sheryl-2

Facebook-chefen: 5 steg för att hantera sextrakasserier

Hon är en av världens mest hyllade chefer. Nu ryter Sheryl Sandberg, operativ chef på Facebook, ifrån i ett inlägg och har stolpat upp ett program för arbetsgivare vid sextrakasserier på jobbet.

Sheryl Sandberg är uppmärksammad för boken ”Lean in” som handlar om kvinnligt ledarskap. Nu ger hon sig även in i #MeToo-rörelsen och delar med sig av sina erfarenheter i ett inlägg. I Facebook-chefens inlägg, som redan delats av tusentals, står det att hon själv blivit utsatt för sexuella trakasserier.

”En hand på mitt lår under bordet under ett möte. Gifta män – tiotals år äldre än mig – har erbjudit mig ‘karriärsråd’ och föreslagit att de kan dela dem med mig ensam på natten”.

Chef Seminarium: Som chef har du ansvar för att skapa en trygg arbetsmiljö. På vårt seminarium får du verktygen – boka din plats nu.

Hon vittnar även hur en man under konferens dök upp utanför hennes hotellrum nattetid och bankade till Sandberg fick kontakta hotellets vakter.

“Jag har aldrig arbetat för några av de här männen. Men gemensamt är att de haft mer makt än mig. Därför har de tyckt att det varit fritt fram att gå över gränsen”, skriver Sheryl Sandberg.

I inlägget pekar hon även på att många arbetsplatser vet inte hur de ska hantera sextrakasserier. Därför har hon tagit fram ett program i 5 steg hon tycker att alla arbetsgivare ska följa.

“Jag hoppas verkligen att det här ska leda till en starkare och jämlikare arbetsplatskultur som behandlar kvinnor med mer respekt”, skriver Sandberg.

1) Utbilda

Det är viktigt att medarbetarna utbildas så att alla vet vad som förväntas av dem.

2) Ta det på allvar

Alla anklagelser ska tas med full seriositet och brådska. Respekt ska även vara ett ledord genom processen.

3) Utred

Ta reda på vad som hänt. Det är viktigt för att anställda ska skyddas mot stigma.

4) Var konsekvent

Det är viktigt att utredningen blir en process som är rättvis mot både den som anklagar och den som blir anklagad.

5) Var tydlig

Som chef måste du vara tydlig inför dina medarbetare om att alla har ett ansvar för att arbetsplatsen ska vara trygg och säker.

Chef Seminarium: På seminariet Efter #metoo går vi genom hur du säkrar din arbetsplats mot sexuella trakasserier. Missa inte det!

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

forstaelse
Arbetsmiljö

Undersökning: Ökad insikt om psykisk ohälsa

Allt fler förstår att psykisk ohälsa är ett skäl för sjukskrivning. En av de främsta orsakerna är att ämnet blivit mindre tabulagt, enligt en Novus-undersökning.
Helen Remnås, affärsutvecklingschef på Experis. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis

Sprida värderingar – chefens nya viktiga roll

Trenden är tydlig: chefer som vågar ta med sina värderingar in i ledarskapet har bäst möjlighet att förändra.  "Ledare behöver våga prata öppet om problem. Ta ställning", säger Helen Remnås på Experis.
byra
Arbetsmiljö

Hon blev utsatt för härskartekniker – i 3 år: "Ont i magen”

Nu har Anna-Karin Kask skrivit en bok i ämnet.

respekt-2
Arbetsmiljö

Avgörande att chefen tar sextrakasserier på allvar

Som chef har du ansvar för att er arbetsmiljö är inkluderande och trygg. Nu visar en studie att en chefs inställning till sextrakasserier sprider sig till medarbetarna.

aaaaa-2
Arbetsmiljö

Här finns högst andel ”äldre” chefer – 10 i topp

Siffror avslöjar vilka län i Sverige som har högst andel chefer som är över 55 år. 
illus1
Arbetsmiljö

Skippa kontoret – effektivare att jobba hemma

Avskaffa kontoren! Framtidens medarbetare jobbar hemifrån, hävdas i en stor studie som påvisar kraftiga effektivitetsvinster med distansarbete.
adminbanta_webb
Annonssamarbete Chef + Aditro

Admin-banta din chefsvardag

Det finns smartare sätt att hantera ”tråkjobbet”. Så här kan chefen minska sin stress och samtidigt få nöjdare medarbetare.

frustrerade
Arbetsmiljö

Chocksiffran: Så många svenskar är frustrerade – på jobbet

Har du dunkat näven i bordet när kaffemaskinen är trasig eller ert IT-system brakar samman? Du är inte ensam. En färsk undersökning visar nämligen att en stor majoritet kontorsarbetare är väldigt frustrerade.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden