Datum: 7 februari 2018

Tid: 09.00–12.00 (frukost och registrering från 8.30).

Plats: 7A Centralen (Vasagatan 7) Stockholm.

Ord pris: 2 995 sek ex. moms. I priset ingår frukost, seminarium, skriftligt sammanfattat material, lunchsmörgås. För mer information: evenemang@chef.se

Köp biljett

 

Få koll på EU:s nya dataskyddsförordning (GDPR)

Den nya dataskyddsförordningen (GDPR) träder i kraft nästa år. Det betyder stora förändringar kring hur personuppgifter får lagras och användas.
Är din organisation förberedd och har alla nya rutiner på plats?

Chefs experter ger dig annars koll på vad som gäller. Juristen Axel Tandberg lotsar dig igenom det nya regelverket, som tillämpas från 25 maj 2018. Det som måste göras för att inte riskera dryga böter, det som bör göras – och det som faktiskt går att hoppa över.

Klarnas data protection officer Caroline Olstedt Carlström delar med sig av erfarenheter och konkreta råd från den egna GDPR-resan. Hon förbereder dig också på konsekvenserna för allt från digital affärsutveckling till HR-system. Strategiskt finns många utmaningar. Hur kan din organisation bäst balansera integritet, kundnytta och affärsmöjligheter i det nya regelverket?

Lyssna på våra experter

Axel Tandberg

Jur.kand., grundare och vd för Tandberg & Partners

Axel har jobbat med personuppgiftsfrågor ur ett juridiskt perspektiv sedan 2000. Han är en omtyckt talare som har förmågan att förklara juridiken på ett personligt, förståeligt och underhållande sätt. På Chefs seminarium kommer han att förmedla de viktigaste frågorna vad gäller GDPR ur ett praktiskt perspektiv och ge dig handfasta tips.
Caroline Olstedt Carlström

Data protection officer, Klarna och partner, Lindahl

Caroline har mer än 16 års erfarenhet inom internationellt dataskydd och har arbetat som juridisk och strategisk rådgivare till företag inom många olika branscher. De senaste fem åren har hon arbetat som dataskyddschef på Klarna med globalt ansvar för Klarnas dataskyddsstrategi och efterlevnad och är idag delägare på Lindahl, ansvarig för dess dataskyddsgrupp. Carolines hjärtefråga är hur man använder de nya regelkraven för att skapa en effektiv balans mellan integritet och kundnytta för att tillvarata möjligheterna i vår tekniska utveckling.

”Jag har varit på flera frukostseminarium om just GDPR. Detta seminarium gav mig både mer "kött på benen" men också verktyg att sätta fart med att göra en actionplan. Jättebra!”

– Deltagare på Chefs seminarium om GDPR den 28 sept.

Programinnehållet

Vad skiljer den nya dataskyddsförordningen GDPR från dagens personuppgiftslag (PuL)? Genomgång av viktiga skillnader och regelskärpningar.

Vad händer om man bryter mot de nya reglerna? De som brister i behandlingen av personuppgifter riskerar sanktionsavgifter på upp till 4 procent av företagets globala omsättning.

Hur gör vi om eller när något går fel? Så här agerar man vid misstag och läckor för att minimera risk, skada och sanktioner.

Vad förväntas av ett dataskyddsombud? Genomgång av rollen med sitt utökade strategiska ansvar.

Planering och prio. Gör anpassningarna till de nya reglerna i rätt ordning. Här får du hjälp att prioritera.

Undvik de vanliga missarna och fällorna. Råd om hur flera vanliga problem i arbetet med anpassning till GDPR undviks.

Hur ligger vi till? Hinner vi med? Så här långt bör man ha hunnit i anpassningsarbetet fram tills nu. Bästa tipsen för de som ligger efter och behöver lägga i överväxeln.

Praktiska problem och anpassningar. Var kan det bli krockar med befintliga system, register, i kundkommunikation och rutiner? Få koll innan problemen uppstår.

Hur mycket resurser krävs? Både anpassningsarbetet och vardagen med det nya regelverket gör avtryck i budget- och personalplanering. Det här kan du förvänta dig.

Missa inte möjligheterna och fördelarna med GDPR. Ökat förtroende, en närmare kundrelation, vässad kundkommunikation och en tydligare strategi för personuppgiftsinsamling – här är möjligheterna att bli ännu bättre!