sheryl-2

Facebook-chefen: 5 steg för att hantera sextrakasserier

Hon är en av världens mest hyllade chefer. Nu ryter Sheryl Sandberg, operativ chef på Facebook, ifrån i ett inlägg och har stolpat upp ett program för arbetsgivare vid sextrakasserier på jobbet.

Sheryl Sandberg är uppmärksammad för boken ”Lean in” som handlar om kvinnligt ledarskap. Nu ger hon sig även in i #MeToo-rörelsen och delar med sig av sina erfarenheter i ett inlägg. I Facebook-chefens inlägg, som redan delats av tusentals, står det att hon själv blivit utsatt för sexuella trakasserier.

”En hand på mitt lår under bordet under ett möte. Gifta män – tiotals år äldre än mig – har erbjudit mig ‘karriärsråd’ och föreslagit att de kan dela dem med mig ensam på natten”.

Chef Seminarium: Som chef har du ansvar för att skapa en trygg arbetsmiljö. På vårt seminarium får du verktygen – boka din plats nu.

Hon vittnar även hur en man under konferens dök upp utanför hennes hotellrum nattetid och bankade till Sandberg fick kontakta hotellets vakter.

“Jag har aldrig arbetat för några av de här männen. Men gemensamt är att de haft mer makt än mig. Därför har de tyckt att det varit fritt fram att gå över gränsen”, skriver Sheryl Sandberg.

I inlägget pekar hon även på att många arbetsplatser vet inte hur de ska hantera sextrakasserier. Därför har hon tagit fram ett program i 5 steg hon tycker att alla arbetsgivare ska följa.

“Jag hoppas verkligen att det här ska leda till en starkare och jämlikare arbetsplatskultur som behandlar kvinnor med mer respekt”, skriver Sandberg.

1) Utbilda

Det är viktigt att medarbetarna utbildas så att alla vet vad som förväntas av dem.

2) Ta det på allvar

Alla anklagelser ska tas med full seriositet och brådska. Respekt ska även vara ett ledord genom processen.

3) Utred

Ta reda på vad som hänt. Det är viktigt för att anställda ska skyddas mot stigma.

4) Var konsekvent

Det är viktigt att utredningen blir en process som är rättvis mot både den som anklagar och den som blir anklagad.

5) Var tydlig

Som chef måste du vara tydlig inför dina medarbetare om att alla har ett ansvar för att arbetsplatsen ska vara trygg och säker.

Chef Seminarium: På seminariet Efter #metoo går vi genom hur du säkrar din arbetsplats mot sexuella trakasserier. Missa inte det!

Relaterade artiklar

henrik-hammarstro%cc%88m
Arbetsmiljö

It-cheferna jobbar över 250 timmar per år

Sex hela arbetsveckor, lika mycket som en hel semester. It-cheferna på privata företag har 250 övertidstimmar per år. En tuff verklighet då det ställs allt högre krav på säkerheten. Kantar Sifos undersökning gjord i samarbete med GlobalConnect visar att it-cheferna som inte sitter i ledningsgrupper är värst drabbade.

Framtidens hybridmöte kräver ny digital teknik
Annonssamarbete Chef + Office Management

Så tar du hybridmötet till nästa nivå

Mötestekniken på väg in i en ny och smartare era. Här får du veta mer om vad som krävs för att lyckas med framtidens digitala möten.
Johan Holm
Arbetsmiljö

Dålig arbetsmiljö utan rättslig påföljd

De arbetsrättsliga kraven kring den psykosociala arbetsmiljön har inte hängt med i utvecklingen. Än så länge finns det bara domar för olyckor, och inga för arbetssjukdomar. Det konstaterar forskaren Johan Holm i en avhandling.

forskning_intervjuperson
Arbetsmiljö

Forskning: Därför lär du dig mer av att misslyckas

En stark positivitetskultur är för många organisationer en självklarhet. Men hyllandet av framgång kan stå i vägen för innovation, menar två forskare som pekar på misslyckanden som en bättre källa till lärande. 

Medarbetare som sjunger i kontorslandskapet
Arbetsmiljö

Detta stör vi oss på mest hos kollegan

Mänskliga relationer är svårt, och friktionsytorna på en arbetsplats kan innebära närmast oändliga möjligheter till irritation. Men det är varken onödiga mejl, kvarglömda kaffekoppar eller högljutt telefonerande som orsakar det värsta skavet kontorskolleger emellan, visar en undersökning från Blocket Jobb.

hybridjobb
Arbetsmiljö

Chefer och anställda oeniga om hybridjobb

Delar du och dina anställda samma syn på hur fördelningen av arbete på kontoret och annan plats ska se ut? En ny rapport från Microsoft visar att majoritet av de anställda föredrar den flexibilitet som följer med hybridarbetet men bland 50 procent av cheferna planeras det för en återgång till kontoren på heltid i takt med att covidpandemin klingar av.

tva%cc%8akvinnorps
Annonssamarbete Chef + Försäkringskassan

Hallå chefen! Det finns ett viktigt hälsobidrag att söka

Många chefer missar ett viktigt bidrag för att förebygga ohälsa hos medarbetare. ”Rätt hjälp kan göra skillnad”, säger Rebecca Kolga på Försäkringskassan och uppmanar chefer att söka stödet på upp till 200 000 kronor per år.
naturwebben
Arbetsmiljö

Ljuden som ska locka tillbaka medarbetarna

Hur ska kontoret bli den mer attraktiva arbetsmiljön för medarbetarna när flexibiliteten bjuder på fler valmöjligheter? I arbetet att locka tillbaka personalen till kontoret använder sig nu amerikanska företag från insikter som kommer från tidigare forskning: att rätt nivå av ljud kan förbättra arbetsprestationen.