radda1

Forskare: Rädsla krossar verksamheten

Företag med problem med sexuella trakasserier gräver sin egen grav. Rädda och otrygga medarbetare kan inte vara kreativa och vill inte längre bidra till organisationens framgång.

Sexuella trakasserier kostar företagen mycket pengar. Medarbetarnas psykiska ohälsa kostar, så gör även ineffektivitet och i produktionsbortfall. Men ytterligare en kostnadsaspekt tillkommer, som kan sänka konkurrenskraften och på lång sikt äventyra företagets fortlevnad. Det gäller företagets innovationsförmåga, som är A och O i den allt snabbare utvecklingen med digitalisering och AI.

Genusforskaren Anneli Häyrén sätter fingret på att den kreativa verkshöjden påverkas av att medarbetare på en arbetsplats utsatt för sexuella trakasserier, är rädda och oroliga.

”Vi pratar väldigt lite om vad det här innebär för idéverksamheten. För att kunna vara innovativ på sin arbetsplats måste man känna sig trygg. Börjar man tänka så som chef skulle det också vara intressantare att göra något åt sexuella trakasserier”

Rädsla är det största hindret för kreativitet och när rädsla sprids i en organisation handikappar det personalen på alla möjliga sätt.

Farida Rasulzada, lektor och forskare i psykologi på Lunds universitet, har gjort hundratals chefsstudier i stora och små företag, myndigheter och organisationer. Hennes forskning visar sig att företagen har allt att vinna på att skapa en trygg miljö där man kan bejaka de anställdas kreativitet.  Innovation, kreativitet och lönsamhet hör intimt samman.

”Trygghet är en grogrund för att odla idéer. Känner man sig allmänt otrygg kan man inte vara kreativ, man känner sig begränsad, inte betrodd och att ens integritet är hotad.”

Rädsla är en av våra starkaste känslor, då den evolutionärt har varit viktig för vår överlevnad. När rädsla aktiveras i hjärnan stänger vi av alla annat och fokuserar enbart på det som vi upplever som ett hot. Vi krymper vår handlingsrepetoar, ser inga möjligheter och alternativ utan kan i princip bara göra två saker, fly eller slå tillbaka.

”Det är en av nackdelarna med att personalen känner sig rädd.  Men inte nog med att de inte ser några idéer till förbättringar. De vill inte heller längre bidra till organisationen framgång. Varför skulle de vilja det när de känner sig osedda och utelämnade till sig själva? säger Farida Rasulzada och tillägger:

”Rädsla smittar dessutom av sig på andra och skapar en atmosfär i hela organisationen av att här bryr man sig inte om varandra. Det blir till en ond spiral där i värsta fall allt fler kan börjar bete sig på ett sätt som man inte förväntar sig av sig själv. Som att man till exempel inte längre står upp för det som är rätt, utan håller tyst när någon annan utsätts för sexuella trakasserier eller mobbing eller ännu värre sällar sig till mobbarna.”

Läs också: #MeToo-grundaren: "Chefer måste agera"

Inom organisationspsykologin säger man att arbetsplatser där det råder stor brist på struktur med dåligt eller inget ledarskap, är en grogrund för att mobbing och andra former av trakasserier.

”När ett system inte fungerar, fungerar inte heller människorna i det. Det handlar inte om personlighet att vissa blir mobbare eller mobbade. Det är fel i systemet som tillåter att människor beter sig illa.”

Farida Rasulzada säger att så fort mer än en eller två personer blivit utsatta för sexuella trakasserier måste man titta över värderingarna på arbetsplatsen.

”Kulturen på en arbetsplats är som ett isberg. Man ser toppen av det men det är betydligt svårare att komma åt allt som ligger under ytan. Man måste gå på djupet med vilka värderingar som genomsyrar kulturen och hur det påverkar människorna i den. Det är inget lätt arbete, det kan komma fram saker man måste förändra.”

Läs också: Chefs specialsajt #MeToo - Chefens Ansvar

Relaterade artiklar

Lastbil med texten
Arbetsmiljö

Här är Sveriges friskaste företag

Returpack Pantamera lyckas bäst med att skapa en arbetsplats där människor mår bra och där jobbet är en bidragande faktor till hälsa och livskvalitet. Det menar hälsoföretaget Feelgood, som utsett dem till Sveriges friskaste företag.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
tacksamhetsutmaning
Arbetsmiljö

Starta en tacksamhetsutmaning – på jobbet

Människor som känner tacksamhet är bättre på att hantera stress, återhämtar sig snabbare från sjukdom och har ofta bättre hälsa sett till bland annat blodtryck och immunförsvar. Så varför inte dra igång en tacksamhetsutmaning på jobbet?
distansarbete
Arbetsmiljö

Distansarbetet har ökat – med 400 procent

Under coronakrisen har distansarbetet ökat med mer än 400 procent i yrkesgruppen som har förutsättningar att jobba hemifrån, visar en ny undersökning. 39 procent av de som jobbar hemma är mer nöjda med sin arbetssituation än tidigare – men en majoritet saknar fikastunderna.
Guldpokal
Arbetsmiljö

Tävlingskulturens nackdelar: Fusk, stress och slarv

Konkurrens, ambition och vinnarskalle-tänkande är inte alltid vägen framåt. Tävlan kan tvärtom vara skadligt för organisationers skaparkraft och framgång, menar forskaren Roland S Persson som undersökt prestationssamhällets sällan diskuterade baksidor.
lkab1800
Arbetsmiljö

Riskbedömningschefen: Så agerar du bättre på risker

Är du beredd på det fullständigt oväntade? Kanske inte – coronakrisen har blottlagt omfattande brister i hela samhällets beredskap. Karin Winsa, riskbedömningschef på LKAB, tipsar om hur du som chef kan bli bättre på att förebygga och agera på risker.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Kaffebryggare och arg person vid skrivare
Arbetsmiljö

10 saker på kontoret du ALDRIG trodde att du skulle sakna

I vanliga fall är det lätt att bli irriterad när kaffet är slut, koperingsmaskinen full och kollegan tuggar tuggummi så det hörs i hela kontorslandskapet. Men nu, efter två månader av distansarbete? Här är sakerna du aldrig trodde du skulle sakna.