.”

Clara Lidman: ”Att driva bolag är samtidigt ett test på vilka relationer man har. Det är ibland ganska svårt att skapa förståelse hos ens vänner i samma ålder kring hur man jobbar men vi har lärt oss att hantera det och umgås med andra unga entreprenörer som har en liknande vardag.”

Vad gör er till bra ledare?

Liza Eriksson: ”Vi är passionerade. Det smittar av sig. Vi är inte färgade av dåligt eller bra ledarskap, har inte så många referenser eller ramar. Vi är ödmjuka inför att vi är unga och lär oss mycket av varandra.”

Svåraste ledarskapsutmaningen?

Clara Lidman: ”Just det att vara ung och inte bli tagen på allvar. Att vara en ledare för någon som är äldre och har mer erfarenhet än en själv är inte alltid det lättaste.”

Liza Eriksson: ”Vi försöker testa oss fram och lära av det som blivit fel. Men att hålla tempo är en av de viktigaste grejerna i en start-up så emellanåt kör vi bara på.”

Ni har tackat nej till kunder som ni tror inte engagerar sig på riktigt i kvinnofrågan. Vad är främsta skälet till att ni leder ett värderingsburet företag?

Liza Eriksson: ”Vår generation är medvetna om att vi tar över ett samhälle och en värld som står inför stora utmaningar. Vi har stött på flera företag som vill profilera sig med vår fråga för att ta del av uppsidan som i dag är unik goodwill och pr, utan att själva agera för att skapa förändringen. Den typen av femwashing kan vi inte förknippas med. För att lyckas med vår vision behöver vi gå samman med kunder där jämställdhet tas på allvar. För att nå dit och hålla vårt spår behöver vi ibland våga säga nej.”

liza eriksson och clara lidman

Ålder: 22 år.

Gör: Grundat och driver Redlocker.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden