lista

För– och nackdelar med att lista för– och nackdelar

Enligt Harvard Business Review daterar den populära metoden tillbaka till en av USA:s grundare Benjamin Franklin och år 1772, när han rådde en forskarkollega att dela ett papper i två kolumner och skriva ner faktorer som talade för och emot ett beslut.

HBR-skribenten Chris Charyk landar i slutsatsen att listor av denna typ endast bör användas som förberedande hjälp.

Här är för- och nackdelarna med att lista för- och nackdelar – döm själv:

Läs också: 11 tips – hitta motivationen efter semestern

Fördelar med metoden

Den borgar för noggrannhet: När man verkligen tänker igenom alla aspekter av ett beslut minimeras risken att kritiska faktorer utelämnas.

Den ger distans: Starka känslor som kan uppstå när ett viktigt beslut ska fattas får en chans att klinga av under arbetet med en sådan här lista. Dessutom får beslutsfattaren en möjlighet att distansiera sig och göra beslutet till ett externt problem istället för att det ska vara nära förknippat med hen själv.

Den är enkel och många känner till den: Det krävs inga särskilda kunskaper för att göra en lista och de flesta förstår vad proceduren innebär.

Läs också: Sju sätt att älska ditt jobb – igen

Nackdelar med metoden

Den är sårbar för tankefel: En kognitiv bias är psykologiska tankemönster som kan ge en skev verklighetsuppfattning – vilket påverkar omdöme och beslutsfattande. Här är några sådana mönster som kan vara riskfaktorer i samband med att lista för- och nackdelar:

  • Framing-effekten: Ett alltför begränsat urval av möjliga scenarion.
  • Överdrivet självförtroende: Sannolikheten att man överskattar sitt eget omdöme.
  • Kontrollillusionen: Ställs du inför uppgiften att föreställa dig olika scenarion – se upp för det vanliga tankefelet att tro att du kan kontrollera det okontrollerbara!

 

Den lutar sig för mycket mot analytiskt tänkande: Listmetoden bygger på att ta hänsyn till objektiva fakta – och strunta i intuitionen. Men just magkänslan kan var en viktig faktor vid beslutsfattande. En del studier har faktiskt förknippat den med bättre beslut.

Läs också: Därför ska chefen tänka tio år framåt

Relaterade artiklar

En stolpe med tre olika skyltar som pekar åt olika håll med texterna: bra, bättre, bäst.
Beslutsfattande

Så fattar du klokare beslut 2022

Vill du bli bättre på att fatta beslut och hålla i presentationer och möten under nästa år? Då kan du ta del av följande tips om klokt beslutsfattande från böckerna av den inflytelserika psykologprofessorn Daniel Kahneman.

Psykologen Agnes Mellstrand samt bild på nöjda medarbetare.
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 saker alla chefer borde göra – innan stressen blir farlig

Åtta av tio upplever hög stress på jobbet, men all stress är inte dålig. Så vad kan du som chef göra för att medarbetarna (och du själv) ska slippa brytas ner av negativ stress? Här får du psykologens bästa råd.
Björn Zoëga och Cissi Elwin.
Beslutsfattande

Sjukhusdirektören: "Läget på Karolinska var mycket värre än jag trodde"

Under pandemins början var Björn Zoëga, sjukhusdirektör på Karolinska, inställd på att han kunde dö. I det nya avsnittet av podden Chef Dilemma berättar han också om hur han vände miljardunderskott till vinst och varför vården behöver sluta se sig som offer.
nyfiknachefer
Beslutsfattande

Nyfikna chefer fattar bättre beslut

Nyfikenhet är en förutsättning för den transformativa tillväxt som vi behöver just nu. Forskningen visar på många av dess överraskande fördelar för affärerna.
waxholm
Beslutsfattande

Hotelldirektören: "Vi behöver stödpengarna nu!”

En orimlig regelbörda och långsam hantering av coronastöden är på väg att knäcka besöksnäringen, menar Thérèse Liljeqvist, vd på anrika Waxholms Hotell.

Liten hund på ett kontor
Arbetsmiljö

Husdjur på jobbet? Här är reglerna som gäller

Hemmajobb och ökad isolering har gjort att många skaffat husdjur under pandemin. Vad händer med dem när vi går tillbaka till arbetsplatserna? Chef reder ut vad som gäller kring att ha husdjur på jobbet.
Framtidens hybridmöte kräver ny digital teknik
Annonssamarbete Chef + Office Management

Så tar du hybridmötet till nästa nivå

Mötestekniken på väg in i en ny och smartare era. Här får du veta mer om vad som krävs för att lyckas med framtidens digitala möten.
Collage av vaccination/människor i kö
Beslutsfattande

Chefer som går före i vaccinationskön bryter mot lagen

Rubrikerna har varit många och svarta om ledare som gått före i vaccinationskön eller gett familjemedlemmar vaccin. Att som chef gå före eller göra avsteg från rangordningen strider mot svensk rätt, menar Niklas Juth, docent vid Karolinska Institutet.