deepworkny

Deep work: 5 regler – för att få din hjärna att prestera på max

Deep work handlar om att med total fokus och koncentration skapa förutsättningar för att låta din hjärna operera på topp. Här är fem regler för att nå dit.

I dagens öppna kontorslandskap – med email som plingar till varannan minut, sociala medier som vill ha din uppmärksamhet och ständiga möten – måste vi själva skapa förutsättningar för obruten koncentration och fokus på jobbet. Det menar Cal Newport i boken ”Deep work: hur du finner fokus och djupjobbar i en distraherande värld”.

Han delar in våra arbetsuppgifter i ytjobb och djupjobb, och formulerar skillnaden så här:

Djupjobb: ”Arbetsuppgifter utförda i ett ostört koncentrerat tillstånd där man utnyttjar hela sin mentala kapacitet. Detta arbetssätt ökar arbetets kvalitet, skärper utövarens skicklighet och ger resultat som är svåra att kopiera.”

Ytjobb: ”Uppgifter, ofta av logistisk art, som kräver en låg kognitiv insats och utförs i en rörig miljö. En verksamhet som inte skapar mycket nytt i världen och är enkel att kopiera.”

I dagens samhälle riskerar vi att förlora förmågan till djupjobb och i stället fastna i ständigt ytjobb, menar Newport.

Men vi kan alla nå djupjobbandets effekter med lite träning – och genom att följa följande 5 regler:

1. Gå på djupet – med hjälp av ritualer
Att gå in i deep work-mode är inte så lätt som man kan tro. Det kräver fokus och hårt arbete – och det bästa sättet att göra det är att sätta upp regler, rutiner och ritualer för sig själv, menar Newport.

Reglerna ser till att din hjärna får det den behöver för att kunna fungera på högsta nivå, och att göra dem till rutiner gör att hjärnan inte ägnar onödig energi till beslut. Djupjobb handlar nämligen om att låta dig prestera maximalt – helst mer än du själv trodde var möjligt.

Gör så här:

  • Bestäm när, var och hur du ska djupjobba:  Passar det dig bäst att gå upp tidigt och göra din djupjobbstimmar samma tid varje dag? Eller att schemalägga dem i jobbkalendern? Eller vill du hellre – som Bill Gates – jobba hårt på din arbetsplats och därefter åka bort under en period i enskildhet där du kan ha obrutet fokus? Newport själv berättar att han planerar sina terminer så att han under hösten har undervisning med sina studenter och på vårarna ägnar sig åt egen forskning.
cb6_bibli

Läs också: "Digital Minimalism", Cal Newport

2. Omfamna tristessen: öva dig i koncentration
Förmågan att koncentrera sig intensivt är en färdighet man kan öva upp. Se det som en muskel som du behöver träna – annars kommer du inte att kunna gå ner i djupjobbsfokus hur mycket du än schemalagt för det. Situationer av tristess, till exempel att stå i en kassakö, är ett bra ”träningspass”.

Gör så här:

  • Öva på att stå i kö till kassan utan att titta på mobilen – även fast din impuls är att göra just det. På så sätt vänjer du hjärnan vid att fokusera på en sak i taget, samt på att stå emot impulser som bryter din koncentration.
  • Schemalägg användningen av internet under arbetsdagen och undvik det helt och hållet alla andra tider. Blocken du inte ska vara online behöver inte vara långa, det kan räcka med 15 minuter, men du får absolut inte bryta din planering. Om du behöver kolla upp något får du ta det efter dina 15 minuter.
distra

Läs också: 3 knep för att inte bli distraherad – på jobbet

3. Sluta med sociala medier – om de inte leder dig till ditt mål
Låt oss säga så här – Cal Newport är inget fan av internet och sociala medier. Han har inte Facebook och det var inte förrän hans fru tvingade honom (inför en stundande förlossning) som han skaffade en mobiltelefon. Tills hans mer drastiska förslag hör att du ska fimpa sociala medier i 30 dagar och se om någon överhuvudtaget saknar dig. Men han erkänner också att för de flesta är det nog bättre med ett slags mellanläge.

Gör så här:

  • Newports mellanläges-regel gällande sociala medier är att bara använda nätverkstjänster under arbetstid i de fall de påverkar dina mål i positiv riktning. Du behöver alltså se vilka dina viktigaste mål är i ditt arbete, och undersöka om din användning av internet stärker eller försvagar dem. Är du en författare som behöver ägna dig åt marknadsföring i sociala medier? Ja då kanske du kan göra just det, men inte mer. Är du en författare som tjänar betydligt mer pengar på att skriva fler böcker än att försöka nå ut på Facebook? Då ska du i stället fokusera på skrivandet.
produktiv

Läs också: 5 kända myter om produktivitet – som måste krossas

4. Dränera ytan: schemalägg varenda minut av din dag
Det finns bara en lösning för att inte ytjobbet ska äta upp dig, enligt Newport. Och den är ganska drastisk. Nämligen att schemalägga varenda minut av din dag.

