Konsekvensanalys: 5 steg
Alla beslutsberedande material bör innehålla ett första utkast till en konsekvensanalys. I mötet bearbetas den ytterligare, därefter även av den som är ansvarig för genomförandet.
Analysen kan även användas för att kvalitetssäkra ad hoc beslut i mötet. Samtliga konsekvensanalyser bifogas mötesprotokollet.
En konsekvensanalys bör innehålla följande:
1. Tydlig beskrivning av det tagna/föreslagna beslutet och vem som äger genomförandet av det.
2. Beskrivning av de generella effekter/konsekvenser som beslutet har på det mötesforum där det är taget.
3. Beskrivning av de specifika effekter/konsekvenser som beslutet har på enskilda deltagare i mötet, inklusive den som äger genomförandet av det.
4. Konsekvenser ska brytas ned:
a, per medlem.
b, definieras i tid.
c, ange förväntat resultat.
d, i vilka styrande verktyg/dokument som konsekvenser ska skriva in och när, till exempel medarbetarplan.
- Beskrivning av de viktigaste effekterna/konsekvenserna som beslutet har på ovanstående deltagares enheter i termer av specifika medarbetare, aktiviteter, projekt etcetera, och hur dessa konsekvenser kommer att hanteras.
Logga in för att fortsätta läsa!
Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för
0:-
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!