Konsekvensanalys: 5 steg

Verksamhetsutveckling
Text: Redaktionen
Publicerad

Alla beslutsberedande material bör innehålla ett första utkast till en konsekvensanalys. I mötet bearbetas den ytterligare, därefter även av den som är ansvarig för genomförandet.

Analysen kan även användas för att kvalitetssäkra ad hoc beslut i mötet. Samtliga konsekvensanalyser bifogas mötesprotokollet.

En konsekvensanalys bör innehålla följande:

1. Tydlig beskrivning av det tagna/föreslagna beslutet och vem som äger genomförandet av det.

2. Beskrivning av de generella effekter/konsekvenser som beslutet har på det mötesforum där det är taget.

3. Beskrivning av de specifika effekter/konsekvenser som beslutet har på enskilda deltagare i mötet, inklusive den som äger genomförandet av det.

4. Konsekvenser ska brytas ned:

a, per medlem.

b, definieras i tid.

c, ange förväntat resultat.

d, i vilka styrande verktyg/dokument som konsekvenser ska skriva in och när, till exempel medarbetarplan.

  1. Beskrivning av de viktigaste effekterna/konsekvenserna som beslutet har på ovanstående deltagares enheter i termer av specifika medarbetare, aktiviteter, projekt etcetera, och hur dessa konsekvenser kommer att hanteras.

 

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden