sheryl-2

Facebook-chefen: 5 steg för att hantera sextrakasserier

Hon är en av världens mest hyllade chefer. Nu ryter Sheryl Sandberg, operativ chef på Facebook, ifrån i ett inlägg och har stolpat upp ett program för arbetsgivare vid sextrakasserier på jobbet.

Sheryl Sandberg är uppmärksammad för boken ”Lean in” som handlar om kvinnligt ledarskap. Nu ger hon sig även in i #MeToo-rörelsen och delar med sig av sina erfarenheter i ett inlägg. I Facebook-chefens inlägg, som redan delats av tusentals, står det att hon själv blivit utsatt för sexuella trakasserier.

”En hand på mitt lår under bordet under ett möte. Gifta män – tiotals år äldre än mig – har erbjudit mig ‘karriärsråd’ och föreslagit att de kan dela dem med mig ensam på natten”.

Chef Seminarium: Som chef har du ansvar för att skapa en trygg arbetsmiljö. På vårt seminarium får du verktygen – boka din plats nu.

Hon vittnar även hur en man under konferens dök upp utanför hennes hotellrum nattetid och bankade till Sandberg fick kontakta hotellets vakter.

“Jag har aldrig arbetat för några av de här männen. Men gemensamt är att de haft mer makt än mig. Därför har de tyckt att det varit fritt fram att gå över gränsen”, skriver Sheryl Sandberg.

I inlägget pekar hon även på att många arbetsplatser vet inte hur de ska hantera sextrakasserier. Därför har hon tagit fram ett program i 5 steg hon tycker att alla arbetsgivare ska följa.

“Jag hoppas verkligen att det här ska leda till en starkare och jämlikare arbetsplatskultur som behandlar kvinnor med mer respekt”, skriver Sandberg.

1) Utbilda

Det är viktigt att medarbetarna utbildas så att alla vet vad som förväntas av dem.

2) Ta det på allvar

Alla anklagelser ska tas med full seriositet och brådska. Respekt ska även vara ett ledord genom processen.

3) Utred

Ta reda på vad som hänt. Det är viktigt för att anställda ska skyddas mot stigma.

4) Var konsekvent

Det är viktigt att utredningen blir en process som är rättvis mot både den som anklagar och den som blir anklagad.

5) Var tydlig

Som chef måste du vara tydlig inför dina medarbetare om att alla har ett ansvar för att arbetsplatsen ska vara trygg och säker.

Chef Seminarium: På seminariet Efter #metoo går vi genom hur du säkrar din arbetsplats mot sexuella trakasserier. Missa inte det!

Relaterade artiklar

trotter-3
Arbetsmiljö

Här är 9 myter om utmattning – som inte stämmer

Myterna kring utmattningssyndrom många

Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
scream
Arbetsmiljö

Få svenskar agerar på kränkande beteende

Skulle du säga ifrån om du ser kränkande beteende på jobbet? En ny undersökning visar att det är svårare än man kan tro när det väl kommer till kritan.
harksare
Arbetsmiljö

10 sätt att bemöta härskartekniker – på jobbet

Så gör du  för att uppmärksamma – och bemöta – det giftiga beteendet.
illus1
Arbetsmiljö

Skippa kontoret – effektivare att jobba hemma

Avskaffa kontoren! Framtidens medarbetare jobbar hemifrån, hävdas i en stor studie som påvisar kraftiga effektivitetsvinster med distansarbete.
flexibel
Arbetsmiljö

Så många tackar nej till oflexibla jobb

Nya siffror: 80 procent skulle tacka nej till ett jobb – som inte erbjöd flexibilitet
Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

buller1
Arbetsmiljö

Studie: Kollegans telefonsamtal – ett arbetsmiljöproblem

Kollegans ljudliga telefonsamtal vid skrivbordet kan vara ett arbetsmiljöproblem som sänker produktiviteten, visar en ny studie.