erikringertz10_fotomagnusliamkarlsson

Erik Ringertz: Därför gråter vi på kontoret

Hur blir man en attraktiv arbetsplats? Bra ersättning, möjlighet till karriär, chefer som jag respekterar… Ja, allt detta. Men framför allt handlar det nog om identifikation. När en har tagit samtliga kliv i Maslows behovstrappa, inklusive individuellt självförverkligande, är det vad som återstår, ett kollektivt självförverkligande – att vara del av något större.

Det är vanligt att den identifikationen uppstår med produkten, gärna en konsumentprodukt som jag själv använder och vill associeras med. Det är vanligt att se sådana varumärken högt upp i undersökningar om attraktiva arbetsplatser – Ikea, H&M och Google. Men om ens företag nu inte är en populär konsumentprodukt, om det inte är en produkt alls, utan ett tjänsteföretag, så att frågan om identifikation blir ett moment 22?

Då handlar det om att bryta cirkeln genom att vända ut och in på den och låta företaget identifiera sig med människorna i stället. Låta människors identitet – personlighet – ta plats och bli ett med företaget. Då är identifikationen given och det blir lätt att trivas.

Men det är förstås lättare sagt än gjort. Det normala är att vi gör oss till, att vi bär professionella masker enligt vad vi tror att företaget vill.

”Ni gråter på kontoret!”, en sensation som jag fick besvara flera gånger under min tid som Årets chef. Det tolkades som att vi var orädda för konflikt. Det var en förenkling. I grunden handlade det om att vi tillåter oss själva att gråta, att vi är orädda att vara personliga. Och en behöver faktiskt inte gråta för att vara personlig, en ska bara vara sig själv.

Nu kanske någon tänker att detta inte låter som världens bästa arbetsplats, utan snarare världens jobbigaste. Folk som går runt och ger utlopp för sin personlighet dagarna i ända. Men då har ni missförstått mig. För det handlar här om respekt för varandras personlighet. Utloppet tror jag annars att de flesta känner igen, från mötesrum som domineras av kon­kurrerande egon. I en sådan miljö gömmer sig personlighet väldigt snabbt för att sedan inte titta fram igen på ett tag. Tvärtom handlar det om att lyssna på och respektera varandra. Herregud, vi har ju ändå ett jobb att göra!

För var är affärsnyttan, kanske någon frågar sig? Kan det verkligen vara så att företagets främsta uppgift är att skapa en trygg miljö?

Affärsnyttan ligger i identifikationen, som för konsumentvarumärkena. I idealet – att vara en förebild. Förebild är inget en kallar sig själv, det är andra som kallar en det. Och vägen dit är inte att förmå andra att kalla en det. För det handlar inte om andra, utan det handlar om oss själva.

Att var och en tillåts att vara sig själv och sträva efter sin egen förebild. Att jag försöker vara den person jag själv skulle se upp till.

Det innefattar långsiktigt egen personlig utveckling och kortsiktigt ett medel till distribuerat beslutsfattande. Och ur massan uppstår ett ideal, en förebild, något större att identifiera sig med, framför allt internt men förhoppningsvis även externt. En livsstilsprodukt att inspireras av och utveckla sin fulla potential tillsammans med både som kund och medarbetare.

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

petter1
Petter Stordalen

Petter Stordalen: Dags att krossa språkmyten

”Det finns en stor myt om att man måste kunna prata flytande svenska för att komma in på arbetsmarknaden”, skriver Petter Stordalen i sin krönika.
inspirator
Annonssamarbete Chef + LinkedIn

Quiz: Vilken nätverkstyp är du på Linkedin?

Ditt nätverk är en framtida karriärförsäkring. Så tänk till kring hur du vill bygga det. Ett första steg är att skaffa koll på din nätverkspersonlighet på Linkedin. Gör vårt quiz här!
mia1
Kommunikation

Mia Törnblom: Min feedback blev för brutal

"Jag hann hejda mitt ego, förbannade mig själv för att jag varit hänsynslös och skapat stress hos henne", skriver Mia Törnblom om att ge feedback.
ciasond
Krönikor

Cissi Elwin: Min hemliga dröm gör mig generad

"Jag blir nästan generad när jag inser att min egen hemliga dröm är så vanlig", skriver Cissi Elwin om att byta karriär.
stordaeln
Mångfald

Petter Stordalen: Våga ta ställning!

Vi i näringslivet finns inte bara för att göra business och tjäna mest möjligt med pengar. Vi ska tycka. Vi ska ta ställning. Vi ska engagera oss, skriver Petter Stordalen.
suaddd
Krönikor

Suad Ali: ”Varför ska jag behöva hävda mig?”

”Tystnaden legitimerar rasismen. Vi har alla ett ansvar att stå upp för varandra.”, skriver Suad Ali, aktuell sommarpratare och krönikör i Tidningen Chef.
Helen Remnås, affärsutvecklingschef på Experis. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis

Sprida värderingar – chefens nya viktiga roll

Trenden är tydlig: chefer som vågar ta med sina värderingar in i ledarskapet har bäst möjlighet att förändra.  "Ledare behöver våga prata öppet om problem. Ta ställning", säger Helen Remnås på Experis.
ciakrona
Krönikor

Cissi Elwin: ”Det jäser, det ruttnar. Något är väldigt fel”

”Nu händer allt det vi så längre hört forskare varna om. Det går fort nu! Undergångstankarna frodas i de svettiga, trassliga lakanen”, skriver Cissi Elwin i sin krönika.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden