Införde mötesfria dagar – sparade 36 ÅR av möten

Trött på möten? Det var e-handelsföretaget Shopify som i början av året städade upp i medarbetarnas scheman och införde mötesfria onsdagar. Till enbart positivt resultat.

Ledarskap
Publicerad
Susanne Holmsäter, Nordenchef Shopify.

Det var i början på året som Shopify meddelade sina anställda att företaget skulle radera alla tidigare schemalagda återkommande möten som involverade tre eller fler personer, en process de kallade för ”kaos-apa”.

I meddelandet från e-handelsföretagets verksamhetschef Kaz Nejatian framgick också att mötesfria onsdagar skulle återinföras, och att stora möten med fler än 50 personer var tänkta att begränsas till ett tidsfönster på torsdagar.

Åtgärderna var avsedda att hjälpa till att frigöra anställdas tid.

”Ingen tog jobb på Shopify för att sitta i möten”, skrev Kaz Nejatian i pm:et.

Det nya arbetssättet pågick till en början under en prövotid på två veckor.

Direkt efter införandet av den nya policyn på Shopify försvann 12 000 kalenderhändelser som under hela 2023 skulle ha motsvarat 36 år av möten, skriver nu Personal & Ledarskap.

Den tid Shopify lägger på möten har minskat med i snitt en tredjedel, hittills under 2023.

Produktiviteten har ökat, nya mötespolicyn är på god väg att spara företaget 322 000 timmar under ett år – och leverera cirka 25 procent fler projekt, sammanfattar Susanne Holmsäter, Nordenchef på Shopify, på sajten.

”Förändringen gav både mig och mina kollegor mer tid att få jobbet gjort. Att få jobba utan avbrott är en värdefull resurs. Vi vill att våra medarbetare ska känna att de har möjlighet att göra vad de behöver för att kunna fokusera på det som är vårt kärnuppdrag”, menar hon, och avslutar:

”Vi uppmuntrar våra kollegor att vara medvetna om sina sammankomster och att värdesätta den tid de har tillsammans.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden