kirurg_ki_rubriker
Bilden är ett montage.

Så ser du en karismatisk chefs mörka sida

Det är lätt att bländas av karisma. Men charm kan vara livsfarligt. Det är svårt att dra andra slutsatser av mediebevakningen om den kirurg på Karolinska universitetssjukhuset, som påstås ha förfalskat forskningsresultat och som nu utreds för vållande till annans död.

I veckan har flera svenska medier rapporterat om en kirurg på Karolinska universitetssjukhuset i Stockholm, som påstås ha förfalskat forskningsresultat och orsakat flera patienters död. Ledningen på Karoliska har utsatts för kritik och en extern utredning är beställd.

Läs mer om fallet på Karolinska här (extern länk).

En första version av artikeln nedan publicerades i Chef i juni 2015.

Vi har alla stött på dem. Personer som kan komma in i ett rum fullt med människor och ändå få all uppmärksamhet, utan att göra någonting. De visar aldrig osäkerhet, de får medarbetarna att göra det (till synes) omöjliga möjligt.

En karismatisk ledare tar sig in i organisationen med stor charm, personlig utstrålning och god förmåga att skapa ett säljande första intryck.

”Karismatiska ledare är duktiga på att bygga first impression och få med sig folk, så det är vanligt att de lyckas ta sig till intervjusituationer och att de i en intervju får med sig de som sitter där. När man i rekryteringsprocesser inte har bra metoder är risken större att de kommer igenom. Tyvärr är det fortfarande vanligt att man går mycket på magkänslan”, säger Emma Engebretzen, senior konsult på Assessio.

Efter ett tag visar det sig att besluten inte är så väl underbyggda, att förmågan att bygga fungerande team är bristfällig, att personen är mer intresserad av sin egen karriär än företagets framgång. De är ofta självcentrerade och dominerande och brister inte sällan i självreflektion och självkritik vilket kan få negativa följder vid till exempel utvärderingar.

”Om man har en upplevelse att något gått fel så har de oftast väldigt fängslande och bra motiveringar, så även om man kommer med konkret feedback så går man därifrån och tänker vänta nu, vad hände?” säger Emma Engebretzen.

Nu kanske inte karismatisk är rätt ord. Robert Hogan är kanske den mest kända kritikern av karismatiska ledare. Han använder hellre ett besläktat ord för att benämna denna kategori människor: Narcissismen.

Narcissistiska ledare förstör företag, enligt Robert Hogan som gärna missionerar om vilken betydelse ledarnas personlighet har för ett företag. De personlighetstester som han och hans medarbetare har tagit fram kan användas för att se bakom den charmerande ytan och upptäcka vem det egentligen är som sitter där och ler.

Läs också: Det här kan du lära av Kommunal-skandalen

Det som testerna ska upptäcka är bland annat den karismatiske ledarens mörka sida, ”the dark side”, den som kommer fram när personen utsätts för stress och slutar vara självmedveten.

Och det finns varningstecken att leta efter under en rekrytering, redan innan intervjun, som kan avslöja om personen du funderar på att anställa egentligen är en karismatisk narcissist.

De har ofta:

– Flertalet korta kontrakt eller anställningar.

– Flera orelaterade jobb.

– Långa luckor mellan anställningar.

– Erfarenhet eller utbildning som inte är up-to-date.

– Stavfel eller andra grammatiska fel.

En analys av 256 studier, publicerad i Applied Psychology 2013, visade ett omvänt samband mellan flera karismatiska egenskaper och förmågan att leda.

Robert Hogan och Tomas Chamorro-Premuzic förordar istället ödmjuka, självkritiska ledare. Robert Hogan uppmanar: ”säg hej då till myten om den karismatiske ledaren.”

Tomas Chamorro-Premuzic jämställde i en artikel i Fast Company beslutet att anställa en karismatisk ledare med att sätta ett laddat maskingevär i händerna på en idiot. Det finns en uppsjö av böcker om ledarskap som beskriver hur du ska bete dig för att lyckas som ledare.

Läs också: Forskning visar – chefer leder inte som de tror

Emma Engebretzen kallar det för flygplatslitteratur och menar att det har visat sig svårt att identifiera gemensamma drag hos framgångsrika ledare.

”Det som Hogan har bidragit med är att han vänder på frågan, om man har svårt att visa varför ledare lyckas har man istället hittat samband som förklarar varför vissa ledare misslyckas. Det som gör att karismatiska ledare ofta misslyckas är att de saknar förmågan att se hur deras beteende påverkar andra”, säger hon.

Den som hoppas kunna lösa problemet genom att skicka charmören på kurs hoppas förgäves.

”Utmaningen med karismatiska ledare är att de sällan själva ser problemet, så de är inte så coachningsbara”, säger Emma Engebretzen.

Läs också: Forskning: Chefer leder inte som de tror

Läs också: Det här kan du lära av Kommunal-skandalen

Relaterade artiklar

stolder
Konflikthantering

4 skäl till att stölder på jobbet ökar: ”Lever inte som de lär”

Varje år stjäls det för miljarder på svenska arbetsplatser.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
forbjudgnall
Arbetsmiljö

Psykologen: Det händer när chefen förbjuder ”gnäll” på jobbet

Mycket tid på jobbet går åt till gnäll. Men i stället för att tysta är det bättre att lyssna och undan­röja orsaken.
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
geiger
Konflikthantering

Allt snabbare chefskarusell i kommunerna

Var femte kommun — en per vecka — bytte kommundirektör i fjol, visar en kartläggning som Chef har gjort. ”Jag blev en schackpjäs i ett politiskt spel”, säger Kristina Geiger, en av dem som fått gå.

forhandlare
Kommunikation

5 tips: Bli en smart förhandlare – och gör alla nöjda

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag. Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge som i nya boken Happy happy tipsar om hur du gör.
stressfarlig
Arbetsmiljö

4 åtgärder: När chefen tar ut sin stress på medarbetarna

I en ansträngd arbetssituation är risken stor att chefens stress spiller över på medarbetarna. Men det går att undvika genom ett par åtgärder.