I en undersökning bland brittiska tv-tittare angav personer mellan 25 och 34 att de tittade på tv ca 15-16 timmar per vecka. När tv-licensmyndigheten undersökte hur mycket de verkligen hade tittat låg tiden dock på 28 timmar per vecka. En annan studie visade att människor som påstod sig arbeta mellan 60 och 64 timmar i veckan faktiskt bara arbetade i genomsnitt 44 timmar i veckan.

Vi är helt enkelt dåliga på att tidsuppskatta vad vi ägnar oss åt – och kanske uppskattar vi lite väl mycket till vår fördel. Vi måste alltså ta makten över tiden genom att schemalägga allt vi gör under arbetsdagen.

Gör så här:

  • Planera din jobbkalender per minut. Se till att du får tid både för djupjobb och ytjobb – så att du vet att ytjobbet aldrig tar över.
  • Dela in din arbetsdag i block och märk varje block med en aktivitet.
  • Om något oförutsett ändras under dagen – stryk den ursprungliga planen och gör nya block. Det gör att du känner att du har makten över din tid även i förändring.
stressjobbhemma

Läs också: 5 sätt för att inte ta hem din jobbstress: ”Mini-ritual”

5. Lata dig – och sluta alltid jobba halv sex
Regel nummer 5 är inte en formell regel i Newports bok, utan går som en röd tråd genom samtliga tips.

I en tid då det till och med kan verka statushöjande att beskriva sena jobbkvällar, pläderar nämligen Newport för motsatsen. Han slutar alltid jobba halv sex på kvällen, går hem till sin fru och sina barn och ägnar inte jobbet en tanke förrän han kommer dit nästa dag. Detta är nödvändigt för att hjärnan ska återhämta sig och kunna djupjobba igen nästa dag, menar han.

Gör så här:

  • Innan varje arbetsdags slut ska du ha som ritual att gå igenom dina att göra-listor för dagen och kommande dagar. Om det är något som inte är avslutat – gör en plan för hur det ska avslutas. Det gör att hjärnan kan ta paus från problemet, och du slipper ha det skvalpandes i medvetandet hela kvällen.
  • Efter att han gått igenom sina uppgifter säger Newport ”nedstängning fullbordad” till sig själv för att tala om för hjärnan att nu är dagens arbete slutfört och han kan gå hem.
sharma-1

Läs också: Författaren: Därför ska du gå upp klockan 5

Relaterade artiklar

Bok om brus och bild på författare.
Hälsa

5 sätt att hindra bruset – och fatta bättre beslut

Vet du med dig att du fattar sämre beslut när du är stressad? Grattis, du har identifierat något av det brus som påverkar dig som chef. En ny bok lär dig att undvika ödesdigra misstag med hjälp av brusinventering.

Helena Martini, HR-chef på fastighetsbolaget Atrium Ljungberg, ser hälsokontroller för medarbetare som en investering. Foto: Christoffer Edling
Annonssamarbete Chef + Werlabs

Enkelt hälsotest lyfter prestationer på jobbet

”Det är att visa omtänksamhet i handling”, säger Helena Martini, HR-chef på Atrium Ljungberg, om den hälsokontroll som har blivit ett viktigt redskap och en uppskattad del av arbetet med hållbara medarbetare.

langsiktigamal
Personlig effektivitet

Så uppnår du långsiktiga mål: 7 mentala trick

Visste du att 92 procent inte uppnår sina mål? Var lugn. Genom att förstå psykologin bakom kan du förhindra att du blir en av dem.
Hjärna och ljuspunkter
Personlig effektivitet

7 steg – så programmerar du din hjärna för succé

Låt dig inte styras av ditt undermedvetna. Här är tipsen för hur du kommer över beslutströtthet och tar dig vidare.
Apor pausar
Personlig effektivitet

Så lång är den optimala jobbpausen

Tricket för att behålla ett högt fokus under din arbetsdag är att ta pauser. Men inte lite när som helst, utan du bör planera och schemalägga dem – och se till att de är exakt lagom långa. 
Med mikrovanor kan små förändringar skapa stora föränringar
Personlig effektivitet

Mikrovanor – små förändringar som ger maximal skillnad

Det bästa sättet att lyckas med en ny vana är att börja med extremt små förändringar, så kallade mikrovanor, menar den omtalade beteendegurun BJ Fogg.
Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

2021
Personlig effektivitet

Så får du den bästa nystarten 2021

Många av oss är slitna efter den höga nivå av alerthet som pandemin har tvingat oss till under lång tid. Så här gör du för att få nystarten du längtar efter.