erikringertz10_fotomagnusliamkarlsson

Erik Ringertz: Därför gråter vi på kontoret

Hur blir man en attraktiv arbetsplats? Bra ersättning, möjlighet till karriär, chefer som jag respekterar… Ja, allt detta. Men framför allt handlar det nog om identifikation. När en har tagit samtliga kliv i Maslows behovstrappa, inklusive individuellt självförverkligande, är det vad som återstår, ett kollektivt självförverkligande – att vara del av något större.

Det är vanligt att den identifikationen uppstår med produkten, gärna en konsumentprodukt som jag själv använder och vill associeras med. Det är vanligt att se sådana varumärken högt upp i undersökningar om attraktiva arbetsplatser – Ikea, H&M och Google. Men om ens företag nu inte är en populär konsumentprodukt, om det inte är en produkt alls, utan ett tjänsteföretag, så att frågan om identifikation blir ett moment 22?

Då handlar det om att bryta cirkeln genom att vända ut och in på den och låta företaget identifiera sig med människorna i stället. Låta människors identitet – personlighet – ta plats och bli ett med företaget. Då är identifikationen given och det blir lätt att trivas.

Men det är förstås lättare sagt än gjort. Det normala är att vi gör oss till, att vi bär professionella masker enligt vad vi tror att företaget vill.

”Ni gråter på kontoret!”, en sensation som jag fick besvara flera gånger under min tid som Årets chef. Det tolkades som att vi var orädda för konflikt. Det var en förenkling. I grunden handlade det om att vi tillåter oss själva att gråta, att vi är orädda att vara personliga. Och en behöver faktiskt inte gråta för att vara personlig, en ska bara vara sig själv.

Nu kanske någon tänker att detta inte låter som världens bästa arbetsplats, utan snarare världens jobbigaste. Folk som går runt och ger utlopp för sin personlighet dagarna i ända. Men då har ni missförstått mig. För det handlar här om respekt för varandras personlighet. Utloppet tror jag annars att de flesta känner igen, från mötesrum som domineras av kon­kurrerande egon. I en sådan miljö gömmer sig personlighet väldigt snabbt för att sedan inte titta fram igen på ett tag. Tvärtom handlar det om att lyssna på och respektera varandra. Herregud, vi har ju ändå ett jobb att göra!

För var är affärsnyttan, kanske någon frågar sig? Kan det verkligen vara så att företagets främsta uppgift är att skapa en trygg miljö?

Affärsnyttan ligger i identifikationen, som för konsumentvarumärkena. I idealet – att vara en förebild. Förebild är inget en kallar sig själv, det är andra som kallar en det. Och vägen dit är inte att förmå andra att kalla en det. För det handlar inte om andra, utan det handlar om oss själva.

Att var och en tillåts att vara sig själv och sträva efter sin egen förebild. Att jag försöker vara den person jag själv skulle se upp till.

Det innefattar långsiktigt egen personlig utveckling och kortsiktigt ett medel till distribuerat beslutsfattande. Och ur massan uppstår ett ideal, en förebild, något större att identifiera sig med, framför allt internt men förhoppningsvis även externt. En livsstilsprodukt att inspireras av och utveckla sin fulla potential tillsammans med både som kund och medarbetare.

Relaterade artiklar

Cissi Elwin
Krönikor

Cissi Elwin: ”Jag tycker att det är svårt att leda en verksamhet från mitt vardagsrum”

”Jag längtar ihjäl mig efter mina kolleger, efter pulsen som uppstår när många människor samlas. Jag missar så mycket när jag bara pratar med folk i telefonen eller möter deras överkroppar på skärmen”, skriver Chefs vd och chefredaktör Cissi Elwin i sin nya krönika.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Per Grankvist, krönikör på Chef
Krönikor

Per Grankvist: ”Möten är nästan alltid sämre live”

Fördelarna med videomöten är många. Så att ge sig i kast med möten på riktigt igen kan bli tufft, menar Chefs krönikör Per Grankvist. "Fysiska möten suger kraften ur mig!"
Cissi Elwin
Krönikor

Cissi Elwin: ”Låt inte krisen ta bort din framtidstro”

Vi går från en vår som vi aldrig kommer att glömma till en sommar som just nu är oviss, skriver Chefs chefredaktör och vd Cissi Elwin. 
linda_waxin_kronikor
Krönikor

Linda Waxin: ”Använd krisen för att syna ditt eget syfte”

”När den invanda världsbilden gungar öppnas en möjlighet för dig att se dig själv klarare”, skriver Linda Waxin i sin nya krönika.
Siri Wikander
Krönikor

Siri Wikander: ”Passar företag på att göra sig av med folk nu?”

”Jag är övertygad om att de företag som inte agerade tillräckligt kraftfullt före corona nu passar på att göra sig av med medarbetare”, skriver Chefs gästkrönikör Siri Wikander. ”De lämnar över ansvaret på samhället som får stå för kostnaden för kompetensomställningen.”
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Fanny Vidman, gästkrönikör
Krönikor

Fanny Widman: ”Det är 2020 och kvinnor blir fortfarande förminskade på jobbet”

”Alla kommer att vilja ligga med dig om du är dig själv, Fanny”. Så sa min chef till mig när jag frågade honom hur han tyckte att jag skulle tackla det när många av mina manliga kunder visade andra än affärsmässiga intressen för mig, skriver Fanny Widman i en gästkrönika.