sheryl-2

Facebook-chefen: 5 steg för att hantera sextrakasserier

Hon är en av världens mest hyllade chefer. Nu ryter Sheryl Sandberg, operativ chef på Facebook, ifrån i ett inlägg och har stolpat upp ett program för arbetsgivare vid sextrakasserier på jobbet.

Sheryl Sandberg är uppmärksammad för boken ”Lean in” som handlar om kvinnligt ledarskap. Nu ger hon sig även in i #MeToo-rörelsen och delar med sig av sina erfarenheter i ett inlägg. I Facebook-chefens inlägg, som redan delats av tusentals, står det att hon själv blivit utsatt för sexuella trakasserier.

”En hand på mitt lår under bordet under ett möte. Gifta män – tiotals år äldre än mig – har erbjudit mig ‘karriärsråd’ och föreslagit att de kan dela dem med mig ensam på natten”.

Chef Seminarium: Som chef har du ansvar för att skapa en trygg arbetsmiljö. På vårt seminarium får du verktygen – boka din plats nu.

Hon vittnar även hur en man under konferens dök upp utanför hennes hotellrum nattetid och bankade till Sandberg fick kontakta hotellets vakter.

“Jag har aldrig arbetat för några av de här männen. Men gemensamt är att de haft mer makt än mig. Därför har de tyckt att det varit fritt fram att gå över gränsen”, skriver Sheryl Sandberg.

I inlägget pekar hon även på att många arbetsplatser vet inte hur de ska hantera sextrakasserier. Därför har hon tagit fram ett program i 5 steg hon tycker att alla arbetsgivare ska följa.

“Jag hoppas verkligen att det här ska leda till en starkare och jämlikare arbetsplatskultur som behandlar kvinnor med mer respekt”, skriver Sandberg.

1) Utbilda

Det är viktigt att medarbetarna utbildas så att alla vet vad som förväntas av dem.

2) Ta det på allvar

Alla anklagelser ska tas med full seriositet och brådska. Respekt ska även vara ett ledord genom processen.

3) Utred

Ta reda på vad som hänt. Det är viktigt för att anställda ska skyddas mot stigma.

4) Var konsekvent

Det är viktigt att utredningen blir en process som är rättvis mot både den som anklagar och den som blir anklagad.

5) Var tydlig

Som chef måste du vara tydlig inför dina medarbetare om att alla har ett ansvar för att arbetsplatsen ska vara trygg och säker.

Chef Seminarium: På seminariet Efter #metoo går vi genom hur du säkrar din arbetsplats mot sexuella trakasserier. Missa inte det!

Relaterade artiklar

distansarbete
Arbetsmiljö

Distansarbetet har ökat – med 400 procent

Under coronakrisen har distansarbetet ökat med mer än 400 procent i yrkesgruppen som har förutsättningar att jobba hemifrån, visar en ny undersökning. 39 procent av de som jobbar hemma är mer nöjda med sin arbetssituation än tidigare – men en majoritet saknar fikastunderna.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Guldpokal
Arbetsmiljö

Tävlingskulturens nackdelar: Fusk, stress och slarv

Konkurrens, ambition och vinnarskalle-tänkande är inte alltid vägen framåt. Tävlan kan tvärtom vara skadligt för organisationers skaparkraft och framgång, menar forskaren Roland S Persson som undersökt prestationssamhällets sällan diskuterade baksidor.
lkab1800
Arbetsmiljö

Riskbedömningschefen: Så agerar du bättre på risker

Är du beredd på det fullständigt oväntade? Kanske inte – coronakrisen har blottlagt omfattande brister i hela samhällets beredskap. Karin Winsa, riskbedömningschef på LKAB, tipsar om hur du som chef kan bli bättre på att förebygga och agera på risker.
Kaffebryggare och arg person vid skrivare
Arbetsmiljö

10 saker på kontoret du ALDRIG trodde att du skulle sakna

I vanliga fall är det lätt att bli irriterad när kaffet är slut, koperingsmaskinen full och kollegan tuggar tuggummi så det hörs i hela kontorslandskapet. Men nu, efter två månader av distansarbete? Här är sakerna du aldrig trodde du skulle sakna.
byggchefer1800
Arbetsmiljö

Machokultur och härskartekniker problem för byggcheferna

Machokulturen är fortfarande ett problem för chefer inom samhällsbyggnad, visar en undersökning från Byggcheferna. Hela 74 procent av kvinnorna anser att härskartekniker förekommer på arbetet.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
ledarskapiforandring1800
Arbetsmiljö

Så blir din chefsvardag – efter coronakrisen

Sannolikheten är stor att pandemin för alltid kommer att omdefiniera synen på vad ett gott ledarskap är. Chefs Fredrik Kullberg listar tre exempel på hur.