”Börja prata om syftet med din verksamhet!”

Vi måste förstå verksamheter som de komplexa system de är, menar strategen och utvecklingsfilosofen Lennart Wittberg, som i sin bok ”Systemsyn i praktiken” vill slå hål på myterna om hur organisationer kan styras utifrån statiska modeller när vi lever i en rörlig och rörig värld.

Vilken förändring skulle du vilja att din bok åstadkommer?

”Ett annat sätt att tänka, ett annat sätt att se världen, verkligheten och organisationer. Systemsyn handlar om ett förhållningssätt, där man ser organisationer som komplexa system. Där man ser dem från andra perspektiv och då också ser andra saker. Och när man ser och förstår mer kan man göra på ett annat sätt. ”

Du skriver om ett holistiskt tänkande kontra ett reduktionistiskt. Vad skiljer dem åt och när kan det ena vara bättre än det andra?

”Det beror på situation eller omständighet. I komplexa sammanhang, som alla verksamheter, passar det bättre med ett holistiskt synsätt. Det är en helhetssyn där man försöker förstå helheten genom att zooma ut och se det större systemet. Med det reduktionistiska synsättet kan man zooma in på detaljer och bryta ner bilden i små delar och på så sätt få en större förståelse. Det funkar för andra saker.”

Du talar om ”de organisationsprofessionella”. Vilka menar du och varför säger du att de är symtom på ett systemfel?

”Det finns en växande grupp av människor som jobbar med organisationen som sådan och inte med kärnverksamheten. Det kan vara controllers, strateger av alla möjliga sorter eller analytiker, personer som skulle kunna jobba i nästan vilken verksamhet som helst. Den här gruppen växer när organisationer blir mer komplexa och man försöker lösa det genom specialisering och uppdelning, men det sker på bekostnad av kärnverksamheten, anser jag. När man försöker hantera problem med fler organisationsprofessionella jobbar man mer på ytan och kommer inte åt underliggande problem.”

Finns det något enkelt sätt att som chef gå ut och använda tankarna i din bok i sin organisation?

”Nej. Att förstå det komplexa är inte enkelt. Men man kan börja med att prata om syftet med sin verksamhet och verkligen komma ner och bottna i det. Varför finns vi som organisation? Det finns en hel del praktiska tips i boken som man kan använda och börja prova sig fram. Men det finns inga enkla genvägar.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden