erikringertz10_fotomagnusliamkarlsson

Erik Ringertz: Därför gråter vi på kontoret

Hur blir man en attraktiv arbetsplats? Bra ersättning, möjlighet till karriär, chefer som jag respekterar… Ja, allt detta. Men framför allt handlar det nog om identifikation. När en har tagit samtliga kliv i Maslows behovstrappa, inklusive individuellt självförverkligande, är det vad som återstår, ett kollektivt självförverkligande – att vara del av något större.

Det är vanligt att den identifikationen uppstår med produkten, gärna en konsumentprodukt som jag själv använder och vill associeras med. Det är vanligt att se sådana varumärken högt upp i undersökningar om attraktiva arbetsplatser – Ikea, H&M och Google. Men om ens företag nu inte är en populär konsumentprodukt, om det inte är en produkt alls, utan ett tjänsteföretag, så att frågan om identifikation blir ett moment 22?

Då handlar det om att bryta cirkeln genom att vända ut och in på den och låta företaget identifiera sig med människorna i stället. Låta människors identitet – personlighet – ta plats och bli ett med företaget. Då är identifikationen given och det blir lätt att trivas.

Men det är förstås lättare sagt än gjort. Det normala är att vi gör oss till, att vi bär professionella masker enligt vad vi tror att företaget vill.

”Ni gråter på kontoret!”, en sensation som jag fick besvara flera gånger under min tid som Årets chef. Det tolkades som att vi var orädda för konflikt. Det var en förenkling. I grunden handlade det om att vi tillåter oss själva att gråta, att vi är orädda att vara personliga. Och en behöver faktiskt inte gråta för att vara personlig, en ska bara vara sig själv.

Nu kanske någon tänker att detta inte låter som världens bästa arbetsplats, utan snarare världens jobbigaste. Folk som går runt och ger utlopp för sin personlighet dagarna i ända. Men då har ni missförstått mig. För det handlar här om respekt för varandras personlighet. Utloppet tror jag annars att de flesta känner igen, från mötesrum som domineras av kon­kurrerande egon. I en sådan miljö gömmer sig personlighet väldigt snabbt för att sedan inte titta fram igen på ett tag. Tvärtom handlar det om att lyssna på och respektera varandra. Herregud, vi har ju ändå ett jobb att göra!

För var är affärsnyttan, kanske någon frågar sig? Kan det verkligen vara så att företagets främsta uppgift är att skapa en trygg miljö?

Affärsnyttan ligger i identifikationen, som för konsumentvarumärkena. I idealet – att vara en förebild. Förebild är inget en kallar sig själv, det är andra som kallar en det. Och vägen dit är inte att förmå andra att kalla en det. För det handlar inte om andra, utan det handlar om oss själva.

Att var och en tillåts att vara sig själv och sträva efter sin egen förebild. Att jag försöker vara den person jag själv skulle se upp till.

Det innefattar långsiktigt egen personlig utveckling och kortsiktigt ett medel till distribuerat beslutsfattande. Och ur massan uppstår ett ideal, en förebild, något större att identifiera sig med, framför allt internt men förhoppningsvis även externt. En livsstilsprodukt att inspireras av och utveckla sin fulla potential tillsammans med både som kund och medarbetare.

Relaterade artiklar

cissimedcitat1800
Krönikor

Cissi Elwin: "Äntligen får jag min längtan stillad!"

Att spela in Chefs podd live gör att jag äntligen får träffa människor igen, skriver Chefs Cissi Elwin. ”Det är fascinerande att höra toppledarna berätta om hur de hanterat krisen både professionellt och privat.”

Annonssamarbete Chef + &frankly

”Chefer – se upp med de oskrivna reglerna”

Tuffa tider flyttar chefers fokus mot prestation och leverans. Företagskulturen kan hamna i skymundan.
”Tappa inte bort kulturbyggandet”, varnar hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.

Siri Wikander
Krönikor

Siri Wikander: ”Det är vårt ansvar att ta tillvara på lärdomarna från krisen”

”Ingen ville ha corona. Den innebär stort lidande. Neddragningar, alla som har blivit sjuka, människor som dött och alla som jobbat natt och dag för att rädda liv. Men nu när den är här så är coronakrisen ändå en möjlighet för oss”, skriver Chefs krönikör Siri Wikander. 
Cissi Elwin
Krönikor

Cissi Elwin: ”Motgiftet finns i var och en av oss”

”Jag vill tro att motgiftet för de skräckexempel på ledare vi just nu ser finns i var och en av oss och i de handlingar vi väljer att utföra varje dag”, skriver Chefs vd Cissi Elwin i sin senaste krönika. 
callefleurjanneandersson
Krönikor

Janne Andersson och konsten att leva sina värderingar

Ledarskap handlar om att leva som man lär. Att hävda att man har starka värderingar räcker inte långt när verkligheten avspeglar något annat, skriver Chefs Calle Fleur.
Fanny Widman
Krönikor

Fanny Widman: ”Sluta snacka värderingar – börja leva dem!”

”Att en pr-byrå eller managementkonsult tar fram tre värdeord och trycker upp roll-ups med ledar- och medarbetarkriterier får sällan någon större effekt”, skriver Chefs krönikör Fanny Widman. 
kompass-2
Annonssamarbete Chef + Skandia

Trygg arbetsgivare lockar i osäkra tider

I tider av osäkerhet ökar behovet av trygghet.
”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.

Siri Wikander
Krönikor

Siri Wikander: ”Den gamla goda tiden kommer inte tillbaka”

”Det är otroligt pinsamt med ledare som fortfarande säger saker som: 'Alla borde jobba på kontoret för då vet man iallafall att de jobbar'”, skriver Chefs krönikör Siri Wikander.