erikringertz10_fotomagnusliamkarlsson

Erik Ringertz: Därför gråter vi på kontoret

Hur blir man en attraktiv arbetsplats? Bra ersättning, möjlighet till karriär, chefer som jag respekterar… Ja, allt detta. Men framför allt handlar det nog om identifikation. När en har tagit samtliga kliv i Maslows behovstrappa, inklusive individuellt självförverkligande, är det vad som återstår, ett kollektivt självförverkligande – att vara del av något större.

Det är vanligt att den identifikationen uppstår med produkten, gärna en konsumentprodukt som jag själv använder och vill associeras med. Det är vanligt att se sådana varumärken högt upp i undersökningar om attraktiva arbetsplatser – Ikea, H&M och Google. Men om ens företag nu inte är en populär konsumentprodukt, om det inte är en produkt alls, utan ett tjänsteföretag, så att frågan om identifikation blir ett moment 22?

Då handlar det om att bryta cirkeln genom att vända ut och in på den och låta företaget identifiera sig med människorna i stället. Låta människors identitet – personlighet – ta plats och bli ett med företaget. Då är identifikationen given och det blir lätt att trivas.

Men det är förstås lättare sagt än gjort. Det normala är att vi gör oss till, att vi bär professionella masker enligt vad vi tror att företaget vill.

”Ni gråter på kontoret!”, en sensation som jag fick besvara flera gånger under min tid som Årets chef. Det tolkades som att vi var orädda för konflikt. Det var en förenkling. I grunden handlade det om att vi tillåter oss själva att gråta, att vi är orädda att vara personliga. Och en behöver faktiskt inte gråta för att vara personlig, en ska bara vara sig själv.

Nu kanske någon tänker att detta inte låter som världens bästa arbetsplats, utan snarare världens jobbigaste. Folk som går runt och ger utlopp för sin personlighet dagarna i ända. Men då har ni missförstått mig. För det handlar här om respekt för varandras personlighet. Utloppet tror jag annars att de flesta känner igen, från mötesrum som domineras av kon­kurrerande egon. I en sådan miljö gömmer sig personlighet väldigt snabbt för att sedan inte titta fram igen på ett tag. Tvärtom handlar det om att lyssna på och respektera varandra. Herregud, vi har ju ändå ett jobb att göra!

För var är affärsnyttan, kanske någon frågar sig? Kan det verkligen vara så att företagets främsta uppgift är att skapa en trygg miljö?

Affärsnyttan ligger i identifikationen, som för konsumentvarumärkena. I idealet – att vara en förebild. Förebild är inget en kallar sig själv, det är andra som kallar en det. Och vägen dit är inte att förmå andra att kalla en det. För det handlar inte om andra, utan det handlar om oss själva.

Att var och en tillåts att vara sig själv och sträva efter sin egen förebild. Att jag försöker vara den person jag själv skulle se upp till.

Det innefattar långsiktigt egen personlig utveckling och kortsiktigt ett medel till distribuerat beslutsfattande. Och ur massan uppstår ett ideal, en förebild, något större att identifiera sig med, framför allt internt men förhoppningsvis även externt. En livsstilsprodukt att inspireras av och utveckla sin fulla potential tillsammans med både som kund och medarbetare.

Relaterade artiklar

Cissi Elwin
Krönikor

Cissi Elwin: ”Jag var en tjuv – därför fick jag sparken”

Jag darrade och stammade. Men han gav sig inte. Här skulle statueras exempel. Här skulle alla få se vad som hände om man gjorde fel. Här skulle jag få bära skammen omgiven av alla mina arbetskamrater.
Patrick Lepierre, affärsområdeschef på Dipart. Bygge vid vattentorn i Tumba Foto: Martina Huber/Chef
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Det här gör mig till en bättre beslutsfattare"

Patrick Lepierre har blivit säkrare som chef av Executive MBA-programmet vid Stockholms universitet. "Jag kan fatta mycket mer välgrundade beslut. Jag är förvånad över hur snabbt jag har kunnat använda mina nya kunskaper i mitt arbete."
Ishtar Touailat
Krönikor

Ishtar Touailat: ”Våga sticka ut hakan”

För ett tag sedan träffade jag en fantastisk ung tjej. Hennes föräldrar antydde under vårt samtal att de var lite oroliga för att hon inte riktigt ”passade in”.
pergran
Krönikor

Per Grankvist: ”Skönmåla inte framtiden”

Nästan alla människor gillar förändring – i alla fall så länge den inte berör dem. 
Ishtar Touailat
Krönikor

Ishtar Touailat: Var är framtidstron?

Som ledare är det vår uppgift att ha tydliga visioner, skriver Chefs krönikör Ishtar Touailat. 
Cissi Elwin
Krönikor

Cissi Elwin: ”Det finns en liten smitare i oss alla”

Att ”jobba hemma”. Hur många gånger har ni upplevt att någon som säger att den inte kommer in i morgon mötts av kontorets humorist som gör citationstecken med fingrarna i luften?
Nå årets mål genom att ställa rätt frågor och ta fyra steg, tipsar Viktoria Lindhé på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Så når du affärsmålen ihop med ditt team

Nytt år. Nya mål. Chefer som involverar och följer upp hur medarbetarna upplever målen lyckas oftare.
Här är fyra steg som tar ditt team från mål till verklighet.

pergran
Krönikor

Per Grankvist: Idioterna klarar sig så länge ingen ställer frågor

När Chefs krönikör Per Grankvist frågade ut en person som gärna själv uttalar sig om problemet med ålderism blev han minst sagt förvånad över svaren han fick.