erikringertz10_fotomagnusliamkarlsson

Erik Ringertz: Därför gråter vi på kontoret

Hur blir man en attraktiv arbetsplats? Bra ersättning, möjlighet till karriär, chefer som jag respekterar… Ja, allt detta. Men framför allt handlar det nog om identifikation. När en har tagit samtliga kliv i Maslows behovstrappa, inklusive individuellt självförverkligande, är det vad som återstår, ett kollektivt självförverkligande – att vara del av något större.

Det är vanligt att den identifikationen uppstår med produkten, gärna en konsumentprodukt som jag själv använder och vill associeras med. Det är vanligt att se sådana varumärken högt upp i undersökningar om attraktiva arbetsplatser – Ikea, H&M och Google. Men om ens företag nu inte är en populär konsumentprodukt, om det inte är en produkt alls, utan ett tjänsteföretag, så att frågan om identifikation blir ett moment 22?

Då handlar det om att bryta cirkeln genom att vända ut och in på den och låta företaget identifiera sig med människorna i stället. Låta människors identitet – personlighet – ta plats och bli ett med företaget. Då är identifikationen given och det blir lätt att trivas.

Men det är förstås lättare sagt än gjort. Det normala är att vi gör oss till, att vi bär professionella masker enligt vad vi tror att företaget vill.

”Ni gråter på kontoret!”, en sensation som jag fick besvara flera gånger under min tid som Årets chef. Det tolkades som att vi var orädda för konflikt. Det var en förenkling. I grunden handlade det om att vi tillåter oss själva att gråta, att vi är orädda att vara personliga. Och en behöver faktiskt inte gråta för att vara personlig, en ska bara vara sig själv.

Nu kanske någon tänker att detta inte låter som världens bästa arbetsplats, utan snarare världens jobbigaste. Folk som går runt och ger utlopp för sin personlighet dagarna i ända. Men då har ni missförstått mig. För det handlar här om respekt för varandras personlighet. Utloppet tror jag annars att de flesta känner igen, från mötesrum som domineras av kon­kurrerande egon. I en sådan miljö gömmer sig personlighet väldigt snabbt för att sedan inte titta fram igen på ett tag. Tvärtom handlar det om att lyssna på och respektera varandra. Herregud, vi har ju ändå ett jobb att göra!

För var är affärsnyttan, kanske någon frågar sig? Kan det verkligen vara så att företagets främsta uppgift är att skapa en trygg miljö?

Affärsnyttan ligger i identifikationen, som för konsumentvarumärkena. I idealet – att vara en förebild. Förebild är inget en kallar sig själv, det är andra som kallar en det. Och vägen dit är inte att förmå andra att kalla en det. För det handlar inte om andra, utan det handlar om oss själva.

Att var och en tillåts att vara sig själv och sträva efter sin egen förebild. Att jag försöker vara den person jag själv skulle se upp till.

Det innefattar långsiktigt egen personlig utveckling och kortsiktigt ett medel till distribuerat beslutsfattande. Och ur massan uppstår ett ideal, en förebild, något större att identifiera sig med, framför allt internt men förhoppningsvis även externt. En livsstilsprodukt att inspireras av och utveckla sin fulla potential tillsammans med både som kund och medarbetare.

Relaterade artiklar

Per Grankvist, krönikör på Chef
Krönikor

Per Grankvist: Vågar du anställa begagnat?

”Antikviteter är inget som passar på moderna kontor, varken materiella eller mänskliga, skriver Chefs krönikör Per Grankvist.

Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

Per Grankvist, krönikör på Chef
Krönikor

Per Grankvist: ”Visst har du fördomar!”

”Det är omöjligt att inte vara rasist när du vuxit upp i en miljö och med ett arv som så tydligt antar att kålrotsfärgad hud och kristna värderingar är normen”, skriver Chefs krönikör Per Grankvist. 
Cissi Elwin
Krönikor

Cissi Elwin: ”Här är receptet på en bra chef”

”Hur ska en bra chef vara? Det är nog den vanligaste frågan vi på Chef får”, skriver Cissi Elwin – och delar med sig av receptet på hur du är en riktigt bra chef.
linda_waxin_kronikor
Krönikor

Linda Waxin: ”Dags att ta tag i skuldberget!”

”Min gissning är att hantering av skuldberget av medarbetares psykiska påfrestningar kommer att vara chefers främsta huvudbry framåt”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.
Per Grankvist, krönikör på Chef
Krönikor

Per Grankvist: ”Skryt om att inte skryta”

”Låt mig vara den första att kasta sten i detta glashus genom att erkänna att min förra krönika var rätt lyckad", skriver Chefs krönikör Per Grankvist. 
Reboarding – att hjälpa medarbetare tillrätta på arbetsplatsen igen efter hemarbete – är en viktig uppgift för många chefer nu. Alexandra Sjöström, organisationspsykolog från Feelgood, ger sina bästa råd.
Annonssamarbete Chef + Feelgood

Reboarding – chefens viktigaste uppgift i höst

Hur ska man på ett bra sätt gå tillbaka till arbetsplatser efter att ha jobbat hemma under lång tid? Svaret heter reboarding. ”Behovet av reboarding har i princip fötts under pandemin och utmaningarna är många. Här har chefer en otroligt viktig roll i att hjälpa sina medarbetare i rätt riktning”, säger Alexandra Sjöström, organisationspsykolog från Feelgood. 
Cissi Elwin
Krönikor

Cissi Elwin: ”Vad brottas du med just nu?”

"Under våren startar vi en serie berättelser om utmaningar och glädjeämnen för chefer från hela landet. Vad brottas du med? Har du rimliga villkor? Vad gläds du åt? Vad vill du förändra?", skriver Cissi Elwin i sin nya krönika.