Experten: Lär dig att säga ”nej” – 3 konkreta tips

Att säga nej till en kollega, medarbetare eller chef kan kännas svårt. Nu lär Chefs expert i personlig effektivitet, Petra Brask, dig hur du ska göra.

FRÅGA: Det lackar mot jul och jag brinner upp av allas önskningar och förväntningar på mig. Det är exceptionellt mycket på jobbet samtidigt som julbestyren kräver sin rätt.

Lär mig konsten att säga nej, utan att drabbas av dåligt samvete och känna mig som en dålig chef, partner och förälder?

/Bengt

Svar från Petra Brask: Ja, advent är verkligen en tid då man prövas i sin förmåga att sätta gränser. Begär inte för mycket av dig, så att detta blir ytterligare en belastning, utan ta det som en möjlighet till att börja öva.

Svårigheten i att säga nej ligger i att man upplever att man säger nej till en person och inte till en arbetsuppgift. Det blir personligt och det känns som man behöver förklara varför man väljer bort någon, vilket gör det ännu svårare.

Det lilla ordet nej får stor betydelse. Rädslan att få rykte om sig att vara en bromskloss är överhängande och man är rädd för att inte bli omtyckt. Men vem säger nej hela tiden?

Människor respekterar dig när de förstår att du har gränser. Du visar också att du respekterar dig själv och det är så du får respekt från andra.

Du inger förtroende när du säger nej ibland. Om du alltid säger ja är risken att kvaliteten på allt du tar på dig blir lidande.

3 sätt att värna mer om din tid

1) Öva på att säga nej till riktigt enkla saker.

2) Ibland måste man även säga nej till roliga saker.

3) Du är inte en bromskloss bara för att du säger nej.

stressjul

Läs också: 11 punkter: Så hinner du jobba klart innan jul

Livet blir mindre stressigt om du säger nej. Ibland behöver vi till och med säga nej till roliga saker.

Om man inte säger nej tappar man lätt kontrollen över sin egen tid. Det behöver man inte vara kontrollfreak för att uppleva som obehagligt.

När kan man säga nej då?

Det känns onödigt att påpeka att du inte kan säga nej till det som är ditt ansvarsområde.

Men på samma sätt behöver det vara okej att säga nej när någon ber dig göra något som inte tillhör ditt ansvarsområde eller om någon ber dig gå långt utanför din komfortzon. Vi säger många gånger ja för att det är minsta motståndets lag. Det är enklare än att behöva förklara varför vi säger nej.

Bra också att inse att ibland behöver människor bara ett besked så att de kan komma vidare och när du säger nej öppnar du upp möjligheten för någon annan att säga ja.

Öva dig i att säga nej utan att låta oförskämd eller arg, eller flummig och svävande för den delen. Säger du aldrig nej, så börja träna på enkla saker.

”Vill du ha kaffe? Nej, tack!”

”Nej tack, jag har en deadline till i morgon.”

”Det låter som en fin möjlighet för någon, men det är inte rätt för mig.”

”Tack för att du tänkte på mig, men jag måste säga nej. Jag har för mycket att göra just nu.”

”Jag har inte tid att göra ett bra jobb med det just nu.”

Varmt lycka till!

Poddtips: Bli bättre på att nyttja din tid!

Vill du lära dig mer om tid och hur du blir mer effektiv? Lyssna på Tidspodden som drivs av Chefs expert Petra Brask och ledarskapsforskaren Lena Lid Falkman. De hjälper att tidsoptimera bättre och bli bättre på stresshantering.

Lyssna på första avsnittet här!
bastu

Läs också: Forskning: Sänk stressen – genom att basta

Relaterade artiklar

moten-6
Personlig effektivitet

Därför blir det fler och fler möten på jobbet

Möten, möten, möten – när ska du egentligen hinna jobba? Nej, det är inte bara din känsla. Mötena på jobbet blir faktiskt allt fler, enligt en ny bok, och det beror bland annat på en förändrad roll för chefen.

Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

mobilnotiser2
Arbetsmiljö

Forskning: Så kan pushnotiser ändra ditt minne

Stressad av mobilens ständiga notiser? Nu finns ännu en anledning att stänga av dem. De kan nämligen ändra sättet du minns saker på och påverka hur du uppfattar information – även om du ignorerar dem. Det visar ny forskning från Ohio University.

deadline
Personlig effektivitet

5 tips: Få dina deadlines att jobba för dig

Att vi blir stressade av deadlines beror på flera olika faktorer. De kan vara utom vår egen kontroll, vi kanske är dåliga på att uppskatta hur mycket tid ett projekt ska ta – eller så sätter vi för få, men alltför slutgiltiga deadlines.
hatthyllor
Personlig effektivitet

Rensa hatthyllan – rutiner på jobbet utan funktion

Hatthyllan — en genialisk lösning på ett problem som slutat existera.

petra-4
Personlig effektivitet

Experten: Så klarar du av kortveckorna

Perioden mellan Valborg och midsommar utgör ett alldeles eget stressmoment. Chefs effektivitetsexpert Petra Brask ger sina bästa tips för hur du klarar helgdagsinfernot.

Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

lifehacks
Beslutsfattande

Psykologiska life-hacks som chefer kan dra nytta av

Psykologen och Chefboken-redaktören Björn Hedensjö har skrivit en bok om det han själv hade velat veta som chef. I Helikopterfaktorn beskriver han 76 verktyg från psykologin.