leanhome

Inför lean i ditt hem: Expertens 3 bästa tips

Letar du ständigt efter mobilladdaren, plånboken, nycklarna, eller irriterar dig på högar av smutstvätt? Då är det dags att införa lean hemma.

Fjärde tipset: Få ett stressfritt hem

Expert: Eva Jarlsdotter, författare till boken Lean@home

Letar du ständigt efter mobilladdaren, plånboken, nycklarna, eller irriterar dig på högar av smutstvätt?

Vardagsröran kan göra att du tappar fokus på det som är viktigt, både på jobbet och hemma.

Läs också: Planera året: Alexander Holmbergs 4 bästa tips.

Det insåg Eva Jarlsdotter, före detta kommunikationschef på Astra Zeneca, och skrev boken Från frustration till flow med lean@home.

Som en ren överlevnadsmetod införde hon lean hemma.

”Genom att fokusera på de viktigaste flödena i hemmet och tänka på att göra ständiga förbättringar får du flyt och skapar förutsättningar för känslan av flow i vardagen.”

Tre tips som får tillvaron att flöda:

1. Få koll på aktiviteterna. Ha en whiteboard där ni skriver upp familjens aktiviteter två veckor i taget. I Eva Jarlsdotters familj går man igenom den kommande veckan efter söndagsmiddagen. Det skapar en förutsägbarhet och förväntan i stället för känslan av att vara jagad.

Läs också: Rensa skrivbordet: Malin Bengtssons 8 bästa tips.

2. Få koll på vardagsmiddagarna. Ha ett antal veckomenyer som ni varvar mellan. Bestäm på söndagen vilka rätter ni ska laga i veckan och skriv upp på whiteboarden. Storhandla gärna på söndagen.

3. Få koll på prylarna. Tänk igenom, vilka är de tio saker som du ofta letar efter? Låt dem få en bestämd plats. Ha ett skåp i hallen där du hänger nycklar. Låt varje cykelhjälm ha en bestämd plats. När årstiderna skiftar, häng undan kläder som inte används. Då slipper du lägga tid på att leta.

Läs också: Hitta tid till träning: Mårten Nyléns 4 bästa tips.

Relaterade artiklar

Zoom-fria fredagar
Arbetsmiljö

De inför zoom-fria fredagar – för att motverka pandemitröttheten

Fredagar utan videomöten – så vill en av världens största banker stävja pandemitrötthet och förbättra hälsan bland medarbetarna.
Vetenskapligt grundade strategier, metoder och teorier från Executive MBA-programmet på Stockholms universitet lyfter Pernilla Medsons förändringsledarskap. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Stockholms universitet

Studierna ger riktning och driv in i framtiden

Ledarskapsstudierna på universitetet ger extra energi och visar vägen – precis när det behövs som mest. "Lektionerna är ett tillfälle att lyfta blicken och tänka framtid", konstaterar Pernilla Medson, svensk vd på det digitala hälsobolaget ResMed.
Hund och person som sover
Hälsa

Äntligen bevisat: En tupplur gör dig pigg

Alla eftermiddagströtta kan nu verkligen glädja sig. En kort tupplur på dagen gör dig nämligen piggare – och en längre vilopaus förbättrar dina kognitiva förmågor. 
Händer som håller upp en skylt där det står bravo.
Hälsa

Ny forskning: En komplimang på jobbet lyser upp hela dagen

Vi underskattar de positiva effekterna som komplimanger har, visar ny forskning. De får inte alls mottagaren att känna sig obekväm utan kan tvärtom påverka hela dagen positivt.
sova
Hälsa

Ny studie: Hemma-arbetare sover mer

En dryg halvtimme per natt. Så mycket mer sömn i genomsnitt får de som jobbar hemifrån, visar en ny studie. ”Det kan ha en positiv inverkan på hälsan på längre sikt”, säger forskaren David Hallman.
undersokningchefersarbetsbordakvall
Hälsa

Ny undersökning: Chefer jobbar mer under pandemin

Arbetsbördan har ökat under pandemin. Det uppger en majoritet, 64 procent, av cheferna i Chefs undersökning.
lille-lo%cc%88rdag
Hälsa

Lill-lördag går på export som antistress-metod

BBC uppmanar engelsmännen att börja med ”Lille-lördag”. De kallar det för en svensk antistress-tradition som bär oss genom arbetsveckorna.
ballonger-3
Hälsa

10 kreativa sätt att satsa på medarbetarnas hälsa

Under ett år av oro har en av arbetsgivarens viktigaste uppgifter varit att få medarbetare att må bra. Och det har gjorts på ovanligt kreativa sätt.