lista

För– och nackdelar med att lista för– och nackdelar

Enligt Harvard Business Review daterar den populära metoden tillbaka till en av USA:s grundare Benjamin Franklin och år 1772, när han rådde en forskarkollega att dela ett papper i två kolumner och skriva ner faktorer som talade för och emot ett beslut.

HBR-skribenten Chris Charyk landar i slutsatsen att listor av denna typ endast bör användas som förberedande hjälp.

Här är för- och nackdelarna med att lista för- och nackdelar – döm själv:

Läs också: 11 tips – hitta motivationen efter semestern

Fördelar med metoden

Den borgar för noggrannhet: När man verkligen tänker igenom alla aspekter av ett beslut minimeras risken att kritiska faktorer utelämnas.

Den ger distans: Starka känslor som kan uppstå när ett viktigt beslut ska fattas får en chans att klinga av under arbetet med en sådan här lista. Dessutom får beslutsfattaren en möjlighet att distansiera sig och göra beslutet till ett externt problem istället för att det ska vara nära förknippat med hen själv.

Den är enkel och många känner till den: Det krävs inga särskilda kunskaper för att göra en lista och de flesta förstår vad proceduren innebär.

Läs också: Sju sätt att älska ditt jobb – igen

Nackdelar med metoden

Den är sårbar för tankefel: En kognitiv bias är psykologiska tankemönster som kan ge en skev verklighetsuppfattning – vilket påverkar omdöme och beslutsfattande. Här är några sådana mönster som kan vara riskfaktorer i samband med att lista för- och nackdelar:

  • Framing-effekten: Ett alltför begränsat urval av möjliga scenarion.
  • Överdrivet självförtroende: Sannolikheten att man överskattar sitt eget omdöme.
  • Kontrollillusionen: Ställs du inför uppgiften att föreställa dig olika scenarion – se upp för det vanliga tankefelet att tro att du kan kontrollera det okontrollerbara!

 

Den lutar sig för mycket mot analytiskt tänkande: Listmetoden bygger på att ta hänsyn till objektiva fakta – och strunta i intuitionen. Men just magkänslan kan var en viktig faktor vid beslutsfattande. En del studier har faktiskt förknippat den med bättre beslut.

Läs också: Därför ska chefen tänka tio år framåt

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

fel
Arbetsmiljö

8 saker aldrig du ska göra mot en medarbetare

Att du inte ska stjäla andras idéer är en oskriven regel på arbetsplatser. Här är 8 andra saker du aldrig ska göra mot en medarbetare om du vill behålla deras förtroende.
Mia Malmenäs, Mapi
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Så vinner arbetsgivaren på ditt kompetenslyft

Du lyfter din karriär med en ledarskapsutbildning i världsklass. Din arbetsgivare får tillgång till viktig ny kompetens. Mia Malmenäs ser en tydlig win-win med sin Executive MBA-utbildning på Stockholms universitet.
karl
Beslutsfattande

Kan han rädda H&M ur krisen?

Chef har testat Karl-Johan Persson, vd för H&M.

distans-3
Beslutsfattande

Här är kraven du kan ställa på distansjobbare

”Med medarbetare som jobbar på distans blir en av HR:s viktigaste uppgifter att coacha cheferna i vad det innebär för deras arbetsuppgifter”, säger Linus Zackrisson på Optimal Advice – som bland annat hjälper sina kunder med strategiska HR-frågor.
hotfullt
Beslutsfattande

Sociala medier – hotfullt för chefer

Allt fler beslutsfattare inom Migrationsverket blir hotade genom sina privata konton i sociala medier.

davinici
Beslutsfattande

Så blir chefen mer närvarande på distans

Videokonferens och Skype i all ära. Nu kommer nästa version – en helt ny teknisk lösning för distansmöten med en robot som även kan vara socialt närvarande genom huvudrörelser och ansiktsuttryck. Den kallas Tebot och har visat sig öka tilliten mellan mötesdeltagarna
butterfly
Annonssamarbete Chef + Experis

Nya egenskaper skiljer ut Sveriges bästa chefer

Juryarbetet med att sålla fram landets bästa chefer till Chefgalan ger en unik möjlighet att trendspana på svenskt ledarskap. Tydligt är att det tuffa förändringstempot ställer nya krav. ”Finalisterna har tagit till sig nya egenskaper och applicerar dem i sitt ledarskap. Det skiljer ut dem från andra”, säger Helen Remnås på Experis, som varit med i hela processen.
stressad-2
Beslutsfattande

9 vägar: Så blir du en drömchef

Stress hindrar oss från att lära nytt och utvecklas. 
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden