petra-4

Experten: Så klarar du av kortveckorna

Det var inte längesen det var påsklov – men ändå är de redan här, kortveckorna. Perioden mellan Valborg och midsommar utgör ett alldeles eget stressmoment – både för medarbetare och arbetsgivare. Chefs effektivitetsexpert Petra Brask ger sina bästa tips för hur du klarar helgdagsinfernot.

Valborg, första maj, kristi himmelsfärd och nationaldagen – varje år återkommer de som ett urverk. Kanske välkommet för många vårtrötta, men inte sällan en extra bromskloss på många arbetsplatser i landet. Mer än vanligt i år när flera av de rörliga långhelgerna placerat sig mitt i veckorna.  Och hur var det förresten med förskolans planeringsdag, skolavslutningen och picknicken för fotbollsklubben/scouterna/bokcirkeln?

Det är helt enkelt inte lätt att vara chef på senvåren. Därför kallade Chef in effektivitetsexperten Petra Brask för att be om tips och råd inför långhelgerna.

Hur påverkas effektivitet och produktivitet av de här upphackade veckorna?

”Ja, ’du ska inte tro det bli sommar, ifall inte nån sätter fart’, sjöng Ida. Men hur lätt är det att sätta fart när våren hackas sönder av ledigheter? Med dagens digitala och gränslösa arbetsliv skjuter vi in jobbet under helgdagarna. Frustrationen blir ett faktum om vi känner oss otillräckliga både hemma och på jobbet. Tänk på den energi som detta tar bara att tänka på och det tidstapp vi får varje gång vi känner att vi ska starta om igen.”

 

ekhagen

Läs också: Så kan du trappa ner inför semestern

Tre tips för den egna effektiviteten när veckorna ser ut så här?

”Ett: Morgonstund är en guldstund. Använd morgontiden till att beta av dina viktigaste uppgifter först innan du ger dig i kast med andra och annat under dagen. Ju senare på dagen desto tröttare är hjärnan då den blir alltför full av intryck.

Två: Använd energin till rätt saker. Det som anses vara en stressig tid kan också framkalla en positiv kraft som vi kan ta vara på. En slags slutspurt. Trots att du är trött har du plötsligt mer energi just för att du kommer till många avslut och för att dygnet blivit ljusare. Fokusera och ta tag i den där surdegspaddan som stirrar dig i ögonen varje morgon.

Tre: Prioritera, rensa bort och tacka nej. Det som framför allt stressar oss är att ha alla uppgifter i huvudet både hemma och på jobbet. Om du skriver ner dem, är det lättare för hjärnan att få helhetsperspektiv. Lista därför allt du måste hinna med före semestern. Dela upp arbetsuppgifterna i prioritet 1, 2 och 3, där 1 är högsta prioritet och 3 är lägsta. Se sedan över hur många arbetsdagar du har kvar, och var det finns luckor i ditt schema. Boka in tid för ’prio 1’-uppgifterna. Om du har svårt att hitta luckor för alla uppgifter får du helt enkelt rensa och tacka nej. Se till att det finns det utrymme för att hämta andan och gå ner i varv.”

 

Effektivitetskonsulten Petra Brask

Läs också: Chefs expert inom Personlig effektivitet: Petra Brask

 Vad är viktigt att tänka på när det gäller medarbetares ledighet och produktivitet?

”Det är viktigt att tydliggöra förväntningar och vara tydlig med prioriteringar. När vi är stressade har vi en förmåga att ta oss själva och uppgifterna på alltför stort allvar. Vår distans – och humor – minskar. Medarbetare kan behöva hjälp att stanna upp och fundera över vad som verkligen är viktigt. När vi går på högvarv är det lätt att vi faller i en bråttomfälla, alltså börjar beta av lågt prioriterade uppgifter istället för att fokusera på det som är viktigast först.”

Är det ovanligt många klämdagar i vår eller bara känns det så? Varför?

”Faktum är att både 2018 och 2019 har bjudit och bjuder på flera goda tillfällen att maximera ledighet med minimalt antal semesterdagar.”

Samtidigt sammanfaller de här helgerna ofta med avslutningar, picknickar, vårfester och annat som ska avhandlas så här års. Hur påverkar detta oss egentligen, stressmässigt?

”Ja, lägg då till att många passar på att gifta sig under våren. Det ska vara studenter, kickoffer, sommarfest i föreningen och så vidare. Vi människor är som mest sårbara när det är alltför mycket som pågår både hemma och på jobbet samtidigt. Risken är att vi slår knut på oss själva och börjar hoppa över lunchen, träningen och den så viktiga återhämtningen för att bara hinna en sak till. Det är inte farligt att jobba för mycket, men däremot att vila för lite. Det fungerar ett tag men vi kommer få betala med att behöva desto mer återhämtning efter en lång intensiv period.”

kritisk

Läs också: 4 saker du ska göra varje fredag – för att ligga steget före

Relaterade artiklar

Kvinna som förbereder sig för comebacken på jobbet vid dator
Personlig effektivitet

5 tips: Så bäddar du för comebacken på jobbet

2020 är här och ett nytt jobbår. Med några enkla knep kan du hjälpa dig själv under omstarten efter ledigheten – och se till att du inte inleder året i en uppförsbacke.
Patrick Lepierre, affärsområdeschef på Dipart. Bygge vid vattentorn i Tumba Foto: Martina Huber/Chef
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Det här gör mig till en bättre beslutsfattare"

Patrick Lepierre har blivit säkrare som chef av Executive MBA-programmet vid Stockholms universitet. "Jag kan fatta mycket mer välgrundade beslut. Jag är förvånad över hur snabbt jag har kunnat använda mina nya kunskaper i mitt arbete."
Jobba hemma i jul? Det finns både fördelar och fällor att gå i.
Personlig effektivitet

7 saker att tänka på när du jobbar hemma i jul

En timme framför datorn här och där med en liten glöggfika nära till hands? Tänk så mysigt och praktiskt att jobba hemma i jul! Men det finns fallgropar – och fördelar. Chef reder ut dem.

petrany
Hälsa

Checklista för december: Så hinner du jobba klart

Här är effektivitetskonsulten Petra Brasks bästa råd för jobbårets sista månad.

moten-6
Personlig effektivitet

Därför blir det fler och fler möten på jobbet

Möten, möten, möten – när ska du egentligen hinna jobba? Nej, det är inte bara din känsla. Mötena på jobbet blir faktiskt allt fler, enligt en ny bok ”Liksom inuiter har många ord för snö finns det nu väldigt många ord för möten,” säger Malin Åkerström, professor i sociologi vid Lunds universitet och en av författarna.

mobilnotiser2
Arbetsmiljö

Forskning: Så kan pushnotiser ändra ditt minne

Stressad av mobilens ständiga notiser? Nu finns ännu en anledning att stänga av dem. De kan nämligen ändra sättet du minns saker på och påverka hur du uppfattar information – även om du ignorerar dem. Det visar ny forskning från Ohio University.

Nå årets mål genom att ställa rätt frågor och ta fyra steg, tipsar Viktoria Lindhé på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Så når du affärsmålen ihop med ditt team

Nytt år. Nya mål. Chefer som involverar och följer upp hur medarbetarna upplever målen lyckas oftare.
Här är fyra steg som tar ditt team från mål till verklighet.

deadline
Personlig effektivitet

5 tips: Få dina deadlines att jobba för dig

Att vi blir stressade av deadlines beror på flera olika faktorer. De kan vara utom vår egen kontroll, vi kanske är dåliga på att uppskatta hur mycket tid ett projekt ska ta – eller så sätter vi för få, men alltför slutgiltiga deadlines.