Experten: Lär dig att säga ”nej” – 3 konkreta tips

Att säga nej till en kollega, medarbetare eller chef kan kännas svårt. Nu lär Chefs expert i personlig effektivitet, Petra Brask, dig hur du ska göra.

FRÅGA: Det lackar mot jul och jag brinner upp av allas önskningar och förväntningar på mig. Det är exceptionellt mycket på jobbet samtidigt som julbestyren kräver sin rätt.

Lär mig konsten att säga nej, utan att drabbas av dåligt samvete och känna mig som en dålig chef, partner och förälder?

/Bengt

Svar från Petra Brask: Ja, advent är verkligen en tid då man prövas i sin förmåga att sätta gränser. Begär inte för mycket av dig, så att detta blir ytterligare en belastning, utan ta det som en möjlighet till att börja öva.

Svårigheten i att säga nej ligger i att man upplever att man säger nej till en person och inte till en arbetsuppgift. Det blir personligt och det känns som man behöver förklara varför man väljer bort någon, vilket gör det ännu svårare.

Det lilla ordet nej får stor betydelse. Rädslan att få rykte om sig att vara en bromskloss är överhängande och man är rädd för att inte bli omtyckt. Men vem säger nej hela tiden?

Människor respekterar dig när de förstår att du har gränser. Du visar också att du respekterar dig själv och det är så du får respekt från andra.

Du inger förtroende när du säger nej ibland. Om du alltid säger ja är risken att kvaliteten på allt du tar på dig blir lidande.

3 sätt att värna mer om din tid

1) Öva på att säga nej till riktigt enkla saker.

2) Ibland måste man även säga nej till roliga saker.

3) Du är inte en bromskloss bara för att du säger nej.

petrany

Läs också: Checklista för december: Så hinner du jobba klart

Livet blir mindre stressigt om du säger nej. Ibland behöver vi till och med säga nej till roliga saker.

Om man inte säger nej tappar man lätt kontrollen över sin egen tid. Det behöver man inte vara kontrollfreak för att uppleva som obehagligt.

När kan man säga nej då?

Det känns onödigt att påpeka att du inte kan säga nej till det som är ditt ansvarsområde.

Men på samma sätt behöver det vara okej att säga nej när någon ber dig göra något som inte tillhör ditt ansvarsområde eller om någon ber dig gå långt utanför din komfortzon. Vi säger många gånger ja för att det är minsta motståndets lag. Det är enklare än att behöva förklara varför vi säger nej.

Bra också att inse att ibland behöver människor bara ett besked så att de kan komma vidare och när du säger nej öppnar du upp möjligheten för någon annan att säga ja.

Öva dig i att säga nej utan att låta oförskämd eller arg, eller flummig och svävande för den delen. Säger du aldrig nej, så börja träna på enkla saker.

”Vill du ha kaffe? Nej, tack!”

”Nej tack, jag har en deadline till i morgon.”

”Det låter som en fin möjlighet för någon, men det är inte rätt för mig.”

”Tack för att du tänkte på mig, men jag måste säga nej. Jag har för mycket att göra just nu.”

”Jag har inte tid att göra ett bra jobb med det just nu.”

Varmt lycka till!

Poddtips: Bli bättre på att nyttja din tid!

Vill du lära dig mer om tid och hur du blir mer effektiv? Lyssna på Tidspodden som drivs av Chefs expert Petra Brask och ledarskapsforskaren Lena Lid Falkman. De hjälper att tidsoptimera bättre och bli bättre på stresshantering.

Lyssna på första avsnittet här!
Bastu

Läs också: Forskning: Sänk stressen – genom att basta

Relaterade artiklar

sjalvledarskap-2
Personlig effektivitet

Självledarskap – frihet som kräver tydlighet från chefen

För att självledarskap – en nödvändig ingrediens i distansarbetet – ska fungera krävs mer än ”bara” motivation. Tydlighet kring mål och förväntningar är av yttersta vikt, visar en färsk doktorsavhandling.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
jobbahemmamedbarn
Personlig effektivitet

Distansjobba när barnen är hemma – så lyckas du

Stökigt att jobba på distans när barnen inte kan vara i skolan? Psykologen Anna Bennich ger sina bästa tips för att vårda och hålla igång jobbet – och relationerna.

4 vanor som hjälper dig att sluta jobba på fritiden
Hälsa

Sluta jobba på fritiden – med dessa 4 vanor

Som chef är det särskilt svårt att dra gränsen mellan arbete och fritid. Den som alltid är i tjänst riskerar att försumma familjen och gå miste om nödvändig återhämtning. Följ dessa steg för en sundare balans.
Två personer som koncentrerat djupjobbar
Personlig effektivitet

Deep work: 5 regler – för att få din hjärna att prestera på max

Deep work handlar om att med total fokus och koncentration skapa förutsättningar för att låta din hjärna operera på topp. Här är fem regler för att nå dit.
Kvinna som förbereder sig för comebacken på jobbet vid dator
Personlig effektivitet

5 tips: Så bäddar du för comebacken på jobbet

2020 är här och ett nytt jobbår. Med några enkla knep kan du hjälpa dig själv under omstarten efter ledigheten – och se till att du inte inleder året i en uppförsbacke.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Jobba hemma i jul? Det finns både fördelar och fällor att gå i.
Personlig effektivitet

7 saker att tänka på när du jobbar hemma i jul

En timme framför datorn här och där med en liten glöggfika nära till hands? Tänk så mysigt och praktiskt att jobba hemma i jul! Men det finns fallgropar – och fördelar. Chef reder ut dem.